Vláda tento týden schválila strategii pro oblast umělé inteligence. Podle Ministerstva průmyslu a obchodu má „využít na maximum potenciál umělé inteligence ve prospěch české ekonomiky a společnosti“. Schválený dokument vytyčuje priority a cíle do roku 2030 a definuje opatření v „sedmi vzájemně provázaných oblastech“.
Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN) označil umělou inteligenci za „obrovský potenciál pro naši ekonomiku a společnost“, která podle něho může „výrazně zlepšit kvalitu našeho života“. Podle ministra by měla být Česká republika „tvůrcem pokročilých technologií umělé inteligence“.
Akční plán má podle ministerstva obsahovat investice na projekty ve výši přibližně 19 miliard korun.
Podle ředitele pro digitalizaci a inovace Petra Očka má strategie vést k „posílení výzkumu, zlepšení vzdělávání, rozvoj digitálních dovedností, zajištění etických a bezpečnostních aspektů, podpora inovací v podnikání a zefektivnění veřejné správy a služeb“.
Sedm strategických oblastí
Níže citujeme sedm oblastí strategie (pdf) a jejich podrobnější popis tak, jak je zveřejnilo Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1) Výzkum, vývoj a inovace
Výzkum, vývoj a inovace v oblasti AI jsou klíčové pro technologický pokrok a konkurenceschopnost České republiky. Je proto potřeba posílit výzkumnou infrastrukturu, podpořit špičkové vědce a mezinárodní spolupráci. Opatření zahrnují posílení výzkumných kapacit v AI, podporu grantů a financování, zapojení českých vědců do mezinárodních projektů a výměnu znalostí mezi akademickou a průmyslovou sférou.
2) Vzdělávání a odborná příprava
Rozvoj AI s sebou přináší mnoho změn, které vyžadují odpovídající vzdělávání budoucích odborníků. Potřebujeme proto transformovat vzdělávací proces s využitím AI nástrojů, zlepšit přípravu pedagogů, aktualizovat vzdělávací obsah a podporovat rozvoj talentů, včetně zvyšování povědomí o AI.
Opatření zahrnují efektivní využívání AI ve výuce, školení pedagogů, rozšiřování studijních programů v oblasti AI a osvětové kampaně. Větší využití AI ve výuce přinese studentům praktické zkušenosti s technologiemi, zlepší připravenost pedagogů, podpoří rozvoj talentů a zvýší povědomí veřejnosti o AI.
3) Dovednosti a dopady AI na trh práce
AI mění trh práce a vyžaduje nové dovednosti. Cílem je vytvořit flexibilní pracovní rámec, rozvíjet digitální dovednosti, předcházet digitálnímu vyloučení a zvyšovat informační gramotnost občanů.
To zahrnuje kurzy na rozvoj digitálních dovedností, rekvalifikační a celoživotní vzdělávací programy, iniciativy na zvýšení informační gramotnosti a podporu začleňování znevýhodněných skupin do digitální ekonomiky.
Výsledkem bude lepší přizpůsobení pracovní síly rozvoji AI, snížení rizika digitálního vyloučení, vyšší informovanost občanů o AI a zvýšení jejich zaměstnatelnosti.
4) Etické a právní aspekty
Etické a právní aspekty AI jsou zásadní pro budování důvěry veřejnosti a ochranu práv jednotlivců. Je nutné zajistit efektivní právní předpisy, vytvořit etické kodexy pro vývojáře a uživatele, zřídit dozorové orgány a podporovat etické využívání AI.
Tato opatření přispějí k ochraně práv a bezpečnosti občanů, efektivnímu dozoru nad legislativou, zvýšení důvěry v AI a zajištění zodpovědného používání této technologie.
5) Bezpečnostní aspekty
AI přináší s sebou různé etické a bezpečnostní otázky, které je třeba řešit pro zajištění její důvěryhodnosti a bezpečného používání. Zásadní je především ochrana dat před možným zneužitím. Cílem strategie je proto zajistit bezpečnost AI systémů a posílit odolnost vůči kybernetickým útokům.
K tomu bude nezbytné, aby se Česká republika aktivně zapojila do vytváření mezinárodních bezpečnostních standardů, implementovala AI nástroje pro kybernetickou bezpečnost, pravidelně monitorovala a předcházela hrozbám a úzce spolupracovala s renomovanými mezinárodními partnery.
Tato opatření přinesou zvýšení důvěry veřejnosti v AI, ochranu před kybernetickými útoky, posílení ekonomické bezpečnosti.
6) Průmysl a podnikání
Umělá inteligence nabízí firmám obrovský potenciál pro zlepšení produktivity, snížení nákladů a zavedení inovací. Klíčové je proto podporovat programy, které pomáhají začínajícím firmám v oblasti AI růst a rozvíjet se, usnadnit zavádění AI v malých a středních podnicích a podporovat export AI technologií.
Mezi konkrétní opatření patří podpora inkubátorů a akcelerátorů pro AI startupy nebo vytvoření regulačního sandboxu pro testování AI inovací.
Tato opatření povedou k rychlejší digitální transformaci firem, vzniku nových AI produktů a služeb, lepšímu právnímu prostředí pro podnikání s AI a posílení mezinárodní konkurenceschopnosti českých firem v oblasti AI.
7) Veřejná správa a veřejné služby
AI může zefektivnit a zjednodušit práci, od automatizace rutinních úkolů po asistenci při složitějším rozhodování. Její využití má proto smysl jak ve veřejné správě, tak i v oblasti veřejných služeb, kde může zlepšit kvalitu, dostupnost a efektivitu poskytovaných služeb.
Cílem je zajistit kvalitní data, moderní digitální infrastrukturu, a zároveň školení zaměstnanců a dodržování etických a bezpečnostních standardů.
Opatření v rámci strategie zahrnují digitalizaci a automatizaci veřejných služeb, školení zaměstnanců veřejné správy, implementaci etických a bezpečnostních standardů a podporu sdílení dobré praxe.
Tato opatření povedou k rychlejší a přesnější veřejné správě, spravedlivějšímu přístupu k veřejným službám, vyšší kvalitě těchto služeb a větší důvěře občanů díky transparentnímu a etickému využívání AI.