Mateřské školy se v nedostatečné míře věnují logopedické prevenci, vyplývá ze zprávy České školní inspekce (ČŠI). Přitom právě logopedické problémy jsou jednou z často uváděných příčin odkladu povinné školní docházky.
Podle zjištění ČŠI pouze dvě pětiny mateřských škol využívají služeb interního pedagogického pracovníka, jako je logoped, logopedický asistent či logopedický preventista. Pětina škol zajišťuje logopedickou prevenci a péči prostřednictvím služeb externího pracovníka docházejícího do mateřské školy. Jednotlivé školky řeší logopedické prevence podle svých možností.
V mateřské školce Korálek v Liberci pracují učitelky, které mají kurz logopedické prevence. Podle ředitelky Vladimíry Jurigové s dětmi denně mají tzv. logopedické chvilky.
“Naše MŠ má zřízenou jednu speciální třídu, ve které pracuje učitelka MŠ se specializací a na zkrácený úvazek ještě speciální pedagog, který s dětmi vykonává cílenou speciálně pedagogickou práci – logopedii. Logopedka pracuje i s dětmi, které mají přiznané podpůrné opatření a jsou integrované v běžných třídách,“ sdělila redakci Epoch Times ředitelka mateřské školy v Liberci Vladimíra Jurigová, MBA.
Podle ní je v rámci Operačního programu výzkum, vývoj a vzdělávání ministerstva školství (OP VVV) možností proškolení učitelek mateřských škol v oblasti logopedické prevence dostatek – záleží však, jestli učitelky s dětmi v MŠ logopedickou prevenci provádějí.
„Je v kompetenci ředitelky MŠ, aby logopedickou prevenci zařadila do ŠVP – Školního vzdělávacího programu a aby tak byla aplikovaná do praxe s dětmi v mezi režimových chvilkách, flexibilně i při hře, nebo nejlépe v individuální práci,“ dodala.
Logopedické vady a poruchy řeči představují jednu z nejčastějších příčin odkladů povinné školní docházky.
„Učitelé mají nějaká očekávání od dětí a mají minimální standard připravenosti, a když ho nemají, tak se iniciuje odklad povinné školní docházky. I přesto podle učitelů je připravenost dětí velmi rozdílná. Když se zavede legislativní opatření, které minimalizuje odklady, tak rozdíly budou ještě větší. Je nutné dát cílenou podporu učitelům mateřských i základních škol. Učitelé základních škol nejčastěji upozorňují, že nejvýraznější problémy jsou v grafomotorice, řečových dovednostech a samostatnosti. Logopedické vady bývají nejčastějším důvodem k odkladu,“ řekl pro ČTK ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Mateřská školka Sluníčko v Hradci Králové spolupracuje s profesionálním externím logopedem.
„Na škole sice máme preventistu, ale ten nemá oprávnění dělat logopedii, to má pouze profesionál. Takže tu naši nápravu nazýváme ,Procvič si svůj jazýček‘. Spolupracujeme s odborníky – s Logáčkem, který nám udělá profesionální depistáž a nabídne rodičům, že mohou docházet do tohoto speciálního centra,“ sdělila Eva Kotková, ředitelka mateřské školy Sluníčko v Hradci Králové.
Na základě zjištění ČŠI doporučuje větší podporu zapojení dětí do předškolního vzdělávání, a to dříve než v pěti letech. Stejně tak je podle ní důležitá spolupráce mezi mateřskými a základními školami za účelem zlepšení školní připravenosti dětí a sjednocení pohledu na jejich potřebné schopnosti a dovednosti.
Podle Zatloukala měla tato zpráva za cíl snížit odklady povinné školní docházky.
„Vysoký podíl odkladů způsobuje v nadcházejícím vzdělávání obtíže. Je nutné s nimi pracovat tak, aby odklady byly skutečně pro děti přínosné,“ uvedl.
S využitím zprávy ČTK.