Je skupina lidí, kteří se už dnes nepotřebují učit anglicky. Lidé, kteří komunikují převážně písemně, necestují a nechtějí se naučit cizí jazyk, pro ty už to není vůbec potřeba. Pomůže jim umělá inteligence, zaznělo v rozhovoru na DVTV s učitelem, influencerem a popularizátorem angličtiny Bronislavem Sobotkou.
Průzkum na téma AI ve školství, který minulý rok uskutečnila Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci ukázal, že se téměř polovina (47 %) dotazovaných učitelů odpovědělo, že využívání umělé inteligence povede ke zhloupnutí lidí. Ale zároveň si 56 % z nich myslí, že umělá inteligence do školy patří. Stejný názor zastává i Bronislav Sobotka.
„Otvírá to dveře každému, kdo se chce dnes naučit anglicky. Pokud se někdo chystá na pohovor, tak nabízí neuvěřitelné možnosti,“ řekl v rozhovoru na DVTV.
Například pro procvičení konverzace je možné použít ChatGPT. Opravuje chyby i radí, jak danou věc lépe vyslovit.
Bývalá generální ředitelka Microsoft Česko & Slovensko Violeta Luca řekla, že bychom neměli vnímat AI jako nástroj, který za nás odvede veškerou práci. „Jedná se však o cennou technologii, kterou můžeme ve školství využít v náš prospěch. Nové technologie by mohly například umožnit každému žákovi mít osobního ‚učitele‘ na míru. Každý jsme jiný, některým věcem rozumíme lépe a dokážeme se je rychleji naučit, s jinými je to naopak. A právě s tímto individuálním přístupem ke každému žákovi by nám umělá inteligence mohla pomoci,“ uvedla.
Průzkum olomoucké pedagogické fakulty dále ukázal, že si 83 % dotázaných učitelů myslí, že jim AI promění jejich způsob práce. Na druhou stranu si 78 % pedagogů nemyslí, že by mohlo dojít k naprostému nahrazení profese učitele umělou inteligencí.
Sobotka v rozhovoru s DVTV vyjádřil názor, že část učitelů nástup umělé inteligence ohrozí. „V této fázi vývoje je umělá inteligence lepší než špatný lektor.“
Dále se domnívá, že z dobrých učitelů se stanou v budoucnosti spíše průvodci, kteří budou provázet a radit, jaké způsoby výuky využít. Zakazovat používání AI u mladých považuje za absurdní. Reagoval tak na názor neurologa Martina Jana Stránského.
„Když nedovolíme mladým, aby koupili karton cigaret a láhev vodky, proč jim máme dovolit, aby sedm hodin denně aktivně ničili svůj mozek? Dát dítěti do dvou let jakoukoliv digitální technologii je absolutní katastrofa. Když na sociálních sítích sbíráme lajky, dostáváme se do uzavřeného kruhu, který neurologicky vypadá úplně stejně, jako když někdo bere heroin. Mozek má totiž evolučně jenom jednu cestu pro slast,“ řekl Stránský na DVTV.
„Posledních patnáct let jsme se odklonili od naší evoluční dráhy víc než za předchozích pár desítek tisíc let. A pokud se té digitální závislosti nezbavíme, znamená to začátek našeho konce. V době blahobytu se priority deformují a přesouvají právě směrem ke slasti. Kdybychom tady měli zítra třetí světovou válku, nikdo nebude řešit, kolik má kamarádů na sociální síti,“ dodává.
Podle Sobotky bychom měli děti připravovat na skutečný život.
„Přijde mi absurdní připravovat děti pro život, který nežijí. Lepší je technologie používat a ukazovat dobré příklady, a ne je zakazovat. V ideálním světě by tady nebyl TikTok, ale snažím se život brát takový, jaký je. Když je tu nějaký proud, tak na něm budu raději surfovat, než abych se v něm utopil.”
V čem AI nedokáže skutečného učitele nahradit, je podle Sobotkových slov schopnost se umět s někým ztotožnit, pochválit nebo se na někoho usmát.
„Já vidím, že když je dobrý lektor, tak se lidé těší, až ho uvidí. Zeptají se, kde byl na dovolené, on se zeptá jich a usmívá se na ně. A má z toho lepší pocit než kdybychom se usmívali do mobilu,“ řekl.
Závěrem dodal:
„Lidskou pospolitost ty technologie nenahradí. Že si spolu v rámci výuky hrajeme hry nebo spolu hovoříme a je nám u toho hezky.“