Pokutu za přetížení kamionu, které by policie zjistila při vysokorychlostním vážení, budou napříště platit jen jeho provozovatelé, nikoli také řidiči. Změnu má přinést poslanecká novela o pozemkových komunikacích, kterou podepsal prezident Petr Pavel. Informoval o tom dnes na webu Hrad. Změnu zákona ve Sněmovně předložila skupina poslanců v čele s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS)
Zákon o pozemních komunikacích umožňuje za přetížený kamion uložit pokutu 9000 korun za každou započatou tunu, která překračuje největší povolenou hmotnost vozidla nebo jízdní soupravy. Při překročení nejvyšší hmotnosti do půl tuny pokuta činí 5000 korun.
Změnu zdůvodnili tvůrci poslanecké novely tím, že technické prostředky, které zajišťují vysokorychlostní vážení kamionů, neumožňují dostatečně snadno identifikovat řidiče vozidla. Naproti tomu při nízkorychlostním kontrolním vážení to možné je. Argumentují také tím, že postih řidičů nese znaky diskriminace českých řidičů, protože dokazování u těch zahraničních je složitější. Pokud se úřady soustředí výhradně na pokuty pro provozovatele kamionů, bude podle ministerstva dopravy možné zvýšit celkový počet udělených pokut.
Kupka dříve uvedl, že do konce roku by mělo být v provozu 13 vysokorychlostních vah. Podle dřívějších informací ministerstva dopravy je nyní v různých fázích přípravy sedm lokalit pro převažování v obou směrech. Jde například o D5 u Berouna, D11 u Hradce Králové nebo D3 u Soběslavi.
Poslanecká novela má snížit administrativu v několika směrech. Měla by také zabránit tomu, aby se z Česka stal ostrov, kde bude možné beztrestně poškozovat dálnice nadrozměrnými vozidly, uvedl dříve Kupka. Předloha počítá mimo jiné s tím, že dotčeným orgánem v řízení například o připojení dálnice na pozemní komunikaci nebo o připojení sousední nemovitosti na dálnici bude nově ministerstvo vnitra místo ministerstva dopravy. Navyšuje i hodnoty nejvyšší délky a šířky vozidel, kterým bude ministerstvo dopravy povolovat opakované zvláštní užívání silnic a dálnic.