Zdenka Danková

14. 2. 2024

Nedávno poslanec Pavel Růžička (ANO), místopředseda Výboru pro obranu, člen Stálé komise na kontrolu Vojenského zpravodajství a předseda Podvýboru pro válečné veterány, na Twiteru upozornil na modernizaci motorů letounů F-35 a možného dopadu na objednávku ČR.

„Původně měla být modernizace motorů Block 4 hotová do konce roku 2026. Teď už je jasné, že se to nestihne. A tak je termín posunutý na r. 2029 s dodatkem, že to asi bude později. To se týká už i naší objednávky,“ napsal na X poslanec.

Jiří Vojáček, vojenský publicista a bývalý voják AČR, komentuje příspěvek Růžičky: „Tohle má pro naše 🇨🇿 letectvo potenciál opravdu velkého prů***. Oficiální posun modernizace F-35 Block 4 na rok 2029 se už bezprostředně týká i naší objednávky. A provozovat Gripeny dalších patnáct let bez alespoň částečné repase draků, to není dobrý nápad.“

Obrátili jsme se na pana Vojáčka se dvěma dotazy ke zmíněnému problému v letectvu české armády.

Modernizace motorů Block 4

„Modernizace F-35 Block 4 je komplexní změna některých zásadních parametrů letounu. Původně se uvažovalo i o nových motorech, nakonec však zůstanou modernizované původní. O modernizaci Block 4 jsem psal zde. Největší změnou zřejmě bude nový radiolokátor,“ uvedl do problematiky vojenský publicista.

Dodal, že „původně měly letouny F-35 Block 4 začít být dodávány od roku 2026, americký Vládní kontrolní úřad však zjistil, že nezačnou dříve než v roce 2029. V roce 2029 však mají také začít dodávky pro naše letectvo, je proto otázkou, zda naše letectvo, které už samozřejmě chce modernizované stroje, bude mít možnost je dostat. Vzhledem k tomu, že se předpokládají další posuny v dodávkách, tak to zatím nevypadá reálně (jakkoli stát se může všechno). Pokud by šlo jen o posun dodávek F-35, nebyl by to až takový problém, protože vláda se nakonec se Saabem domlouvá na dalším prodloužení pronájmu letounů JAS 39 Gripen“.

Pro Deník.cz Vojáček vloni napsal: „Poté, co se v oficiálních armádních zprávách o programu F-35 Lightning II na internetu objevilo odlišné označení radaru, odborníci rychle začali diskutovat o tom, zda se jedná o překlep, nebo o zcela novou schopnost. Nyní již máme jasno – letoun F-35 skutečně dostane nový radar s označením AN/APG-85.“

Petr Hromek, který má na Ministerstvu obrany na starosti řízení projektu F-35 sdělil pro Seznam zprávy, že pokud výrobce nedodrží lhůty, sankce jej nečekají.

Co s Gripeny v případě zpoždění F-35?

„Kromě toho, že tedy letadla F-35 zřejmě dostaneme později, což bude mít dopad na organizaci pilotů, výcviku, na modernizaci základen atd., je tu druhý problém s náhradou F-35,“ poodhaluje Vojáček budoucí scénář.

„Ovšem jak jsem si sám u Švédů ověřil, žádná smlouva zatím není uzavřena ani dojednána a v odborných kruzích se má za to, že Švédové nyní nemají proč vládě vycházet vstříc po tom, jak se k nim chovala během výběru F-35 (nekomunikace, veřejná kritika, atd.). Spekuluje se proto, že Saab si řekne o výrazně rozdílné podmínky oproti těm, které jsme měli doposud. To by samozřejmě znamenalo vyšší náklady na další pronájem,“ odhaduje dále.

V případě delšího než předpokládaného pronájmu Gripenů Vojáček varuje před opotřebením a pravděpodobnou nutností repase.

„Naše Ministerstvo obrany pro letouny Gripen dlouhá léta nenakupovalo protizemní munici (přesné bomby, rakety, atd.), a proto naši piloti dlouhé roky po zavedení typu do výzbroje cvičili hlavně letecký boj. Ten je samozřejmě dynamický, plný náročného manévrování, při kterém se letoun mnohem častěji než při bombardování dostává do velkých přetížení, která výrazně namáhají konstrukci letounu. Naše letouny jsou tak nejvíce opotřebované ze všech zemí, které Gripen používají. To je samozřejmě tajné, ale mezi odborníky se to ví,“ upozorňuje vojenský komentátor s tím, že vláda s modernizací či repasí zřejmě nepočítala.

„Osobně si dokážu představit, že draky těch letounů už jsou léty provozu tak opotřebované, že používat je bez modernizace, úpravy, generální opravy nebo zkrátka revize by nemuselo být zcela bezpečné,“ dodává Vojáček, dle kterého jde o „potenciálně největší (a opravdu zásadní) průšvih našeho letectva do dalších let“.

Deník Epoch Times oslovil s žádostí o komentář Generální štáb Armády ČR a Ministerstvo obrany. Do vydání této zprávy nereagovaly.

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Umělé povrchy hřišť mohou být karcinogenní. Riziko je větší u dětí, varují české orgány
Umělé povrchy hřišť mohou být karcinogenní. Riziko je větší u dětí, varují české orgány

Pryžové povrchy na hřištích a sportovištích mohou vylučovat zdraví nebezpečné látky, upozorňují světové studie. Některé z těchto chemikálií jsou přitom karcinogenní a představují rizika zejména pro děti. Státní zdravotní ústav proto upozorňuje provozovatele i dodavatele, aby si zajistili zdravotní certifikaci.

Prastará věda vs. moderní farmacie. Jak se daří tradiční čínské medicíně u nás a v Evropě
Prastará věda vs. moderní farmacie. Jak se daří tradiční čínské medicíně u nás a v Evropě

Farmaceutický monopol? Proč se tradiční čínská medicína v České republice setkává s odporem představitelů medicíny západní?

Plánovaný útok New York Times na Shen Yun
Plánovaný útok New York Times na Shen Yun

Deník Epoch Times 18. března informoval o tom, že The New York Times plánují útok na taneční soubor Shen Yun Performing Arts. Nakolik jsou obavy z tohoto útoku odůvodněné?

Nizozemsko: Pandemická úmluva WHO se v parlamentu setkává s rostoucí skepsí – žádost o odklad
Nizozemsko: Pandemická úmluva WHO se v parlamentu setkává s rostoucí skepsí – žádost o odklad

Tři možné budoucí vládní strany chtějí v nizozemském parlamentu předložit návrh. Podle tohoto návrhu by vláda měla usilovat o odložení rozhodnutí o Pandemické úmluvě ve WHO – nebo o jejím zamítnutí.

Kvůli ochraně přírody nelze zlikvidovat ekonomiku, uvedl Pellegrini
Kvůli ochraně přírody nelze zlikvidovat ekonomiku, uvedl Pellegrini

Kvůli ochraně přírody nelze zlikvidovat ekonomiku, Evropa nejednou jde za hranice selského rozumu, uvedl zvolený prezident Slovenska Peter Pellegrini u příležitosti Dne Země, který připadá na dnešek.