Již v pondělí se do školních lavic opět navrátí školáci a studenti. Podle průzkumu Mladé hlasy organizace UNICEF české děti škola baví. Rádo do ní chodí dvě třetiny z nich, největší oblibu má u gymnazistů.
„Z větší části převažuje spokojenost a důvěra, ty však klesají zejména v závislosti na finanční situaci rodiny. Hlasy dětí vyjádřené ve výzkumu jsou apelem na to, abychom ve školách systematicky vytvářeli nejlepší možné prostředí pro jejich rozvoj,“ uvedla k výzkumu ředitelka Českého výboru pro UNICEF Pavla Gomba.
Průzkum ukázal, že děti do školy chodí rády hlavně kvůli kamarádům, ale i novým znalostem.
Z celého počtu dotázaných dětí a studentů nejraději (u 83 %) navštěvují školu gymnazisté a děti z rodin s vyššími příjmy. Naopak u rodin z příjmy nižšími má pozitivní vztah ke škole jen 48 % dotázaných dětí.
Kdy se děti cítí (ne)šťastné?
Průzkum také zkoumal, kdy se děti cítí ve škole nešťastně. 33 % z nich odpovědělo, když se jim nedaří. Z toho špatné výsledky trápí spíše starší věkové kategorie mezi 14–17 let (38 %). U dětí mladších, 9–13 let, šlo o 28 %. A celkově se špatnými známkami trápí spíše dívky a gymnazisti.
U otevřených odpovědí děti zmiňovaly např.: „Škola mě baví, ale chce to méně úkolů. Do školy chodím moc rád. Je to můj druhý domov. Může to být dost únavné. Škola je důležitá, chce to zmírnit požadavky na studenty. Méně na nás tlačte. Některé předměty jsou pro život zbytečné. Chce to více her a spravedlivé známkování.“
Pocit bezpečí
Škola by měla být i místo, kde se děti cítí bezpečně a mohou otevřeně hovořit se svými spolužáky nebo učiteli o svých problémech. 65 % dotázaných odpovědělo, že tuto možnost ve škole má. Z těchto dětí 59 % uvedlo, že o svých problémech s kamarády hovoří, a 30 % dětí se se svými problémy svěřuje učitelům.
„Oporu jsem měla vždycky v kamarádech a spolužácích. S učiteli to bylo horší, tak 50 na 50. Sice na škole máme školního psychologa, ale určitě to není někdo, komu bych se chtěla s něčím svěřovat,“ popsala jedna ze studentek.
Z průzkumu dále vyplynulo, že po rodičích a lékaři je učitel čtvrtým člověkem v pořadí, ke kterému mají děti největší důvěru. Úplně nebo docela učitelům důvěřuje 66 % dětí.
Český UNICEF provedl průzkum ve spolupráci s agenturou STEM/MARK již posedmé. Sběr dat pro studii proběhl v období 3. až 30. června 2024. Na otázky odpovídalo 411 dětí mezi 9–17 lety.
„Opakování průzkumu Mladé hlasy umožňuje Českému výboru pro UNICEF dlouhodobě sledovat vývoj postojů dětí a dospívajících v důležitých otázkách, které se jich týkají, a pružně tak reagovat na případné změny, které se mohou objevit. Výsledky napovídají, že škola je pro děti důležitá a v řadě případů výrazně přispívá k jejich obecnému pocitu štěstí či nepohody,“ shrnula Jana Špolcová z agentury STEM/MARK.