Hodně lidí si barví vlasy hned, jak se objeví šediny. Vězte však, že ne vždy je změna barvy vlasů trvalá. V některých situacích a u některých osob může dojít k návratu k původní barvě.

Věděli jste, že lidské vlasy jsou původně bílé? Předtím, než se vynoří z vlasové pokožky, melanocyty vstříknou melanin do vlasových buněk, které obsahují keratin, a dodají vlasům různé barvy, které vidíme. Keratin je bílkovina, která tvoří vlasy, nehty a kůži. Existují dva typy melaninu: feomelanin (odpovídá za zrzavé a červené odstíny) a eumelanin (odpovídá za hnědé a černé odstíny).

S přibývajícím věkem se produkce melaninu v našem těle postupně snižuje, což způsobuje šedivění a blednutí vlasů. Podle Kongresové knihovny se po třicátém roce věku zvyšuje pravděpodobnost, že nám zešediví vlasy o 10 až 20 procent každých deset let.

Dr. Yishan Tsai, ředitel dermatologického oddělení kliniky čínské medicíny Jingyan, zdůraznil, že tento proces šedivění je způsoben stárnutím, takže po 30. roce věku je výskyt několika šedivých vlasů zcela normální.

Existují však některé faktory, které mohou způsobit, že lidem vlasy zešediví dříve nebo jim vyroste více šedivých vlasů než jejich vrstevníkům. Tyto faktory jsou:

Předčasné šedivění

Předčasné šedivění je vznik šedivých vlasů u bělochů před 20. rokem věku, u Afroameričanů před 30. rokem věku a u Asiatů před 25. rokem věku. Předčasné šedivění je způsobeno geneticky. Dr. Tsai vzpomíná na pacienta, jehož vlasy byly z 30 procent bílé už na střední škole.

Stres

Stres způsobuje, že tělo produkuje příliš mnoho volných radikálů, které napadnou melanocyty, což má za následek nedostatek melaninu a růst šedivých vlasů. U lidí mladšího a středního věku mohou být šedivé vlasy způsobeny nadměrným stresem.

Doktor Tsai vypráví, že se setkal s mladou pacientkou, které v důsledku stresu v jejím prvním zaměstnání po absolvování vysoké školy zešedivěly vlasy ještě před dosažením 25 let, přestože v rodině se toto onemocnění nevyskytovalo. Trpěla také bodovou plešatostí (alopecia areata), onemocněním způsobujícím lokálním vypadávání vlasů, o němž se předpokládá, že souvisí se stresem.

Kouření

Kouření také způsobuje, že tělo produkuje více volných radikálů, které způsobují abnormální oxidaci v těle a poškozují melanocyty. Ve studii provedené v Indii v roce 2013 byla u 104 osob z celkového počtu 207 zjištěna významná souvislost mezi předčasným šedivěním před 30. rokem života a kouřením.

Nemoci

Vitiligo, hypotyreóza a další autoimunitní onemocnění mohou způsobovat šedivění vlasů, které se může objevit v jakémkoli věku. Vitiligo (porucha pigmentace, bílé skvrny na kůži, pozn. překl.) se může vyskytovat po celém těle, a pokud se vyskytuje na pokožce hlavy, může ovlivnit vlasy. Jedním z nejznámějších autoimunitních onemocnění je Hashimotova tyreoiditida, která může rovněž způsobit šedivění vlasů.

Mezi faktory, které způsobují, že lidem rostou šedivé vlasy dříve, byly v minulosti nejčastější tyto genetické příčiny. Moderní lidé však mají v důsledku stresu a faktorů životního stylu vysoký oxidační stres, takže lidí s předčasným šedivěním a/nebo velkým množstvím šedivých vlasů přibývá.

Podle doktora Tsaie lze při klinickém pozorování vypozorovat, že genetika a oxidační stresové faktory dnes mají na svědomí přibližně polovinu případů předčasného šedivění.

Šediny lze zvrátit ve 2 případech

Když se objeví šedivé vlasy, mohou zmizet jinak než barvením?

Lidé se obracejí na medicínu, aby šedivé vlasy vyřešila. Podle doktora Tsaie ve studii provedené ve Španělsku v roce 2017 byl 52 pacientům s rakovinou plic podán imunitní lék a u 14 z nich se šedivé vlasy navrátily do původních barev. Tento lék je však zatím dostupný pouze pro pacienty s rakovinou plic. Ačkoli některé společnosti také vyvíjejí přípravky na šedivé vlasy, zatím nejsou k dispozici žádné dobré zprávy.

Existují 2 situace, kdy je šance, že se šedivých vlasů zbavíte.

  1. Léčba nemoci, která způsobila šedivé vlasy

Pokud se vyléčí onemocnění, které způsobilo šedivění, lze se šedivých vlasů zbavit. Například pokud je vitiligo zvládnuto pomocí léků, mohou se pokožka a vlasy pacienta vrátit do své původní barvy. Šediny způsobené autoimunitními chorobami mají také možnost vrátit se ke své původní barvě.

  1. Zmírnění stresu

U šedin způsobených stresem a kouřením doktor Tsai upozorňuje, že pokud pacient poté, co se šediny poprvé objeví, přestane kouřit a/nebo se naučí umírňovat stres, má šanci, že se šedin zase zbaví.

Kolumbijská univerzita zveřejnila v červnu 2021 novou studii, která ukazuje, že když životní stres způsobí šedivění vlasů, stále existuje šance, že se šedin zbavíte a obnoví se vám původní barva vlasů.

Do studie bylo zařazeno celkem 14 subjektů s průměrným věkem 35±13 let. Jejich vlasy byly jednotlivě analyzovány a výsledky byly porovnány se stresovým deníkem každého dobrovolníka, aby se posoudila souvislost mezi úrovní stresu a změnami vlasů.

Jak se ukázalo, vědci zjistili, že některým lidem vlasy zešedivěly, ale poté, co byl jejich stres odstraněn, se vlasy vrátily do původních barev.

Například poté, co 35letý muž odjel na dvoutýdenní dovolenou, se mu pět šedivých vlasů na hlavě vrátilo do původní kaštanové barvy a doba růstu nových vlasů odpovídala době cestování.

Při porovnání jeho záznamů ve stresovém deníku bylo zjištěno, že doba, kdy muži zmizely šediny, se přesně shodovala s poklesem jeho životního stresu a nejméně stresujícím měsícem v uplynulém roce.

Další příklad se týkal třicetileté Asiatky, která zažila největší stres při rozchodu s manželem a následném stěhování, což jí způsobilo šedivění vlasů. Když se ale přestěhovala, vlasy jí znovu zčernaly.

Vědci poukázali na to, že mezi stresem a šedivěním vlasů existuje významná souvislost a v některých případech se s poklesem stresu pigment obnovuje. Navíc šedivé vlasy, které rostou hlavně v oblasti čelního laloku, spánkového laloku a temenního laloku vlasové pokožky (tedy na čele, temeni a po stranách hlavy), mají po odstranění stresu největší šanci na návrat k původní barvě.

Existuje mnoho způsobů, jak se stresu zbavit, například meditace, hluboké dýchání, zpěv, cestování a cvičení. Cvičení nejen zmírňuje stres, ale také udržuje zdravé srdce a plíce, zlepšuje krevní oběh a je prospěšné pro zdraví vlasové pokožky.

Tato metoda žel neplatí pro starší lidi, protože vědci nevěří, že snížení stresu u sedmdesátiletých lidí jim vrátí původní barvu vlasů. Doktor Tsai připomíná, že pokud šedivé vlasy souvisí se stárnutím a pokud z daného vlasového folikulu rostou šedivé vlasy déle než několik let, šance na obnovu je mizivá.

Základní živiny pro prevenci šedivění

Pro snížení oxidačního stresu v těle je nejlepší dodržovat normální režim, abyste se vyhnuli častému ponocování, které může v těle vytvářet více volných radikálů. Zároveň bychom se měli vyvarovat dietních předsudků, protože vyvážená strava může zabránit předčasnému šedivění a zpomalit jeho rychlost.

Měli bychom konzumovat vejce, luštěniny, ryby, maso, ovoce, zeleninu, kvalitní oleje, mléčné výrobky a celozrnné výrobky, protože tyto potraviny poskytují kvalitní bílkoviny, fytochemikálie, vitaminy a minerály, které jsou prospěšné pro zdraví vlasů.

Přehledová studie Mayo Clinic z roku 2018 zjistila, že vlasy mohou šedivět i při nedostatku některých živin, jako jsou bílkoviny, měď, železo, vápník, zinek, vitamin D nebo vitamin B12.

Potraviny bohaté na uvedené minerály či vitamíny jsou tyto:

Měď: vnitřnosti, korýši, ořechy, semena a celozrnné výrobky

Železo: hovězí maso, tmavě zelená listová zelenina, ryby, korýši, ořechy a semena

Vápník: mléko, jogurt, sýr, ústřice, tofu a černý sezam

Zinek: mořské plody bez skořápek, maso, vaječný žloutek a mléko

Vitamin D: losos, houby, mléko, vejce (a správné opalování)

Vitamín B12: hovězí játra, mušle, tuňák, losos, hovězí maso a mléko

Důležité jsou také antioxidační živiny.

„Já svým pacientům doporučuji lososa a brokolici,“ říká doktor Tsai. Losos obsahuje kvalitní bílkoviny a rybí tuk bohatý na omega-3. Omega-3 pomáhá tělu bojovat s oxidací a snižuje poškození způsobené volnými radikály v těle. Brokolice je brukvovitá zelenina a je také bohatá na antioxidační živiny.

Mezi další potraviny, které obsahují více antioxidačních živin, patří tmavá zelenina a ovoce (např. rajčata, špenát, bobulovité ovoce, mrkev, paprika, lilek a fialová kapusta), olivový olej a rostliny rodu allium (např. česnek, zelená cibulka, cibule a pórek).

Zdraví 1+1 je nejautoritativnější mezinárodní platforma pro informace o čínské medicíně a zdraví. Prostřednictvím televizního vysílání a online se věnuje nejnovějším informacím o zdraví a všemu souvisejícímu.

původního článku newyorské redakce The Epoch Times přeložil O.H