Nákladní souprava převážející část vrtné soupravy, do které ve středu narazil na Karvinsku vlak, na přejezdu uvízla podvozkem. Uvedl to provozní ředitel společnosti Spro, která přepravu zajišťovala, Martin Skácel. Podle něj to bylo kvůli profilu silnice a přejezdu. Tvrdí také, že podobné události se na místě už staly. Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda ČTK řekl, že žádné stížnosti v souvislosti s přejezdem nezaznamenali. Při nehodě zemřel strojvedoucí, 20 cestujících utrpělo zranění.
„Zaměstnanec naší společnosti jako řidič nákladní soupravy převážel na podvalníku stavební stroj pro zákazníka, jehož stavba se nachází nedaleko místa nehody,“ řekl Skácel. Na místo vykládky podle něj vede jediná možná příjezdová cesta, a to právě přes železniční přejezd. „Náš řidič vjel na přejezd v době, kdy výstražné signalizační zařízení přejezdu, zvukové, světelné ani mechanické, nebylo v činnosti. Při jízdě přes železniční přejezd však na něm s návěsem uvízl, a to v důsledku stavu profilu náspu a celého kolejiště vůči vozovce samotné,“ řekl.
Dodal, že řidič po zablokování návěsu z vozidla vystoupil a snažil se okamžitě soupravu vyprostit zvednutím hydraulického pérování. V tom okamžiku se rozezněla signalizace železničního přejezdu a krátce na to přijel vlak. „Střetu nebylo možné zabránit. Nebylo ani možné varovat strojvedoucího,“ doplnil Skácel. Řekl, že souprava splňovala technické normy pro převoz přepravovaného stavebního stroje. Uvedl, že podle jeho informací se podobné události na místě už v minulosti staly.
Mluvčí Správy železnic (SŽ) Dušan Gavenda ČTK řekl, že o podobných incidentech informace nemá. „Do této doby jsme v souvislosti s tímto přejezdem nezaznamenali žádné stížnosti. Nicméně to, co se na místě stalo, momentálně nemůžeme komentovat. Je to předmětem vyšetřování policie a Drážní inspekce,“ uvedl.
Přejezd v dnešní podobě vznikl v roce 2002, při modernizaci koridorové trati. Rekonstrukce přejezdu tehdy proběhla podle schválené projektové dokumentace splňující příslušné technické normy. „V rámci průběžné údržby byl přejezd naposledy opravován v roce 2020. Jednalo se o opravy bez stavebních změn, to znamená v původní, schválené podobě,“ řekl Gavenda.
Pravidelné prohlídky za účasti správce přejezdu i zástupce obce na přejezdu podle něj neshledaly žádné závady. „Do této doby jsme v souvislosti s přejezdem ani neřešili jakýkoli podnět týkající se bezpečnosti nebo nutnosti terénních úprav. Od roku 2009, kdy máme přejezd ve správě, zde až do středeční nehody neevidujeme jinou mimořádnou událost,“ řekl mluvčí SŽ. To ČTK řekl i starosta Dolní Lutyně Pavel Buzek.
Potvrdil, že Moravskoslezský kraj se na SŽ obrátil koncem roku v souvislosti s prověřením možnosti budoucí obslužnosti blízké farmy nízkopodlažními autobusy. Dopravce totiž upozorňoval na to, že by v místě autobusy mohly mít problém. „Případné úpravy železničního přejezdu by tedy proběhly v souvislosti se zřízením této nové linky. O možných úpravách se ale má teprve jednat,“ řekl mluvčí SŽ.
Nehoda se stala v Dolní Lutyni ve středu okolo 05:40 v úseku mezi Bohumínem a Dětmarovicemi. Ve vlaku do Prahy bylo sedm desítek lidí. Strojvedoucí zemřel na místě. Zranění utrpělo 20 cestujících. Dva zraněné ošetřili záchranáři na místě zásahu, jejich stav nevyžadoval přepravu do nemocnice. Zbývajících 18 skončilo v nemocnicích v Karviné, Havířově, Bohumíně, sanitky se zraněnými směřovaly i do Městské a Fakultní nemocnice Ostrava. V nemocnicích dnes dopoledne bylo pět zraněných. Škoda byla předběžně vyčíslena na 37 milionů korun.
Provoz na železničním koridoru mezi Bohumínem a Karvinou, kudy jezdí i vlaky na Slovensko, se má po tragické srážce obnovit po jedné koleji v sobotu. Drážní hasiči z kolejiště odstranili všechny trosky. Momentálně se pracuje na opravě kolejí, železničního svršku a trakčního vedení.