Jack Phillips

22. 6. 2023

Podle nejnovějších údajů zaznamenalo pivo Bud Light největší pokles prodeje od doby, kdy značka zahájila v dubnu marketingovou kampaň s transgenderovým influencerem Dylanem Mulvaneym.

V týdnu končícím 10. června byly prodeje Bud Lightu o 26,8 % nižší, vyplývá z údajů společností Bump Williams Consulting a NielsenIQ, na které se odvolává New York Post. Jde o dosud největší procento propadů. Týden předtím byly prodeje Bud Lightu nižší o 24,4 % a druhým nejhorším týdnem s poklesem 25,7 % byl ten končící 20. května.

Bump Williams, šéf stejnojmenné poradenské firmy, sdělil ve středu pro New York Post, že tento týden byl pro Bud Light a další značky piva, které vlastní společnost Anheuser-Busch, těžký.

Začátkem tohoto měsíce konzultační společnost potvrdila, že pokud jde o květen, Bud Light se propadl z jedničky na druhé místo v celkovém prodeji v USA. Předběhl jej Modelo Especial, které vyrábí společnost Constellation Brands. Podle údajů společnosti Bump Williams zaznamenalo Modelo v týdnu končícím 10. června 5,7% nárůst prodeje.

Bojkot Bud Lightu začal poté, co Mulvaney 1. dubna zveřejnil na sociálních sítích video s plechovkami piva Bud Light a avizoval, že s firmou navázali marketingové partnerství. Plechovka piva Bud Light, na které byl vyobrazen Mulvaneyho obličej, vyvolala ostrou reakci country zpěváků a některých konzervativních influencerů, kteří následně vyzvali veřejnost k bojkotu.

Tento týden se k bojkotu vyjádřil Marcel Marcondes, šéf globálního marketingu Anheuser-Busch, když přebíral cenu během mezinárodního festivalu Cannes Lions na jihu Francie.

„Je těžké sledovat kontroverzní a rozdělující debaty, které se v posledních týdnech odehrávají ve Spojených státech a týkají se spousty značek a společností, včetně a zejména Bud Light,“ řekl podle AdAge Marcondes. „Je to těžké právě proto, že to, co děláme, je o spojování lidí.“

Když Marcondes na festivalu přebíral cenu „Kreativní marketér roku“, řekl, že reakce trhu je pro marketéry, jako je on sám, „varovným signálem“, aby byli uprostřed kontroverzí a v „takovýchto dobách“ „velmi pokorní“.

„To je to, co děláme, jsme velmi pokorní a opravdu si připomínáme to, co bychom měli dělat nejlépe každý den, a to je opravdu porozumět našim spotřebitelům. A tedy skutečně oslavovat a cenit si každého spotřebitele, který má rád naše značky – ale způsobem, který je dokáže spojit, ne rozdělit,“ řekl Marcondes na festivalu.

Další komentáře

V květnu generální ředitel společnosti Anheuser-Busch InBev Michel Doukeris řekl investorům, že byla vyrobena pouze jedna plechovka, na které byl vyobrazen obličej Mulvaneyho, a dodal, že společnost během léta ztrojnásobí své investice do Bud Lightu. Zdá se, že firma udělala obrat, a v reklamních kampaních je nyní vidět americké vlajky, Clydesdalské koně a vyobrazení velkých amerických měst a pamětihodností.

„Lidé o tomto tématu často mluví v sociálních médiích jako o šumu,“ řekl Doukeris v rozhovoru pro Financial Times a obvinil bojkot iniciovaný na sociálních sítích za „dezinformace“ a „matení“. „Máte jeden fakt a každý člověk si za něj dosadí svůj názor. A pak se názory začnou rychle replikovat v každém komentáři. Ve chvíli, kdy deset nebo dvacet lidí vloží komentář, realita už neodráží fakt, ale spíše [jde] o to, jaké byly komentáře.“

V polovině května byl společnosti Anheuser-Busch snížen rating poté, co analytik HSBC snížil hodnocení jejích akcií a prohlásil, že se společnost potýká s „krizí Bud Lightu“. Analytik také spekuloval, že existují „hlubší problémy“, které společnost možná není ochotna veřejně přiznat.

Akcie Anheuser-Busch se na konci března obchodovaly na burze kolem 67 dolarů, na konci května spadly na 53 dolarů. Poté začaly lehce růst a 21. června byly na 56,7 dolaru za akcii.

Související video: Trpělivost zákazníků s transgenderem překypěla a začal bojkot. Zastraší kupní síla šedou eminenci?

Překlad a redakční úprava původní zprávy americké redakce: Juraj Skovajsa

Přečtěte si také

Pavel jmenoval nové ministry pro místní rozvoj Kulhánka a průmyslu Vlčka
Pavel jmenoval nové ministry pro místní rozvoj Kulhánka a průmyslu Vlčka

Prezident Petr Pavel dnes ráno na Pražském hradě jmenoval ministry pro místní rozvoj Petra Kulhánka (za STAN) a průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka (STAN).

Máme firmy zavřít nebo se přestěhovat? Zástupci českého těžkého průmyslu chtějí po vládě realistický plán dekarbonizace
Máme firmy zavřít nebo se přestěhovat? Zástupci českého těžkého průmyslu chtějí po vládě realistický plán dekarbonizace

Zástupci českých firem z energeticky náročných odvětví dnes vyzvali vládu k realističtějšímu zpracování Národního klimaticko-energetického plánu (NKEP), který nastiňuje směrování energetické a klimatické politiky státu na dalších 25 let.

Kyjev a Budapešť se sbližují: Nový ministr zahraničí, nová politika
Kyjev a Budapešť se sbližují: Nový ministr zahraničí, nová politika

Ukrajinsko-maďarské vztahy jsou od léta na vzestupu. Poprvé po čtyřech letech navštívil Budapešť ukrajinský ministr zahraničí. Jednalo se také o situaci maďarské menšiny na Ukrajině, která bývala ohniskem napětí mezi oběma zeměmi.

Izrael do bojů v Libanonu nasadil další divizi, oznámila armáda
Izrael do bojů v Libanonu nasadil další divizi, oznámila armáda

Izraelská armáda oznámila, že na jihozápadě Libanonu nasadila do bojů vojáky z další divize. Celkem se tak pozemní operace v sousedním státě účastní již čtyři divize.

S Jarmilou Klímovou o jednotné medicíně, příliš jednoduchých řešeních nemocí i negativní proměně dnešních rodin vlivem sociálních sítí
S Jarmilou Klímovou o jednotné medicíně, příliš jednoduchých řešeních nemocí i negativní proměně dnešních rodin vlivem sociálních sítí

S doktorkou Jarmilou Klímovou jsme si povídali o tom, co je to jednotná medicína, s jakými problémy se přístup jednotné medicíny setkává či co je podle doktorky největší problém západní medicíny.