Většina Čechů hledá zprávy o aktuálním dění hlavně v on-line médiích, v tisku je čte pouze asi desetina lidí. Uvádí to říjnový průzkum agentury NMS Market Research. Třetina lidí využívá jako zdroj aktuálních informací také sociální sítě. Některé sociální sítě vedou především u mladších lidí, zatímco v televizi sledují zprávy spíše starší generace.
Internetové zpravodajské servery označilo za svůj zdroj informací o aktuálním dění v Česku i ve světě 65 procent dotázaných. Nadpoloviční podíl – 58 procent – měly v průzkumu už jen televize. V rádiích hledá zpravodajství jen 32 procent lidí, což je ještě nižší podíl než u sociálních sítí. Na nich čerpá informace 35 procent účastníků průzkumu.
Nejhůře si v průzkumu vedl tisk. V tištěných novinách a časopisech hledá aktuální zprávy pouze 11 procent Čechů. Lépe než tisk si vedou i podcasty s podílem 13 procent a zpravodajské aplikace či newslettery se 17 procenty.
Vliv věku na výběr zdrojů zpravodajství
Obliba určitého druhu médií se liší například u různých věkových skupin. „Zatímco u internetových médií se využití napříč generacemi příliš neliší, u televizního vysílání se zvyšuje podíl televize jako zdroje informací s rostoucím věkem,“ uvedla Lucie Režná z NMS Market Research. „Z televize získává informace 73 procent lidí z generace tzv. baby boomers (věk 60 a více let, pozn. red.). V porovnání s průměrem je to o 15 procentních bodů více,“ doplnila.
U lidí, kteří jako zdroj informací preferují sociální sítě, má největší popularitu facebook, kde hledá aktuální zprávy 81 procent z nich. Třeba u nejmladších Čechů však vede instagram. Z lidí ve věku 18 až 26 let, kteří získávají informace na sítích, používá instagram jako hlavní zdroj zpráv 84 procent dotázaných.
Při srovnání popularity zdrojů zpráv podle politických preferencí hledají aktuální informace na on-line serverech nejčastěji voliči ODS, TOP 09 nebo SPD s podílem více než 80 procent. Třeba u voličů SOCDEM má velkou oblíbenost i jinak málo vyhledávaný tisk. Z příznivců sociální demokracie hledá aktuální zprávy v tištěných médiích 41 procent dotázaných.
Průzkum prováděla agentura NMS Market Research letos od 4. do 9. října. Zúčastnilo se ho 1301 lidí starších 18 let.