Nová linka metra D, jejíž výstavba v současnosti probíhá, má být s plně automatizovaným provozem bez strojvůdce, všeobecně ve světě označovaný pojmem „driverless“. Tento tip metra je již ve světě používán v některých světových metropolích.
Dopravní podnik si od nových vlakových souprav slibuje větší spolehlivost, ale i nižší náklady. Nové moderní vlakové soupravy mají být zároveň průchozí mezi vozy.
„Nejdříve začnou jezdit nové soupravy metra bez řidičů na metru C, v budoucnosti také právě na nově stavěné lince metra D,“ popisuje plány Jana Komrsková, náměstkyně primátora hl. m. Prahy pro oblast životního prostředí a klimatického plánu.
Bezpečnostní prvky
Díky nejmodernější generaci zabezpečovacího a řídícího systému CBTC (communication-based train control) se má také zlepšit flexibilita a zkrátit intervaly mezi příjezdem jednotlivých vlakových souprav.
Automatizovaný systém řízení má zároveň údajně vykazovat minimální poruchovost a vyšší bezpečnost pro cestující.
Co se týče zabezpečovacích prvků, tak z technologií to má být například kamerový a senzorový systém. Dále bezpečnostní stěny s posuvnými dveřmi mezi nástupištěm a kolejemi mají zároveň zvýšit bezpečnost a plynulost provozu.
Klimatická agenda a myšlenka Smart Cities
Dle Komrskové metro společně s nově budovanou trolejbusovou sítí patří mezi nejúspornější typy dopravy ve městě, „a to i s ohledem na naplňování klimatického plánu“.
Jedna z ideologických definic říká, že Smart City, neboli chytré či digitální nebo inteligentní město, není město bohaté natolik, že si každý může dovolit koupit auto a jezdit s ním denně do práce, ale město, kde manažeři (a politici) používají hromadnou dopravu jako samozřejmost, protože to je komfortní a jednoduché.
Jedná se zároveň o koncept fungování města, které využívá digitální, informační a komunikační technologie za účelem efektivnějšího využití své infrastruktury a snížení spotřeby energií.