Ondřej Horecký

29. 5. 2024

Článek byl 31. 5. 2024, 16:22 aktualizován pro větší srozumitelnost.

Podle analýzy fundovaných automobilových inženýrů budou Češi kvůli ceně elektromobilů i svým finančním možnostem tíhnout k ojetým kusům, hlavně dovezeným, jejichž baterie ovšem mají kratší životnost než je běžné u pohonných jednotek automobilů se spalovacím motorem.

Analýzu sestavili členové think tanku Realistická energetika a ekologie, v čele s profesorem Milanem Apetaurem, zasloužilou osobností českého automobilového průmyslu. Na analýze spolupracovali i profesor Jan Macek, přední odborník na pohony vozidel, a Ing. Josef Morkus z Centra vozidel udržitelné mobility ČVUT.

Elektrické vozy mají ve srovnání se spalovacími motory jednu velkou nevýhodu: v průběhu života se jim postupně snižuje dojezd. Baterie se neopotřebovávají jen používáním, ale jako všechna elektrochemická zařízení také „stárnou“.

Důležitým pojmem je „State of Health“ (SOH) baterie, což je poměrná kapacita používané baterie při maximálním nabití ke kapacitě baterie nové. Automobilky dnes uvádějí u většiny elektrických vozů, že SOH baterie neklesne pod 0.7 po dobu 8 let nebo před ujetím 160 000 km, podle toho, co nastane dříve. Jinými slovy, garantuje se, že za těchto podmínek dojezd neklesne pod 0.7 dojezdu vozidla nového.

Stárnutí baterie se projevuje snížením schopnosti akumulace energie, neboli snížením možnosti dobití pouze na poměrnou velikost SOH. Na trhu ojetých vozidel jsou k mání většinou elektromobily jejichž SOH baterie je ještě o dost vyšší (kolem 0.85 až 0.9) než je běžná tovární garance SOH 0.7, tedy s dojezdem dosud pro mnohé motoristy přijatelným. Málo se ale zvažuje jejich prognóza při dalším použití.

Dva druhy stárnutí baterie

V současných elektrických vozech se používají baterie tvořené Li-Ion články (typu NCM nebo LFP). „Stárnutí“ baterií (jakéhokoliv typu), resp. jejich článků, je způsobeno dvěma základními mechanismy, které působí současně:

  • kalendářní (časová) degradace“ – je vázána na kalendářní stáří (obdoba rezivění) a je dána znehodnocením článků probíhajícími elektrochemickými pochody
  • cyklická degradace“ – je vázána na počet nabíjecích a vybíjecích cyklů

Zatímco cyklická degradace snižuje SOH baterie s přibývajícím počtem nabití víceméně konstantně, kalendářní degradace narůstá několik prvních let velmi pomalu, aby po 8-10 letech začala zrychlovat a za dalších několik let způsobila, že baterie ztratí kapacitu úplně. Kalendářní degradace se zvyšuje při nepoužívání baterie, tj. při dlouhých odstávkách mezi nabíjeními.

Co se týče cyklické degradace, u současných Li-Ion NMC baterií se SOH sníží na garantovanou hodnotu 0.7 po cca 2000-2500 nabíjecích cyklech. LFP baterie spadnou na stejnou hodnotu po 3000-5000 cyklech. Jejich nevýhodou je ovšem menší hustota akumulované energie, upozorňuje prof. Apetaur.

Podle něj může elektromobil „pro dosažení garančního limitu z hlediska cyklické degradace baterie najet 250 000 km i více, podmínkou ovšem je, že tato dráha musí být ujeta do maximálně 6 až 8 let, než se počne výrazněji projevovat kalendářní degradace“.

Ojeté elektromobily vs. ojeté spalováky

Problém životnosti elektromobilů autoři analýzy proto nevidí ani tak v cyklické degradaci jejich baterie, tedy v četnosti nabíjení v průběhu jejich života, ale v degradaci kalendářní. Automobilky uvádějí životnost baterie v širokém rozmezí 10-20 let, profesor Apetaur však uvádí jako „střízlivější“ údaj kolem 15 let. Tvrzení o životnosti 40 let v některých „extrémních publikacích“ označuje výzkumník za „nesmysl“.

Po 10-12 letech může SOH baterie začít „výrazněji klesat pod garantovanou hodnotu 0,7“, po 15 letech už bude propad pravděpodobně „velmi radikální“, míní autoři analýzy s tím, že rozdíly mohou být značné v závislosti na vlastnostech konkrétní baterie a na způsobu jejího využívání, zejména způsobu nabíjení a klimatických podmínkách).

V ČR je průměrný věk osobních automobilů momentálně přes 16 let . Počet registrovaných osobních automobilů je ca 6.4 milionů. Běžně je tedy provozováno zhruba 3 miliony vozidel starších než 16 let.

Kdyby jejich řidiči vlastnili místo vozidel se spalovacími motory elektromobily, většina z těchto elektromobilů by podle autorů analýzy měla baterie s SOH hluboko pod garančním limitem 0.7, a tedy se značně omezenými (až nulovými) dojezdy. Majitelé těchto elektromobilů by tedy byli postaveni před nelehkou volbu – koupit baterii novou, případně ji repasovat – nebo se zbavit celého auta. Každá z prvních dvou variant ovšem je „značně finančně náročná“.

„Každý kupec BEV si musí proto být vědom, že baterie v jeho voze vydrží, i při minimálních nárocích na jeho zbytkový dojezd maximálně 20 let, většinou však o dost méně (odhadujeme kolem 15 let při zbytkových dojezdech pod 100 km),“ uvádí autoři.

Majitelé elektrických ojetin rovněž musí počítat s tím, že „výrobce není povinen po 10 letech od výroby posledního vozidla daného provedení zajišťovat náhradní díly, tedy i baterie“, praví se v analýze. Tento faktor je o to významnější s ohledem na rychlý vývoj elektromobilů a jejich baterií.

Související témata

Související články

Přečtěte si také

STEM: Podpora ANO dál klesla, nyní by mělo 30,7 procenta, Spolu posílilo na 20,2 procenta

Hnutí ANO by nyní ve volbách získalo 30,7 procenta hlasů, jeho podpora tak opět klesla a dostala se na nejnižší úroveň od začátku roku.

Rakousko prodlužuje kontroly na hranicích s Maďarskem a Slovinskem

Důvodem je nelegální migrace. "Cíl je jasný - snížit nelegální migraci na nulu," uvedl rakouský ministr vnitra Gerhard Karner.

V reakci na Putina Zelenskyj prohlásil, že příměří musí předcházet mírovým jednáním

Zelenskyj reagoval na Putinovu výzvu k mírovým jednáním s tím, že podmínkou je úplné příměří. Očekává, že se Rusko zaváže k 30dennímu klidu zbraní nejpozději do 12. května.

Kyjev je připraven jednat s Moskvou a očekává, že Rusko příjme příměří

Kyjev je připraven jednat s Moskvou a očekává, že Rusko potvrdí třicetidenní příměří, napsal na síti X ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

Trump: V obchodních jednáních s Čínou bylo dojednáno „kompletní obnovení“, rozhovory pokračují v neděli

Prezident Trump uvedl, že USA a Čína dosáhly v Ženevě dohody o „kompletním obnovení“ obchodních vztahů. První kolo jednání trvalo přes deset hodin a bude pokračovat v neděli.

Odborníci a ekonomické instituce shledávají, že poměr podnikového zadlužení k HDP v Číně je nejvyšší na světě, přičemž studie naznačují, že ve druhé největší ekonomice světa se již objevují známky finanční krize. (STR / AFP / Getty Images)
Čína zamlčuje klíčová ekonomická data

Mezi vládami světa existuje jakási nepsaná dohoda: sdílet ekonomická data, která vypovídají o stavu hospodářství. Nejde jen o snahu být transparentní. Je to zároveň forma soutěže – kdo má zdravější ekonomiku – která zároveň pomáhá kapitálovým trhům lépe směrovat investice tam, kde jsou potřeba.

Budoucí papež dostal při konkláve přes 100 hlasů, řekl podle tisku kardinál

Kardinál Robert Prevost dostal při konkláve přes 100 hlasů a díky tomu se ve čtvrtek stal papežem Lvem XIV. Podle italského tisku to řekl jeden z volitelů - madagaskarský kardinál Désiré Tsarahazana.

Zážitek blízký smrti jí odhalil bolest z dětství i pravdu o otci, který ji zneužíval

Když se jí při lékařském testu na chvíli zastavilo srdce, Angela Harrisová opustila tělo a nahlédla do světa za hranicí života. Právě tam porozuměla minulosti, kterou celý život nedokázala unést.

Klíčový antioxidant pro dlouhověkost mizí z naší stravy

Kdysi hojný v potravinách pěstovaných v půdě, ergothionein je nyní těžší k nalezení – ale konzumace určitých potravin může pomoci zvýšit jeho hladinu v těle. Ergothionein je dnes v naší stravě méně běžný – určité potraviny mohou pomoci zvýšit jeho hladinu. Ergothionein (ERGO), silný antioxidant vyráběný houbami a půdními mikroby, vzbuzuje v poslední době pozornost ve světě výživy. Mnozí si však možná […]