Italská vláda zvažuje částečnou privatizaci státní železniční společnosti Ferrovie dello Stato (FS). Na dnešní tiskové konferenci v Římě to řekla premiérka Giorgia Meloniová. Vláda také zvažuje prodej části majetku poštovní společnosti Poste Italiane. V obou případech by však stát měl podle premiérky zůstat hlavním akcionářem.
Meloniová uvedla, že vláda zvažuje „vstup soukromníků s menšinovým podílem do FS“. Skupina, která sdružuje italskou železniční infrastrukturu, největšího osobního železničního dopravce Trenitalia a nákladního dopravce Mercitalia, je v současnosti zcela v rukou státu.
Podle Meloniové její pravicová vláda zvažuje i další privatizace. „Stát má mít kontrolu nad tím, co je strategické, což znamená se (v jiných odvětvích) otevřít trhu,“ řekla premiérka. Zmínila právě i prodej další části majetkového podílu v poštovní společnosti, jejíž akcie se obchodují na burze v Miláně. Firma, ve které stát drží 65 procent základního kapitálu, by podle Meloniové měla zůstat pod státní kontrolou.
V zákulisí se o možné privatizaci železnice FS mluví už delší dobu. Podle spekulací by vláda mohla prodat až 40 procent základního kapitálu skrze uvedení společnosti na burzu. Vyloučeno není ani rozdělení skupiny. Nejzajímavější je pro investory zřejmě divize vysokorychlostních vlaků. Vloni společnost Mediterranean Shipping Company (MSC) odkoupila 50 procent základního kapitálu firmy Nuovo Trasporto Viaggiatori, která provozuje vysokorychlostní vlaky Italo, což podle tisku tuto společnost ohodnotilo zhruba na čtyři miliardy eur (96 miliard Kč).
Částečnou privatizaci FS v roce 2015 zvažovala i středolevá vláda premiéra Mattea Renziho. Kvůli odporu odborářů a pozdějšímu pádu vlády se však záměr neuskutečnil.
Přítomnost soukromých investorů v kapitálu velkých železničních společností v Evropě není běžnou záležitostí. Německá Deutsche Bahn (DB), francouzská Société nationale des chemins de fer (SNCF) nebo španělská Renfe jsou zcela ve státních rukou.