Gregory Copley

17. 11. 2024

Náš pokrok skutečně závisí na širším pohledu na lidstvo. Jak se zastavit, zamyslet a znovu nalézt tuto širší vizi?

Komentář

Svět je plný rivality. Přitom víme, že náš pokrok skutečně závisí na širším pohledu na lidstvo. Jak se tedy zastavit, zamyslet se a začít znovu získávat tento širší pohled?

Můžeme začít tím, že se zamyslíme nad tím, koho známe a kdo nás inspiruje příkladem, pravdomluvností a nezištností. Koho vidíme a koho můžeme následovat; kdo představuje vzor ušlechtilosti?

Šlechetnost je vrozená, ale nerovnoměrně rozptýlená lidská vlastnost. Není to výhradně nebo nutně výsledek intelektuální volby.

Je to však vlastnost – síla – kterou lze podporovat a posilovat protikladným úsilím a lidskostí jednotlivců a společností. Je to vlastnost, která může ovlivnit produktivitu, soudržnost a sílu národů.

Ušlechtilost je klíčovým základem vedení, ať už u jednotlivce nebo u národa. Je podstatnou složkou pro vytváření prestiže, ať už individuální nebo národní. A je také základním hnacím motorem národní legitimity. Státy, které se snaží o mezinárodní vliv výhradně prostřednictvím vojenské nebo ekonomické síly, nevyhnutelně draze zaplatí za to, že ignorují nezbytnost získání ušlechtilosti, prestiže a legitimity.

Takové státy, závislé pouze na moci nebo bohatství, jsou poháněny transakční mocí a mají problém dlouhodobě fungovat bez trvalé zásoby šlechetnosti.

Šlechetnost je přesto málo pochopena nebo kvantifikována. Liší se v čase i místě, a přesto vždy znamená pocit přesahující vlastní já a současný okamžik. Odrazem je smysl pro kontinuitu identity a hodnot a znamená ochranu a vytrvalost společnosti a prvků, které tuto společnost činí silnou, jedinečnou, spojenou, a proto odolnou. Představuje ochranu slabých silnými a velkorysost, která pramení ze síly a sebeovládání.

Projevuje se dále jako pojem ideálu. Může ale jednotlivec, nedokonalý svou podstatou a nesoucí v sobě potenciál pro dobro i zlo, slabost i sílu, opravdu ztělesňovat tento ideál? A ještě více, může společnost – soubor jednotlivců – odrážet tento ideál?

Monarchie se například snaží naplnit „korunu“ jako abstraktní symbol národa ctnostmi šlechetnosti, takže panovník se stává jejím živým ztělesněním a v podstatě nese úkol „vyšší bytosti“, ať už duchovní nebo symbolické.

Úkolem šlechty je spojovat a inspirovat, ne poukazovat na selhání slabých, kteří možná nemají sílu žít podle ideálu za všech okolností. Slabí nebo znevýhodnění nemohou být vylučováni či ponižováni příkladem shora; naopak jsou jím chráněni a povzbuzováni. Šlechetnost tedy musí být do značné míry neurčitá, ale viditelná, inspirovat, aniž by kritizovala či trestala, a pomáhat nám všem dosáhnout světlých obzorů. Jelikož se ušlechtilost v historii a napříč společnostmi konzistentně znovu objevuje, často dodává některým společnostem historickou rezonanci, postavení a úspěch, lze předpokládat, že tato vlastnost je vrozená lidstvu a možná i jiným vznešeným živým bytostem.

Může být šlechetnost vyvolána introspekcí a odrazem přirozeného nebo inspirovaného „pozitivismu“? Nebo je to přirozeně vznikající forma individuální a společenské sebedůvěry vyplývající ze získání moudrosti nebo cíleného respektu? Může vysoce viditelná struktura vznešených jednotlivců a hierarchie inspirovat napodobení „ušlechtilého chování“ – vyjádřené v osobní cti a „virtù“ v Machiavelliho smyslu – napříč společností, čímž se nakonec vytvoří prestiž a veškerý vliv, který tento rys v sobě nese?

Ušlechtilost odráží vrcholné aspekty Maslowovy hierarchie potřeb, která identifikuje osobní úspěch jako nejvyšší vyjádření lidské potřeby, následované uznáním. A „uznání“ si zaslouží šlechetné chování.

Ušlechtilost se však neprojevuje pouze jako „potřeba“ jednotlivců – což zjevně je –, ale také jako odraz vlastností, které vzbuzují uznání a dosahují cílů. Společnosti se již od svých nejprimitivnějších forem snažily kodifikovat nebo symbolizovat tuto prestiž, sílu a sebedůvěru prostřednictvím tvorby společenských hierarchií, jejichž vrcholem je ztělesněný obraz vedení, jakým je například koruna nebo inspirativní ústava – Magna Carta.

A tyto vlastnosti se šíří v buněčných formách napříč společnostmi, až po ušlechtilost mateřství, otcovství, rodiny. Moderní společnost se snaží ušlechtilost negovat nebo ji znovu vynalézt a vytvořit „statistickou společnost“. V tomto případě je tradiční šíření „inspirativní ušlechtilosti“ od vůdce přes společenskou hierarchii k jednotlivcům na úrovni rodiny v „moderních“ státech nahrazeno odstraněním individuální ušlechtilosti jako základu pro velikost společnosti. Individuální „charisma“ nebo jednorozměrná popularita se snaží zastoupit podstatu ušlechtilosti.

Toto „charisma“ je však jen krátkodobým odklonem – náhražkou ušlechtilosti – od hlubšího přirozeného lidského instinktu a potřeby po smysluplné a smysluplně vedené společnosti. A dnes je to často součástí velkého rozdělení společností mezi „statistickou společnost“ řízenou městy – často nazývanou globalisté nebo sekularisté – a méně urbanizovanou venkovskou nebo regionální společností, často popisovanou jako nacionalisté. Možná jde o klasický odraz debaty mezi „přírodou“ a „výchovou“.

V hloubi duše všichni toužíme být inspirováni a inspirovat. Právě toto je vtělením skutečného vedení a ducha jednoty.

Názory vyjádřené v tomto článku jsou názory autora a nemusí nutně odrážet stanovisko Epoch Times.

ete

Přečtěte si také

Po víc než ročním válčení Izrael vyhlíží oživení ekonomiky

Nejdelší válka v historii Izraele tvrdě zasáhla jeho ekonomiku, ale analytici nacházejí důvod k optimismu, protože zahraniční investice se vrací a špičkové technologie se drží.

Podle agentury STEM by volby do Sněmovny vyhrálo ANO, těsně pod hranicí Stačilo! a Motoristé

Přes pětiprocentní hranici potřebnou pro vstup do dolní parlamentní komory by se dostaly ještě opoziční SPD a Piráti, těsně pod ní by zůstalo uskupení Stačilo! a Motoristé.

Čínský viceprezident se sešel k jednání s J.D. Vancem a s Muskem

Čínský viceprezident Chan Čeng se v neděli ve Washingtonu setkal s generálním ředitelem společnosti Tesla Elonem Muskem a dalšími členy americké podnikatelské komunity. Dnes o tom informovala státní tisková agentura Nová Čína.

Trump se vrací do Bílého domu, kvůli mrazu bude inaugurace uvnitř

Původně se slavnostní ceremoniál podle tradice měl konat venku před touto budovou Kongresu, akce se ale přesunula dovnitř kvůli silným mrazům.

Zvítězte nad nepořádkem: Základní pravidla organizace garáže pro kutily

Běžná garáž se může snadno stát džunglí nářadí, zahradního náčiní, sportovního vybavení a sváteční výzdoby. Je čas uklidit.

Fico obvinil opozici, že chystá státní převrat, Kyjevu hrozil vetem

Slovenský premiér Robert Fico obvinil opozici, že chystá státní převrat. Pohrozil Kyjevu, že bude vetovat finanční pomoc Evropské unie Ukrajině, která se skoro tři roky brání Rusku.

Skleněná zahrada, která nikdy neuvadne

Příběh Agnes Northropové a jejích mistrovských vitráží pro Tiffany Studios, které zdobí muzea a dosahují rekordních cen.

Trump chystá po inauguraci smršť nařízení, slíbil zahájení deportací i cla

Zastavit nelegální imigraci z Mexika, zahájit největší deportace v dějinách Spojených států nebo uvalit nová cla na Čínu i Kanadu.

Tři Hamásem propuštěné rukojmí jsou již zpět v Izraeli

Izraelská armáda převezla tři ženské rukojmí, které dnes v Pásmu Gazy propustil Hamás, na území Izraele.