ČTK

26. 1. 2024

Nákladní souprava převážející část vrtné soupravy, do které ve středu narazil na Karvinsku vlak, na přejezdu uvízla podvozkem. Uvedl to provozní ředitel společnosti Spro, která přepravu zajišťovala, Martin Skácel. Podle něj to bylo kvůli profilu silnice a přejezdu. Tvrdí také, že podobné události se na místě už staly. Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda ČTK řekl, že žádné stížnosti v souvislosti s přejezdem nezaznamenali. Při nehodě zemřel strojvedoucí, 20 cestujících utrpělo zranění.

„Zaměstnanec naší společnosti jako řidič nákladní soupravy převážel na podvalníku stavební stroj pro zákazníka, jehož stavba se nachází nedaleko místa nehody,“ řekl Skácel. Na místo vykládky podle něj vede jediná možná příjezdová cesta, a to právě přes železniční přejezd. „Náš řidič vjel na přejezd v době, kdy výstražné signalizační zařízení přejezdu, zvukové, světelné ani mechanické, nebylo v činnosti. Při jízdě přes železniční přejezd však na něm s návěsem uvízl, a to v důsledku stavu profilu náspu a celého kolejiště vůči vozovce samotné,“ řekl.

Dodal, že řidič po zablokování návěsu z vozidla vystoupil a snažil se okamžitě soupravu vyprostit zvednutím hydraulického pérování. V tom okamžiku se rozezněla signalizace železničního přejezdu a krátce na to přijel vlak. „Střetu nebylo možné zabránit. Nebylo ani možné varovat strojvedoucího,“ doplnil Skácel. Řekl, že souprava splňovala technické normy pro převoz přepravovaného stavebního stroje. Uvedl, že podle jeho informací se podobné události na místě už v minulosti staly.

Mluvčí Správy železnic (SŽ) Dušan Gavenda ČTK řekl, že o podobných incidentech informace nemá. „Do této doby jsme v souvislosti s tímto přejezdem nezaznamenali žádné stížnosti. Nicméně to, co se na místě stalo, momentálně nemůžeme komentovat. Je to předmětem vyšetřování policie a Drážní inspekce,“ uvedl.

Přejezd v dnešní podobě vznikl v roce 2002, při modernizaci koridorové trati. Rekonstrukce přejezdu tehdy proběhla podle schválené projektové dokumentace splňující příslušné technické normy. „V rámci průběžné údržby byl přejezd naposledy opravován v roce 2020. Jednalo se o opravy bez stavebních změn, to znamená v původní, schválené podobě,“ řekl Gavenda.

Pravidelné prohlídky za účasti správce přejezdu i zástupce obce na přejezdu podle něj neshledaly žádné závady. „Do této doby jsme v souvislosti s přejezdem ani neřešili jakýkoli podnět týkající se bezpečnosti nebo nutnosti terénních úprav. Od roku 2009, kdy máme přejezd ve správě, zde až do středeční nehody neevidujeme jinou mimořádnou událost,“ řekl mluvčí SŽ. To ČTK řekl i starosta Dolní Lutyně Pavel Buzek.

Potvrdil, že Moravskoslezský kraj se na SŽ obrátil koncem roku v souvislosti s prověřením možnosti budoucí obslužnosti blízké farmy nízkopodlažními autobusy. Dopravce totiž upozorňoval na to, že by v místě autobusy mohly mít problém. „Případné úpravy železničního přejezdu by tedy proběhly v souvislosti se zřízením této nové linky. O možných úpravách se ale má teprve jednat,“ řekl mluvčí SŽ.

Nehoda se stala v Dolní Lutyni ve středu okolo 05:40 v úseku mezi Bohumínem a Dětmarovicemi. Ve vlaku do Prahy bylo sedm desítek lidí. Strojvedoucí zemřel na místě. Zranění utrpělo 20 cestujících. Dva zraněné ošetřili záchranáři na místě zásahu, jejich stav nevyžadoval přepravu do nemocnice. Zbývajících 18 skončilo v nemocnicích v Karviné, Havířově, Bohumíně, sanitky se zraněnými směřovaly i do Městské a Fakultní nemocnice Ostrava. V nemocnicích dnes dopoledne bylo pět zraněných. Škoda byla předběžně vyčíslena na 37 milionů korun.

Provoz na železničním koridoru mezi Bohumínem a Karvinou, kudy jezdí i vlaky na Slovensko, se má po tragické srážce obnovit po jedné koleji v sobotu. Drážní hasiči z kolejiště odstranili všechny trosky. Momentálně se pracuje na opravě kolejí, železničního svršku a trakčního vedení.

Přečtěte si také

Ve Spojených státech bylo dnes zrušeno více než 1000 letů kvůli shutdownu

Ve Spojených státech dnes bylo zrušeno více než 800 letů kvůli platební neschopnosti federální vlády a omezení fungování federálních úřadů, takzvanému shutdownu.

Europoslanec Zdechovský vyhrál v loterii skoro milion Kč, peníze dá na charitu

Europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) necelý milion korun rozdělí - půlka půjde na opravu kostelů, zbytek na pomoc konkrétním lidem v Česku.

Míra porodnosti v USA klesá. Přijdou zásadní změny?

Střední věk dospělé populace přesáhl v roce 2024 hranici 39 let, zatímco plodnost i porodnost dál klesají. Odborníci varují před následky.

Okamura: Chci být konsensuálním předsedou Sněmovny

Tomio Okamura (SPD) chce být konsenzuálním předsedou Sněmovny a chce se bavit i s opozicí. Plánuje jednat se všemi předsedy klubů týden před jednáním o programu Sněmovny.

Chcete zlepšit své čtenářské návyky i společenský život? Jak a proč založit čtenářský klub

Založte si čtenářský klub a zjistěte, jak společné čtení a diskuze o knihách přinášejí nová přátelství i radost ze života.

„Vercingetorix klade své zbraně k nohám Julia Caesara“, 1899, Lionel Royer. (Public Domain)
Caesarova „Galská válka“ jako klíč k pochopení velkého Římana

Julius Caesar nepřestal fascinovat dva tisíce let. Nový překlad „Galské války“ ukazuje nejen vojevůdce a politika, ale i autora, který psal vlastní legendu. Cynthia Damonová sleduje, jak se z ambiciózního muže stal symbol moci – i varování před ní.

Skot ve stáji nahlížející přes ohradu do objektivu.
Kanada chystá prodej klonovaného masa bez označení. Rostou obavy o bezpečnost

Kanada plánuje vyjmout maso z klonovaného skotu a prasat ze seznamu „nových potravin“, čímž by odpadlo označování i povinné testy. Kritici varují, že spotřebitelé nepoznají, zda kupují produkty z klonovaných zvířat, a chybí dlouhodobý výzkum dopadů.

Čínský režim ztratil schopnost zachránit sám sebe

Analýza rozporů uvnitř vedení KS Číny ukazuje pat mezi Xi Jinpingem a klíčovými armádními a stranickými postavami. Opatrné kroky mocenských frakcí udržují křehkou rovnováhu, zatímco chybí reformátoři a sílí obavy z postupného rozkladu režimu.

Proč 7 000 kroků denně pomáhá při rakovině, demenci a dalších onemocněních

Chůze prospívá zdraví, ale není vhodná pro každého. Odborníci radí, jak bezpečně nahradit chůzi jiným pohybem a získat stejné benefity.