První úsek pražského metra na budované trase D je propojen v celé stavební délce z budoucí stanice Olbrachtova až za budoucí stanici Pankrác D. Po zhruba 19 měsících od zahájení stavby je tak na prvním úseku metra D vyraženo více než 60 % celkového objemu trasy. Informoval o tom počátkem prosince Dopravní podnik hl. m. Prahy.
„Na stavbě prvního úseku Déčka máme za sebou další milník – propojení nejvzdálenějších stavenišť. Za uplynulý půlrok přibylo dalších zhruba 600 metrů tunelů a štol, což vychází na průměrné tempo 100 metrů za měsíc. Celkem máme hotovo úctyhodných 2,1 kilometru tunelů a štol ve složitých geologických podmínkách, nicméně ještě zhruba jedna třetina je před námi,“ uvedl Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„Metro D se netýká jen dopravy a není jen tunelem v zemi. Je na něj navázaná i řada záměrů a plánů Prahy týkajících se územního rozvoje,“ uvedl Petr Hlaváček, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast územního a strategického rozvoje.
Nová linka Metra D má dle něj do budoucna navýšit přepravní kapacitu veřejné dopravy Praze a nahradit tím individuální automobilovou i autobusovou dopravu v jižní části města.
„Jsem rád, že v nedávné době jsme jako hlavní město Praha vyjednali s Českou poštou odkup klíčových pozemků v lokalitě Na Strži v blízkosti Pankráce. Budeme tak moct přímo nad přestupní stanicí vybudovat například dostupné bydlení nebo další vybavenost,“ dodává.
„Těší mě, že stavba prvního úseku metra D probíhá podle harmonogramu, pevně věřím a přeji zhotovitelům, aby to tak bylo i nadále. I přesto, že už máme zhruba 60 % objemu ražeb za sebou, budou pokračovat cca ještě dva roky, do konce roku 2025,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) přitom vydal ke konci minulého měsíce dle serveru Seznam Zprávy třetí předběžné opatření, které pražskému dopravnímu podniku zakazuje uzavřít smlouvu s vítězem tendru na druhou část stavby nové linky metra D z Olbrachtovy na Nové Dvory.
V samotné věci však dle informací ČTK úřad zatím nerozhodl a předběžné opatření ani nijak nepředjímá výsledek správního řízení.
„V každém ze tří správních řízení, které Úřad ve věci další etapy výstavby metra D nyní vede, je vydáno předběžné opatření. Předběžné opatření přitom navazuje na zákonnou blokační lhůtu, která zapovídá zadavateli smlouvu uzavřít po dobu 60 dnů od doručení návrhu,“ uvedl pro ČTK mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
Třicetimiliardovou zakázku vyhrála v září společnost Subterra z koncernu Metrostavu. Předtím dopravní podnik vyloučil o dvě miliardy levnější nabídku, již podalo sdružení kolem firem Porr a Vinci.
„Subterra je lídrem stavebního uskupení, které stavbu celého prvního úseku realizuje a má za ni odpovědnost. Že jsme v této pozici nezklamali a metro stavět umíme, toho je snad dosažený pokrok ve výstavbě, který dnes vidíme, dostatečným důkazem,“ uvedl Ondřej Fuchs, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Subterra.
„V objemu ražeb nás čeká nejvíc práce na obou stanicích, kde naopak máme zatím vyraženou jen zhruba jednu třetinu objemu. Děkuji všem za kvalitní práci, kterou na stavbě metra D denně odvádí,“ uvedl náměstek primátora Hřib.
Jako poslední má být vybudován úsek metra D z Nových Dvorů do Depa Písnice.