Příprava spuštění nového automatického zabezpečovacího systému ETCS pokračuje na tuzemské železnici podle plánu a na 620 kilometrech hlavních tratí by měl být jeho výhradní provoz postupně zaveden v lednu příštího roku. ČTK to dnes v Olomouci řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Díky zkušebnímu provozu na trati z Olomouce do Uničova se podle něj podařilo ETCS vyladit a už má za sebou zátěžové testy. Železniční dopravci vybavují lokomotivy mobilními jednotkami ETCS a školí strojvedoucí.
ETCS je podmínkou, aby mohly vlaky po tuzemských tratích jezdit rychlostí až 200 kilometrů za hodinu, nyní je to 160 kilometrů. ETCS kontroluje jízdu vlaku, zvyšuje bezpečnost a posiluje kapacitu železničních tratí. Při nedovoleném přejetí návěstidla varuje strojvedoucího a následně zasáhne do řízení vozidla.
„Pracujeme na tom, aby se to (lednové spuštění ETCS) opravdu podařilo stihnout. Leden bude náběhovým termínem pro více než 600 kilometrů hlavních železničních tratí,“ uvedl Kupka, podle kterého zavedení výhradního provozu ETCS bude na začátku příštího roku rozloženo do čtyř týdnů.
„Provedli jsme zátěžové testy (ETCS) na celé té síti. Jdeme krok za krokem. V tuto chvíli je velká část práce na samotných dopravcích, kteří musí ještě doškolit svoje strojvedoucí a musí doplnit palubní jednotky na svá hnací vozidla, neboli lokomotivy. Každý týden vyhodnocujeme, jak příprava postupuje a směřujeme to k tomu, abychom to ve stanoveném termínu spustili,“ podotkl Kupka.
České dráhy sytém ETCS od začátku roku 2023 testovaly na trati z Olomouce do Uničova. Zpočátku se systém potýkal s častými výpadky, což způsobovalo zpoždění vlaků, nedostatky se ale odborníkům podařilo postupně odstranit a spolehlivost systému se zvýšila. Získané zkušenosti budou podle Kupky využity při zavádění ETCS na dalších železničních tratích. „Postupné zavádění výhradního provozu v lednu příštího roku nám umožní zvýšit odolnost vůči případným komplikacím, kdy jeden dílčí problém neohrozí celý systém,“ podotkl ministr.
Od 1. ledna příštího roku bude výhradní provoz ETCS spuštěn v úseku mezi stanicemi Česká Třebová, Olomouc, Dluhonice a Prosenice/Přerov. Od 8. ledna pak přibude trať z Břeclavi do Bohumína. Následovat bude od 15. ledna úsek z České Třebové do Adamova a z Modřic do Břeclavi. Od 22. ledna pak bude do systému ETCS zapojen úsek mezi stanicemi Praha, Běchovice, Pardubice a Česká Třebová.
Dopravci dosud vybavili 1234 železničních vozidel mobilní částí ETCS. Vybavení dalších vlaků bude následovat, k provozu bude potřeba 1500 vlaků vybavených ETCS. Dosud dopravci proškolili 2000 strojvedoucích, do konce roku by jich mělo školení absolvovat 4000. V letech 2018 až 2024 dopravci podle Kupky dostali na vybavení palubní části ETCS celkem 7,2 miliardy korun. V září ministerstvo dopravy vypíše další dotační výzvu z operačního programu doprava s předpokládanou částkou 500 milionů korun.