Kvalita vzdělávání a výzkumu v Česku mírně stoupla, z dlouhodobého hlediska se drží na podobné úrovni. V žebříčku zemí Evropské unie se Česko posunulo z 15. na 14. místo. Vyplývá to z analýzy Indexu prosperity a finančního zdraví Čechů České spořitelny, datového portálu Evropa v datech a Sociologického ústavu Akademie věd, o které dnes jejich zástupci informovali v tiskové zprávě.
Žebříček nadále vedou severské země, na prvním místě se umístilo Švédsko, na druhém Finsko a na třetím Dánsko. Naopak nejhorších výsledků dosahují Rumunsko, Bulharsko a Řecko, vyplývá z analýzy. Výdaje Švédska na vzdělávání představují 6,3 procenta jeho HDP, což odpovídá nejvyšší hodnotě v EU společně s Belgií, uvedli zástupci indexu. Česko do vzdělání investuje 4,9 procenta HDP, unijní průměr je 4,8 procenta, podotkli. Na výzkum vynakládá Česko 1,96 procenta svého HDP, což je desátý nejvyšší podíl mezi zeměmi EU.
Jen zvýšení rozpočtu na vzdělávání podle výzkumníků nezvýší jeho celkovou úroveň, důležité je i efektivní využívání peněz. „Například Lotyšsko financuje vzdělávání a výzkum podobným podílem HDP jako Česko, celkově se ale umístilo až na 20. příčce. Naopak Německo v přepočtu na HDP podporuje tuto oblast menším podílem a kvalita tamějšího vzdělávání a výzkumu se pohybuje na lehce nadprůměrné úrovni,“ uvedl Milan Mařík z projektu Evropa v datech.
Česko má podle zástupců indexu čtvrtý nejnižší podíl mladých lidí s vysokoškolským vzděláním v EU. Podíl mladých lidí ve věku 25 až 34 let s dokončeným vysokoškolským vzděláním dosahuje v EU průměrně 44,9 procenta, v Česku je to 33,7 procenta. V širší populaci, tedy u lidí ve věku 25 až 64 let, má v Česku dokončené vysokoškolské vzdělání 27 procent lidí, tedy třetí nejmenší podíl v EU, uvedli výzkumníci.
Meziročně si podle zástupců indexu Česko ve všech indikátorech, které výzkumníci využívají pro hodnocení úrovně vzdělávání a výzkumu, mírně pohoršilo nebo zůstalo na stejné pozici jako loni. Výjimkou jsou podle nich dovednosti patnáctiletých žáků. Pro hodnocení dovedností žáků využili tvůrci žebříčku mezinárodní hodnocení studentů PISA. Zatímco podle předchozích dat z roku 2018 dovednosti těchto žáků odpovídaly 11. nejvyšší úrovni v porovnání s ostatními členskými státy EU, podle letošní analýzy si čeští žáci polepšili na pátou příčku, dodali výzkumníci.