ČTK

2. 4. 2024

Nákladní auta či autobusy musí být v Evropské unii od letošního července vybavené senzory, které budou řidiče informovat o pohybu vozidel a lidí v místech, kde mají takzvaný mrtvý úhel, tedy po stranách, před i za vozidlem. Na vývoji senzorů se podíleli i odborníci z Fakulty informačních technologií VUT a dokážou mnohem více než klasická kamera, uvedl v tiskové zprávě Peter Chudý z VUT, který se na vývoji podílel.

Senzory fungují na principu nejnovější generace lidarů, tedy zařízení, která pracují s laserovým paprskem a jeho odrazem. Souběžně také výzkumníci vyvíjeli nanoradar, který na autě vhodně doplní lidarový senzor. „Z běžné kamery sice vidíme některé objekty na silnici, ale nezískáme informaci o jejich vzdálenosti či rychlosti pohybu. To umožní nový nanoradar, který vidí i za vozidla ve výhledu. Bližší informaci o geometrickém tvaru objektu pak řidiči nabídne lidar,“ vysvětlil princip Chudý.

Lidary jsou aktivní senzory vysílající do okolí energii a měří množství, které se vrátí. Zatímco první generace laserových senzorů disponovala čtyřmi vrstvami skenovacího paprsku, ty nejnovější jich mají více než sto. Na silnici tak umí rozpoznat i drobné objekty a řidiče na ně upozornit. Do svých asistenčních systémů je zařazují i velké automobilky. Lidar, který vznikl ve spolupráci výzkumníků z VUT a firmy Valeo, je však unikátní svou konstrukcí a data z něj vytvoří obrázek, v němž každý bod reprezentuje vzdálenost od odraženého místa. O jeho interpretaci a přiřazení reprezentativního trojrozměrného objektu se postará speciální software na zpracování signálu, jenž využívá strojové učení. Vyvinutý senzor dokáže měřit objekty od vzdálenosti deseti centimetrů.

Druhým bezpečnostním prvkem je nanoradar, který není na rozdíl od lidaru citlivý na počasí a sníženou viditelnost a dokáže okamžitě změřit rychlost objektů. „Umí fungovat i v dynamickém prostředí a hustém provozu. Lidar či kamera fungují víceméně jako náš zrak a vidí pouze překážku, kdežto nanoradar vyšle elektromagnetickou vlnu, která se dostane pod auto či okolo něj a získá data i o zastíněném objektu,“ uvedl Michal Mandlík z firmy Valeo. Radar nahlíží na účastníky provozu shora ve dvojrozměrném náhledu. Náklaďák identifikuje jako jeden obdélník s ochrannou zónou a vedle jedoucího cyklistu jako další. V případě, že se jejich trasy začnou křížit, řidič okamžitě dostane signál. Lidar poskytuje trojrozměrné informace a dokáže identifikovat objekty před autem či vedle něj.

Lidar a nanoradar vznikaly odděleně a je možné je na vůz aplikovat společně i odděleně.

Přečtěte si také

Umělé povrchy hřišť mohou být karcinogenní. Riziko je větší u dětí, varují české orgány
Umělé povrchy hřišť mohou být karcinogenní. Riziko je větší u dětí, varují české orgány

Pryžové povrchy na hřištích a sportovištích mohou vylučovat zdraví nebezpečné látky, upozorňují světové studie. Některé z těchto chemikálií jsou přitom karcinogenní a představují rizika zejména pro děti. Státní zdravotní ústav proto upozorňuje provozovatele i dodavatele, aby si zajistili zdravotní certifikaci.

Prastará věda vs. moderní farmacie. Jak se daří tradiční čínské medicíně u nás a v Evropě
Prastará věda vs. moderní farmacie. Jak se daří tradiční čínské medicíně u nás a v Evropě

Farmaceutický monopol? Proč se tradiční čínská medicína v České republice setkává s odporem představitelů medicíny západní?

Plánovaný útok New York Times na Shen Yun
Plánovaný útok New York Times na Shen Yun

Deník Epoch Times 18. března informoval o tom, že The New York Times plánují útok na taneční soubor Shen Yun Performing Arts. Nakolik jsou obavy z tohoto útoku odůvodněné?

Nizozemsko: Pandemická úmluva WHO se v parlamentu setkává s rostoucí skepsí – žádost o odklad
Nizozemsko: Pandemická úmluva WHO se v parlamentu setkává s rostoucí skepsí – žádost o odklad

Tři možné budoucí vládní strany chtějí v nizozemském parlamentu předložit návrh. Podle tohoto návrhu by vláda měla usilovat o odložení rozhodnutí o Pandemické úmluvě ve WHO – nebo o jejím zamítnutí.

Kvůli ochraně přírody nelze zlikvidovat ekonomiku, uvedl Pellegrini
Kvůli ochraně přírody nelze zlikvidovat ekonomiku, uvedl Pellegrini

Kvůli ochraně přírody nelze zlikvidovat ekonomiku, Evropa nejednou jde za hranice selského rozumu, uvedl zvolený prezident Slovenska Peter Pellegrini u příležitosti Dne Země, který připadá na dnešek.