Baťův kanál včera, 1. května, započal svou plavební sezónu. Slavnost odemykání se tento rok uskutečnila ve Veselí nad Moravou.
Podle generálního ředitele Povodí Moravy Václava Garguláka byla před začátkem sezony nezbytná určitá údržba i opravy.
„Dokončili jsme předsezonní přípravu Baťova kanálu, kterou jsme završili kontrolní plavbou. Provedli jsme seřízení a údržbu technologií plavebních komor, obnovili potřebnou plavební hloubku a zkontrolovali všechny bezpečnostní prvky. Nově jsme opravili vypouštěcí stavítko na vzpěrných vratech plavební komory Babice, provedli jsme opravy úchytných lan a kotvících ok na komorách v Huštěnovicích a Uherském Ostrohu,“ řekl ČTK generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák.
Ministři míří na Baťák
Slavnostního dne se účastnili dokonce tři ministři.
Šťastnou plavbu popřál turistům například ministr zemědělství Marek Výborný na svém profilu X. „Jeden z TOP turistických cílů – Baťův kanál je pro tuto sezonu otevřen. Přeji všem pěkné počasí a šťastnou plavbu.“
Martin Kupka ministr dopravy označil Baťův kanál za fenomén.
„Baťův kanál je opravdu fenomén. Pro všechny nadšence do vodní dopravy i pro všechny místní. Dnes se to opět potvrdilo. Stovky dobře naladěných lidí, skvělá atmosféra a počasí jak z pohádky. Prostě den jako stvořený pro odemčení Baťáku,“ uvedl na svém profilu X.
Dodal dále, že se v následujících měsících plánuje pokračovat v pracích: „… tak, aby byl Baťák do dvou let sjízdný až do Hodonína. Je to další hmatatelný krok, jak na vodu přilákat více lidí. Všem přeji šťastnou plavbu a nespočet skvělých zážitků!“
Třetím ministrem, který na slavnost dorazil, byl ministr životního prostředí Petr Hladík.
Něco málo z historie
Podle dochovaných záznamů si s myšlenkou regulace řeky Moravy začal pohrávat již v roce 1927 Tomáš Baťa. Po jeho tragické smrti se smělého plánu chopil jeho bratr Jan Antonín Baťa. Výstavba proběhla v letech 1934 až 1938 a celková délka plavební trasy byla 51,8 km, vedla z Otrokovic a končila u Rohatce. Jedním z využití kanálu byla přeprava lignitu z dolu v Ratíškovicích do Baťových továren a tepláren v Otrokovicích.
Za 2. světové války byl kanál německými vojsky značně poškozen. Další rána přišla, když byly Baťovy závody komunisty znárodněny. Nákladní přeprava se stala nerentabilní a provoz kanálu byl na počátku šedesátých let ukončen.
Na lepší časy svitlo až v polovině devadesátých let 20. století, kdy vznikla z iniciativy zdejších obcí Agentura pro rozvoj turistiky na Baťově kanálu. V současné době je Baťův kanál oblíbenou turistickou destinací. Ročně ji navštíví okolo 85 000 lidí. Více se o této unikátní památce dočtete zde.