Hollywoodská studia ztratila v roce 2022 tržní hodnotu přes 500 miliard dolarů, přičemž jen společnost Disney přišla o 120 miliard dolarů.

Americký filmový průmysl, který kdysi dominoval světu, čekají těžké časy.

„Woke“ (probuzená) politika v zábavním průmyslu a zásahy zahraničních režimů, jako je komunistická Čína, si vybírají daň na divácích, kreativitě i financích.

Minulý měsíc zaznamenal index Dow Jones Media Titans, který sleduje výkonnost 30 největších světových mediálních společností, 40% propad za rok 2022 a jeho celková tržní hodnota se propadla z 1,35 bilionu dolarů na 808 miliard dolarů, uvedl list Financial Times.

Hlavní studia, streamovací služby, poskytovatelé kabelových služeb, vysílací společnosti a další mediální skupiny tedy loni ztratily dohromady 542 miliard dolarů tržní hodnoty.

Ztráty zábavního průmyslu v loňském roce předčily ztráty v jiných odvětvích v USA, například v bankovnictví, které zaznamenalo pokles o 14,5 %, a v telekomunikacích, kde došlo k poklesu tržeb o 11,2 %.

Předplatitelské služby zasáhla ekonomická nejistota

Mnoho investorů se stáhlo z kdysi prosperujícího trhu streamovacích služeb, protože rostoucí konkurence a zvyšující se náklady spolu s inflací vedly k menším objemům reklamy a rostoucímu počtu lidí rušících předplatné.

Již historicky spotřebitelé v horších ekonomických obdobích snižovali výdaje za jiné než nezbytné položky, jako jsou kina, předplatné kabelových a streamovacích služeb, hudební koncerty a nákupy alb.

Streamovací společnosti zaznamenaly s nástupem pandemie nárůst počtu předplatitelů, protože lockdowny zvýšily počty diváků, a akcie v tomto odvětví v té době zaznamenaly dvouletý vzestup zisků.

V posledních dvou čtvrtletích však společnost Netflix zaznamenala nevídané úbytky předplatitelů, což ji vedlo ke snížení počtu zaměstnanců a její akcie se do prosince propadly o 52 %, uvedl deník Financial Times.

Vedení Netflixu příliš expandovalo a utratilo desítky miliard dolarů za projekty streamovaného obsahu, zatímco životní náklady prudce vzrostly a alternativní platformy začaly měnit dominanci firmy.

Tradiční producenti a ztráty studií

Největším ztrátám v roce 2022 čelily tradiční společnosti zábavního průmyslu.

Společnost Paramount Global zaznamenala pokles hodnoty svých akcií o 42 %, zatímco společnost Warner Brothers Discovery byla svědkem propadu akcií o 62 %.

Společnost Warner Brothers Discovery se nachází v procesu integrace Discovery a WarnerMedia společnosti AT&T do jednoho konglomerátu v jednom z nejhorších období v historii tohoto odvětví, a údajně ji čekají restrukturalizační a další náklady ve výši až 5,3 miliardy dolarů spojené s touto velkou fúzí.

Společnosti Walt Disney Company se dařilo také špatně – akcie této kdysi mocné značky se loni propadly o 45 %, což představuje nejhorší výkonnost akcií od roku 1974.

Podle investorů čekají firmu v dohledné době slabá čísla, což se projevilo i na loňském propuštění generálního ředitele Boba Capeka a návratem bývalého generálního ředitele Boba Igera.

Tradiční vysílací společnosti, jako je Comcast, mateřská společnost NBC, MSNBC a Universal, zaznamenaly za celý rok pokles akcií o 31 %, a Charter Communications se propadla o 53 %. Propady jsou odrazem toho, že zákazníci postupně omezují kabelový obsah.

Ochotu mnoha diváků sledovat televizi ovlivňuje i stále více „woke“ obsahu.

Předávání Oscarů, které vysílá televize ABC, má také klesající tendenci. Zatímco v roce 2022 sledovalo slavnost 15 milionů diváků, ještě v roce 2014 to bylo 46,33 milionu lidí, jak vyplývá z údajů o sledovanosti. I když oproti roku 2021 šlo o zlepšení – tehdy se dívalo jen 10 milionů.

Ale například nový film Top Gun: Maverick vydělal jen v amerických pokladnách 718 milionů dolarů, celosvětově pak 770 milionů dolarů. Zdá se tedy, že vlastenecké a srdceryvné filmy jsou u většiny amerických diváků stále oblíbené.

Překlad a redakční úprava původního článku: J. S.