Volkswagenu, druhému největšímu automobilovému koncernu na světě co do prodaných vozů, se nedaří. Značka má již delší období problém s nízkou ziskovostí. Vedení společnosti minulý týden oznámilo, že se zaměstnanci vypoví dohodu o záruce zaměstnání do roku 2029 a možná zavře některé domácí závody.

Poprvé v historii by v Německu mohlo dojít k zavírání továren na automobily a jejich součástky s cílem snížit výrobní kapacitu a náklady. Podle analytiků automobilového průmyslu stojí za problémy Volkswagenu příliš velký důraz na výrobu elektrických vozů, přičemž poptávka po nich je daleko menší, než se čekalo.

Se svým pohledem na současnou náladu v podniku se našim kolegům v německých Epoch Times svěřil pod podmínkou anonymity dlouholetý zaměstnanec Volkswagenu ve Zwickau.

V závodě VW ve Zwickau bylo v roce 2023 vyrobeno 247 000 elektromobilů. Patří mezi ně modely ID.3, ID.4, ID.5, Audi Q4 e-tron a SEAT CUPRA Born. Kromě toho bylo vyrobeno 12 000 karoserií pro Lamborghini Urus a Bentley Bentayga.

Na tovární ploše o rozloze 180 hektarů pracuje kolem 10 350 zaměstnanců. Se svými dvěma dalšími závody v Drážďanech a Saské Kamenici (Chemnitz) je Volkswagen největším zaměstnavatelem v Sasku.

Co bude dál?

Když vedení představovalo zacílení na elektromobily, většina pracovníků se dle insidera ptala: „Proč máme vyrábět čistě elektrická auta?“ Někteří zaměstnanci v té době měli dle něj vážné obavy: „Tohle nikdy nemůže dobře fungovat.“

Poukázal na paradox, že na manažerském parkovišti stojí jen hrstka elektromobilů. „Nemáme ani dost lidí ve vedení, kteří by byli tak nadšení myšlenkou, že elektromobily jsou budoucností, že by ty elektrické vozy sami řídili,“ posteskl si pracovník.

Nálada mezi zaměstnanci je nyní částečně napjatá, podotýká. Někteří se ptají: „Co bude dál?“, protože nevidí žádnou budoucnost a musí platit hypotéky. Nervozita panuje i mezi brigádníky, kteří celou dobu doufali, že jich se zrušení dohody mezi kmenovými zaměstnanci a managementem nedotkne.

Jenže teď si uvědomují, že „samozřejmě půjdou jako první“, říká muž a dodává, že v jeho závodě ve Zwickau tvoří brigádníci 10 až 15 procent pracovních sil. On sám je klidný. Nevěří, že Volkswagen továrnu ve Zwickau zavře, alespoň ne „ze dne na den“. Podle něj půjde o postupnou minimalizaci personálu. Každý podle něj má dost času si říct: „Dobře, půjdu si hledat novou práci.“

Zakázky na roky dopředu

V sekci, kde převážně pracuje a kde se vyrábí modely Lamborghini a Bentley, mají objednávky až do roku 2027/2028. Je proto přesvědčen, že dokud budou z pásu vyjíždět nové modely, snižování počtu zaměstnanců se jejich závodu nedotkne. „A současná jednání a plány se tímto směrem ubírají,“ říká zaměstnanec.

Jiná situace je tam, kde se staví pouze elektromobily, ať už jde o ID. řady od Volkswagenu nebo Audi Q4 e-tron. „Toto jsou modely, které jsou spojeny se současným negativním vývojem a jejichž prodejní čísla enormně klesají,“ vysvětluje.

Podle jeho názoru nebude trvat dlouho a tyto modely se již nebudou vyrábět na dvě směny jako v současnosti, ale pouze na jednu. „Čísla budou určitě dále klesat, protože poptávka na trhu to prostě nedovoluje,“ říká muž.

Domnívá se však, že vykreslování současné situace, zejména ve veřejnoprávním vysílání, je příliš negativní. „Zpočátku bude snadné zrušit pracovní místa tím, že jednoduše neobsadíte pozice mnoha lidí, kteří brzy odejdou do důchodu,“ myslí si a dodává: „A až se objeví nové modely Bentley a Lamborghini ve Zwickau, bude potřeba opět více zaměstnanců a pracovníci z oddělení elektromobilů sem můžou být přesunuti.“

Proč není poptávka po elektromobilech

Anonymní informátor se domnívá, že důvody nízké poptávky po elektromobilech tkví v nedostatečné dobíjecí infrastruktuře a ve vysoké ceně, zejména potom, co vláda zrušila dotace na nákup elektrických vozů.

„Otázkou je také výdrž baterie. Co když chci elektromobil po čtyřech nebo pěti letech prodat? Pak už baterie není nová a má jen určitý zbývající dojezd,“ líčí nevýhody pracovník.

U elektromobilů oceňuje vlastnosti motoru. „Je to úplně jiný způsob nástupu výkonu, protože vysoký točivý moment je k dispozici trvale a okamžitě,“ pochvaluje protlačovanou technologii. Že by ale byla nějak „zelená“ nebo společensky odpovědná, si nemyslí. „Děti v Africe kopou díry, aby získaly ty suroviny, které jsou k tomu potřeba,“ kritizuje.

„Kromě toho velká elektrická vozidla s výkonnými bateriemi musí ujet 166 000 kilometrů, než dosáhnou CO₂ neutrality, a to s životností baterie osm let. To je pro běžného spotřebitele velmi zřídka dosažitelné. A pak je tu otázka, odkud se bere elektřina k nabíjení baterií?“ komentuje.

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Návrh na omezení diskriminace obranného průmyslu kvůli ESG ve sněmovně neprošel, firmy lamentují

„Předpokládal jsem, že obranyschopnost a posílení domácího obranného průmyslu je věc nadstranická a že se z ní nikdy nestane předmět politického boje," uvedl prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR.

Ministr Vlček: Akční plán EU pro dostupnou energii je velmi obecný a málo ambiciózní, Česko prosazuje jádro

Akční plán pro dostupnou energii, který na konci února představila Evropská komise, je podle českého ministra průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka velmi obecný a málo ambiciózní.

Debatu Fialy na FSS v Brně přerušil studentský protest, označil akci za kampaň

Dvacítka protestujících dnes odpoledne přerušila debatu premiéra Petra Fialy (ODS) v atriu Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně.

Trump si bude telefonovat s Putinem o navrhovaném příměří na Ukrajině

Americký prezident Donald Trump bude dnes telefonicky mluvit se svým ruským protějškem Vladimirem Putinem o Američany navrhovaném příměří na Ukrajině. Kyjev s ním souhlasí, Moskva k němu ale má mnoho výhrad. Přesný čas telefonátu dosud nebyl zveřejněn.

Bílý dům ve Washingtonu, 15. února 2024. (Madalina Vasiliu / The Epoch Times)
USA zveřejní na 80.000 stran dokumentů o Kennedym a jeho vraždě

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa v úterý zveřejní kolem 80.000 stran dokumentů, které se vztahují k bývalému prezidentovi Johnu F. Kennedymu a jeho vraždě. Informuje o tom agentura Reuters s odvoláním na Trumpovo vyjádření.

„Joe Biden je nepodepsal, ale hlavně o nich nic nevěděl!“ Trump tvrdí, že Bidenovy milosti jsou neplatné

Americký prezident Donald Trump tvrdí, že milosti, které jeho předchůdce Joe Biden udělil před koncem svého funkčního období, jsou neplatné, protože je Biden nepodepsal vlastní rukou, ale učinil tak automat.

Izrael obnovil útoky v Gaze: Noční nálety zabily nejméně 330 lidí včetně ministra vnitra

Noční údery v Pásmu Gazy, jimiž Izrael ukončil klid zbraní trvající od ledna, zabily nejméně 200 lidí, mezi nimi řadu dětí.

Reinkarnace živoucích buddhů se podle komunistické strany musí řídit „národními zákony a předpisy“

Poté, co komunistická strana unesla původního pančhenlámu a dosadila si vlastního, čeká na to, až zemře současný dalajláma. „Jejich“ pančhenláma potom vybere nového dalajlámu.

Léčivá síla vyprávění

Vyprávění utváří naši identitu a ovlivňuje, jak vnímáme sebe i svět. Když pochopíme sílu vlastních příběhů, můžeme přepsat omezující vzorce myšlení, odemknout skrytý potenciál a předat svou moudrost dalším generacím.