Děti na základních školách se jako druhý cizí jazyk nejčastěji učí němčinu nebo ruštinu. Studiu těchto dvou jazyků se věnuje 89,8 procenta žáků. Tisíce žáků se pak učí jako druhý cizí jazyk angličtinu, francouzštinu nebo španělštinu. Angličtina je jako další cizí jazyk povinná pro děti, které ji nemají jako první cizí jazyk. Největší rozmanitost jazyků nabízejí dětem Praha a Středočeský kraj, přesto ve všech krajích dominuje výuce dalšího cizího jazyka němčina. Vyplývá to z tematické zprávy České školní inspekce (ČŠI).
Tisíce žáků se jako druhému cizímu jazyku věnují angličtině, francouzštině nebo španělštině, tvoří tak 9,9 procenta žáků. Stovky dětí se pak učí italsky, polsky, slovensky a ukrajinsky. U hebrejštiny jsou to jen desítky žáků, celkem jde zhruba o čtvrtprocentní zastoupení. Nejméně zastoupené jsou pak ve školách jazyky, jako je čínština, kterou studují tři žáci, japonština s šesti žáky a korejština s jedním žákem.
Větší výběr cizích jazyků mají podle výsledků zprávy ČŠI školy, ve kterých se učí více než 150 dětí. V menších školách začínají děti s dalším cizím jazykem až od osmého ročníku. Počet hodin, které studiu jazyka žáci na druhém stupni stráví, se ale v obou typech škol neliší.
Ve všech krajích v Česku převládá jako další cizí jazyk němčina. V krajích u hranic s Německem a Rakouskem je její dominance ještě větší. Největší rozmanitost výuky cizích jazyků pak nabízejí Praha a Středočeský kraj.
V základních školách se jen málokdy využívá možnosti výuky třetího cizího jazyka. Nejméně tři jazyky se učí asi půl procenta žáků základních škol, čtyři jazyky pak jen půl promile žáků. V naprosté většině případů začíná případná výuka třetího cizího jazyka až na druhém stupni základní školy. V některých případech může být jako další cizí jazyk vykazovaná rozšiřující výuka prvního nebo druhého cizího jazyka.
Od roku 2013 je výuka dalšího cizího jazyka povinná. Ačkoliv jsou školy povinné výuku zařadit až od osmého ročníku, často se děti dalším cizím jazykům učí už od šesté třídy základní školy. Motivace dětí učit se další cizí jazyk je nižší, než je tomu u prvního cizího jazyka. Podle inspekce je nepříznivé, že kromě angličtiny většina žáků další cizí jazyk, který se učí ve škole, v běžném životě zatím nepoužila.
Žáci základních škol mají podstatně nižší šanci navštívit se školou zemi, kde se mluví studovaným dalším cizím jazykem, v porovnání s žáky víceletých gymnázií. Trochu překvapivě to platí i pro němčinu a německy mluvící země. To může přispívat k nižší motivaci žáků ke studiu dalšího cizího jazyka, pokud jím není angličtina uvádí ČŠI.