Změny územního plánu Plzeňského kraje, které hejtmanství zpracovává po dohodě se státem a obcemi kvůli zvažované investici Volkswagenu (VW) na letišti v Líních, projednají zastupitelé kraje až na jaře příštího roku. Původně je přitom měli schvalovat letos v prosinci, dokdy by se měla automobilka rozhodnout, zda postaví továrnu na baterie do elektroaut v Polsku, Maďarsku, nebo právě v Líních u Plzně. Kraj ale teď dostal od ministerstva obrany připomínku k územnímu plánu, ministerstvo nesouhlasí s rušením záložního vojenského letiště. Kraj musí připomínku vypořádat. ČTK to dnes řekl hejtman Rudolf Špoták (Piráti).
Připomínku podle hejtmana nezaslala armáda, ale ministerstvo obrany, které tam vlastní pozemky. „Ministerstvo obrany nesouhlasí se zrušením letiště Líně. A Plzeňský kraj se bude muset s těmito připomínkami vypořádat,“ uvedl hejtman. Už nyní odhadl, že požadovaný termín ministerstva průmyslu a obchodu, aby krajské zastupitelstvo územní plán projednalo do konce roku, se určitě nestihne. „I pokud by se připomínky (ministerstva obrany) podařilo vypořádat, bude nejbližší možný termín projednávání (na zastupitelstvu) jaro 2024,“ řekl. Podle hejtmana jde zatím o jedinou zásadní připomínku, která jde proti nynějšímu návrhu změny územního plánu.
„Zmíněné stanovisko zaslalo kraji ministerstvo obrany proto, že nemohou proběhnout žádné nevratné změny, dokud nebude známo finální rozhodnutí firmy Volkswagen,“ řekla ČTK mluvčí ministerstva Simona Cigánková
Téměř hotový územní plán zahrnuje po předchozí dohodě státu, kraje a obcí zmenšení průmyslové zóny ze 700 na 280 hektarů pro tzv. gigafactory VW a současně zrušení tamního letiště. Stát připravuje v Líních strategický podnikatelský park s 280 hektary, do něhož chce investovat nejméně devět miliard korun. Budování průmyslového parku pro jiného investora než německý VW, jemuž dodává řada továren z regionu, by ale podle úterního vyjádření hejtmana nemělo smysl. Kraj by vznik parku dál nepodporoval a jednání o novém využití letiště by musela začít od nuly, muselo by se znovu posuzovat, zda má jiný investor a jeho výroba pro region takový přínos jako projekt VW. Hejtman reagoval na vyjádření premiéra Petra Fialy (ODS), který minulý týden při interpelacích ve Sněmovně uvedl, že vláda potřebuje znát rozhodnutí VW v dohledné době, jinak by se ČR musela soustředit na jiné projekty. Připravuje se další jednání s VW, ale vláda podle Fialy současně jedná také o podobných projektech s jinými investory.
Starostové okolních obcí chtějí zmenšit rozvojovou zónu Líně na 280 hektarů i v případě, pokud by tam VW gigafactory nestavěl. Tvrdí, že taková je dohoda s krajem bez ohledu na to, zda tam bude VW. Pokud by se letiště zrušilo a VW by nepřišel, tak by ale byla podle hejtmana škoda, kdyby se tam nemohlo létat do doby, než se najde nový strategický investor. V případě, se zóna zmenší podle současného návrhu, se přitom podle Špotáka zrušení letiště nelze vyhnout. „Museli bychom tuto změnu zrušit a začít zpracovávat novou, kde by například mohlo být jenom zmenšení zóny (bez zrušení letiště),“ dodal.