Komentář
O uživateli jason@Bitcoin4Freedom nikdo nikdy neslyšel, ale na platformě X zveřejnil článek o amerických volbách, který do dnešního dne zaznamenal více než 114 milionů zhlédnutí.
Je to jen jedna z nespočtu podobných událostí, kdy obyčejný člověk vytvoří esej, video nebo mem, který má obří dopad na veřejnost – a to i takový, že zastíní velká média. V roce 2024 se běžným občanům podaří takový zpravodajský počin na sociálních sítích každý den. Je to model „Zprávy od lidí, pro lidi!“ podle Elona Muska.
Komunikační síla X je ohromující. Dnešní politici a celebrity svá oznámení zveřejňují na sociálních sítích, aniž by bylo nutné svolávat staromódní tiskové konference.
Sociální média, a zejména X, navíc hostí široce otevřenou výměnu názorů spojenou s volnou kritikou. Živá soutěž, v níž o vítězi rozhoduje jakýsi podivný duch pravdy. Musk tento proces nazývá „kumulativním hlasem“.
Ve srovnání s tím se mnohá starší média stala mrtvou zónou. Například v ožehavých tématech, jako jsou klimatická opatření nebo genderová politika, se omezují na úzkou konverzaci, někdy nazývanou Overtonovo okno. Je to místo, kde jsou palčivé otázky zakázány, ne-li zcela ignorovány.
Většina stávajících médií nedokáže uspokojit žíznivé nebo zvídavé mysli, a tak lidé hledají lepší místo. To vysvětluje, proč mají Joe Rogan a Tucker Carlson obrovskou sledovanost, které se konvenční média nikdy nedočkají. Vysvětluje to, proč se v posledních měsících stala platforma X stala zpravodajskou aplikací číslo 1 v Británii, Německu a Kanadě. Polovina dnešní populace získává alespoň část zpráv ze sociálních médií, mimo jiné proto, že korporátní média jsou tak myšlenkově nedostatečná.
Konvenční média také ztratila schopnost přinášet moderní aktuální zprávy. Náhlé dramatické události, jako byla střelba na Trumpově shromáždění nebo íránský útok na Izrael, měly na X okamžité pokrytí, minutu po minutě. Konvenční média byla o hodiny pozadu a mohla pouze opakovat to, co už čtenáři X věděli. Dalo by se říci, že X je pro velká média tím, čím je Amazon pro Sears.
Pokles je velmi výrazný. Ve Spojených státech ukončilo od roku 2005 činnost 3 000 novin a příjmy z reklamy klesly v roce 2022 ze 49 miliard USD na 10 miliard USD. Kanadská společnost Nordstar (která vydává deník Toronto Star) v roce 2023 uzavřela mnoho novin a zrušila více než 600 pracovních míst. Také společnost Corus neboli Global News propustila v roce 2023 25 % zaměstnanců a v posledních měsících hodnota jejích akcií drasticky klesla.
Mezitím s 1,2 miliardy dolarů ročně od daňových poplatníků dokáže CBC shromáždit pouze 2,1 % diváků v hlavním vysílacím čase. Nebo jak říká Kanadská federace daňových poplatníků, 97,9 % Kanaďanů se nedívá. Televizní stanice jako CNN a CTV News bojují o skupinu diváků ve věku 67 až 71 let – o publikum, které se každou hodinou zmenšuje.
V říjnu deník Washington Post uvedl, že „Američané zpravodajským médiím nevěří“. Někteří to označili za radikální odhalení, ale pro mnohé to byla stará zpráva. Průzkum agentury Gallup již dříve ukázal, že pouze 7 % Američanů má „velkou“ důvěru v noviny, televizi a rozhlas, zatímco 39 % nemá „žádnou důvěru“.
Je pravděpodobné, že 5. listopad byl pro média dnem zúčtování. Více než poražena byla řada médií ponížena brigádou sociálních médií vyzbrojenou memy o veverkách a popelářských vozech. Musk na Twitteru napsal: „X zvítězilo. Mainstreamová média prohrála!“
Stejně jako v pohádce o Humpty Dumptym došlo k velkému pádu. A nikdo to už nedokáže napravit.
Názory vyjádřené v tomto článku jsou názory autora a nemusí nutně odrážet názory The Epoch Times.
–ete–