Přibližně pět desítek akcí letošního 79. ročníku festivalu Pražské jaro navštívilo 28 000 diváků, zhruba o 4000 milovníků klasické hudby více než loni. Návštěvnost přesáhla 90 procent, tržby z prodeje vstupenek činily 25,5 milionu korun, loni to bylo 25,1 milionu korun. Vyprodáno bylo letos 29 koncertů, což je bezmála o třetinu více proti minulému roku. Festival dnes večer zakončí evropská premiéra díla Superorganisms Miroslava Srnky v kombinaci s díly českých klasiků Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka a Josefa Suka v podání České filharmonie a houslisty Josefa Špačka pod vedením Davida Robertsona. Novináře o tom dnes informoval ředitel festivalu Pavel Trojan.
„Nejen bohatý doprovodný program, ale zejména samotné koncerty naplnily naše letošní předsevzetí, že Rok české hudby oslavíme prostřednictvím slavných děl, ale také se pokusíme vyprovokovat diskusi o tom, co pro nás česká hudba znamená, co nám přináší a jak o ni pečujeme. To se nám mnohokrát splnilo a vážíme si toho,“ uvedl Trojan.
Letošní festival zahájila Má vlast Bedřicha Smetany v podání Berlínských filharmoniků pod vedením Kirilla Petrenka. Před zahajovacím koncertem se v Obecním domě uskutečnila vernisáž nového doprovodného projektu festivalu Art Salon Pražské jaro, pro který čeští výtvarní umělci Petr Nikl, Ivan Pinkava, Milan Grygar, Daniel Vlček, Jakub Roztočil a Ira Svobodová zpracovali téma Má vlast. V neděli 26. května šest položek na podporu příštího ročníku festivalu Pražské jaro vydražili za bezmála dva miliony korun.
Pražské jaro nabídlo množství novinek věnovaných zejména Roku české hudby, ať už v podobě panelové diskuse, interaktivní instalace před Rudolfinem a mnoha premiér. Nechyběl program věnovaný mladým posluchačům SpringTEEN nebo Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro.
Festival nabídl také koncerty současné hudby – poctu klavíru mezi letadly Národního technického muzea v Pianofonii, diskuse, workshopy a koncerty rezidenčního ansámblu Klangforum Vídeň v DOXu v Prague Offspring nebo koncert 11 000 strun Georga Friedricha Haase pro 50 pianin a komorní orchestr, který se uskutečnil ve dvakrát vyprodaném Foru Karlín. K nejvýraznějším osobnostem festivalu podle hudebních publicistů patřil Jakub Hrůša, ambasador Roku české hudby. Na festivalu vedl Orchestr Národní akademie Svaté Cecílie a na dvou slavnostních večerech stál v čele koncertního provedení Smetanovy opery Libuše, když vedl soubor sólistů v čele s Kateřinou Kněžíkovou a Adamem Plachetkou, Pražským filharmonickým sborem a Českou filharmonií.
Zvýšený rozpočet festivalu v roce 2024 přesáhl hranici 100 milionů korun. Náklady na mimořádné projekty k Roku české hudby z této sumy představují více než 20 milionů korun. Příjmy z prodeje vstupenek a podpora od mecenášů sdružených v klubu Přátel Pražského jara činí přibližně 20 procent rozpočtu festivalu. Loňský rozpočet Pražského jara byl přes 80 milionů korun. Na rozpočtu festivalu se podílejí zejména ministerstvo kultury a město Praha.
Pořadatelé dnes oznámili, že na jubilejním 80. ročníku Pražského jara, který příští rok Mou vlastí otevře Česká filharmonie, vystoupí Chicagský symfonický orchestr a Bostonský symfonický orchestr. V jejich čele stanou dirigenti Andris Nelsons a Jaap van Zweden.