Epoch Times Česko ČTK

a 23. 7. 2024

Emise skleníkových plynů nejsou tím největším problémem lodní dopravy, mnohem horší jsou emise oxidu síry a dusíku nebo prachových částic, řekl v rozhovoru s ČTK Jan Freidinger z organizace Greenpeace ČR. Uvedl, že 90 procent světového obchodu využívá lodní dopravu a podle predikcí bude podíl této přepravy narůstat. Mimo emise mají lodě negativní dopady na mořské ekosystémy a živočichy.

Po moři se realizuje podle Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) 77 procent evropského zahraničního obchodu. Ačkoliv na začátku pandemie covidu-19 v roce 2020 poklesla vytíženost lodní dopravy, agentura očekává její nárůst v nadcházejících desetiletích. „Je to dáno tím, že spotřebitel si zvyknul na dostupné, i když ne vždy kvalitní, ale levné zboží z Číny, které může mít za pár dní u sebe doma,“ řekl Freidinger.

Enviromentální dopady lodní dopravy

Dá se říct, že environmentální dopady jsou velké a stále se prohlubují. „Jejich výčet je pestrý. Prvním problémem jsou emise. Před časem se objevily informace, že největší světové lodě produkují emise jako stovky milionů aut. Tento argument byl ale používán především například proti zavádění šetrnějších opatření v automobilovém průmyslu, jako je elektromobilita,“ přiblížil Freidinger. Největším problémem jsou podle něj emise prachových částic a emise oxidu síry nebo oxidu dusíku.

„Lodní doprava povětšinou využívá odpadní produkty z rafinerií jako mazut, těžkou ropu a velmi nekvalitní paliva. Znečištění oxidy síry je obrovský. Proto Mezinárodní námořní organizace před lety stanovila pravidla emisních norem, které snižují oxidy síry o více jak polovinu. I tak to ale přetrvává jako obrovský problém,“ řekl Freidinger. Podle EEA emise oxidu siřičitého z lodí vplouvajících do evropských přístavů dosáhly v roce 2019 přibližně 1,63 milionu tun.

Zpráva agentury uvádí, že se lodě v EU na celkových emisích skleníkových plynů v dopravě podílejí 13,5 procenta, což je umisťuje na třetí místo za silniční dopravu a letectví.

Freidinger uvedl, že vzhledem k očekávanému nárůstu lodní dopravy, se samozřejmě zvýší i emise skleníkových plynů, neboť se zatím nedaří ve velkém zavádět technologie, které by je snižovaly. „Je nutné ale připomenout, že například EU má v rámci Green Dealu plán v tomto segmentu zavést bezuhlíkové technologie do roku 2050, zároveň byla lodní doprava zahrnuta do obchodování s emisními povolenkami,“ řekl. Mladá fronta Dnes napsala, že čeští provozovatelé dieselových vlaků a lodí nebudou muset od roku 2027 platit za emisní povolenky jako jiní dopravci, kteří využívají fosilní paliva. Deník upozorňuje na to, že podíl lodní dopravy i naftových vlaků je v ČR nízký.

Z environmentálního hlediska je lodní doprava problematická také kvůli hluku, který může narušovat přirozený život vodních živočichů. „Hluk může kytovcům a dalším druhům znemožňovat orientaci, dalším úskalím jsou střety lodí s těmito zvířaty,“ řekl Freidinger. Lodní doprava také znečišťuje vody při haváriích, například v podobě ropných skvrn nebo když se část nákladu dostává fyzicky do vody. Objem ropy přepravované po moři sice vytrvale roste, avšak z celkového celosvětového počtu 62 středních až velkých havárií s únikem ropy se za poslední desetiletí odehrálo pouze osm ve vodách EU, uvedla EEA ve své zprávě.

Související témata

Přečtěte si také

Zdražování kvůli emisním povolenkám se u dřeva a pelet nechystá, ujišťují lidé z oboru

Cena nové generace povolenek hned při prvním obchodování vystřelila z předpokládaných 45 na 77 eur. Domácnostem topícím plynem či uhlím se takto můžou výrazně zvýšit náklady. Dřeva se ale povolenky nedotknou, potvrdili pro Epoch Times odborníci.

Miroslav Kala
Dotace a jejich nárokovost oslabují Evropu. Musíme investovat smysluplně, burcuje šéf NKÚ

Nárokové chování a dotační ekonomika podle šéfa Nejvyššího kontrolního úřadu oslabují Evropu. Shodl se na tom i se svým německým protějškem. Jaká tedy nabízí východiska, a co by se podle něho mělo změnit?

První náznaky migrační dohody EU s Afrikou a jak funguje „nábor“ na sociálních sítích

Nemám rád konspirování. Ale musím upozornit na riziko vyplývající z kombinace paktů pro migraci a pro středomoří: jejich souběh může v jedné, či dvou generacích zcela proměnit Evropu.

Brusel, Belgie – 3. listopadu 2022: Evropské vlajky před budovou sídla Evropské komise v Bruselu.
Desítky milionů eur ročně: Jak si EU vybudovala vlastní mediální aparát

Evropská unie investuje ročně desítky milionů eur do vybraných médií. Kritici varují před netransparentností a ovlivňováním veřejného diskurzu.

Zaměstnanci velkých závodů v Německu bijí na poplach. Chtějí změnu v zelených politikách

Ostrý dopis předních členů závodních rad obsahuje vážná obvinění vůči politikům – zejména v oblasti energetické politiky.

Odhalení se nekoná. Seznam Epsteinových klientů podle amerických úřadů neexistuje

Slibovaný seznam klientů sexuálního delikventa Epsteina neexistuje, vychází ze zprávy, kterou 7. července vydalo americké Ministerstvo spravedlnosti společně s FBI.

Trump: USA se dohodly s NATO na dodávkách zbraní Ukrajině

Trump uvedl, že uzavřel novou dohodu s NATO, podle níž budou Spojené státy dodávat zbraně Ukrajině v jejím pokračujícím konfliktu s Ruskem. Tyto zbraně by měla uhradit aliance. Dodal, že v pondělí učiní zásadní prohlášení ohledně Ruska.

Jak beta-glukan pomáhá chytřejší imunitní odpovědi

Silný imunitní systém sám o sobě nestačí – musí být také chytrý. Beta-glukan, přírodní sloučenina obsažená v potravinách jako jsou oves a houby, pomáhá imunitnímu systému reagovat přesněji a snižuje škody způsobené přehnanou reakcí, například zánětem.

Prochazky Umenim
Virtuosky rozeznějí „místo, kde se zázraky dějí potichu“. Koncert ve Skokách u Žlutic

„Tentokrát nás náš program zavede na posvátné území. Jedná se o nádhernou barokní stavbu – poutní místo, které již po staletí láká k navštívení díky své zajímavé historii a zázrakům,“ říká zakladatelka festivalu Procházka uměním.