V Senátu se dnes pořádalo veřejné slyšení s titulem „Vliv silniční nákladní dopravy na stav komunikací a její dopady v území“, na kterém mimo jiných vystoupil ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který avizoval několik opatření pro snížení přetížení nákladní dopravy a z ní plynoucích problémů.
Přetížená nákladní doprava způsobuje několik zásadních problémů. Jedním z nich je deformace (a tedy ničení či opotřebení) vozovek, vedoucí k významnému finančnímu zatížení jak státní pokladny, tak krajů či obcí. Na údržbu dálnic a silnic I. – III. třídy se ročně v ČR vydává kolem 30 miliard Kč. Za tyto škody mohou dle řečníků na slyšení především nákladní vozidla. Jen pro představu, z mýtného vozidel nad 3,5 t se loni vybralo necelých 15 miliard.
K dalším problémům přetížených nákladních vozidel patří bezpečnost (např. delší brzdní dráha) a vliv na životní prostředí (vyšší emise).
Ministr dopravy ve své prezentaci poukázal v nákladní sféře na zvyšující se podíl silniční dopravy od „doby covidové“ na současných 78 %.
Železniční přeprava tedy logicky zaznamenává klesající trend a ministr podotkl, že ruku v ruce s uhelnou strategií v ČR by mohl tento podíl klesnout více, a je tedy potřeba hledat podmínky pro substituci. Ta však může být dle zástupce CARGO SPED problematická vzhledem k tomu, že přepravci preferují ucelené vlakové soupravy, což je obtížné naplnit.
Kupka poukázal na exponenciální ničení vozovky s rostoucí hmotností přetížených nákladních vozidel, což demonstroval v následné prezentaci i ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič. Místopředsedkyně horní komory Jitka Seitlová upozornila, že ČR má jako jediná z EU povolený hmotnostní limit až 48 tun.
Kromě snahy o jednotné hmotnostní limity napříč EU, u nichž se zatím dle Kupky nedaří naleznout shodu, se ministerstvo soustřeďuje na několik opatření v ČR, která by přetíženou dopravu omezila.
Kromě současného tzv. nízkorychlostního měření chce mít ministerstvo do konce roku 13 vysokorychlostních vah. Cílem je dle Kupky provádět důslednou kontrolu a vymáhání.
První náměstek policejního prezidenta Tomáš Lerch představil na slyšení několik statistik, včetně růstu počtu prováděných kontrol nákladní dopravy. Loni provedla Policie ČR přes 76 tisíc kontrol nákladních aut, z toho bylo přes 17 tisíc kontrol nízkorychlostními vahami, u nichž se odhalilo přes pět tisíc přetížených.
Jako další opatření jmenoval Kupka vznik Inspekce silniční dopravy, která má posílit státní dozor, ať už jde o kontrolu dodržování přestávek, provádění kompletních technických kontrol či kontrolování způsobilosti vozidel. Inspekce by měla fungovat do července 2025.
Třetím opatřením pak má být tzv. mobilní STK, které má zajistit co nejpřesnější dohled a zjištění stavu vozidel.
Pomoci s problematikou by měly dle ministra i dostavba dálnice D35 a hraničních tahů, odstraňování úzkých hrdel na silnici i železnici (Například dálnice D1 v Brně či železniční uzel v České Třebové), výstavba multimodálních překladišť pro kombinovanou dopravu a výstavba vysokorychlostních tratí.
Ministr uvažuje u nákladní dopravy také o navýšení mýtného o 15 % a rozšíření mýtného pro ně na silnice II. a III. třídy.