Jak vybírat dárky? Jak přijmout nehodící se dar? Je dobré nechtěné dary posílat dál? Opravdu potřebujete napsat děkovný dopis? Na tyto a další otázky odpovídají odbornice na etiketu.
Je to nejkrásnější čas v roce, tedy pokud se vám nestane, že nevíte, co komu koupit, dostanete naprosto nemožný dárek anebo dostanete dar od někoho, komu jste vy nic nekoupili. Ale nebojte se, protože existuje pomoc pro ty z vás, pro které je celý koncept nakupování a výměny dárků stresující.
Požádali jsme tři odbornice na etiketu (ano, ta stále existuje), aby nám pomohli zbavit se úzkosti v průběhu tohoto vybírání dárků i jejich obdarovávání.
Hledání dokonalého dárku
Vaše bohatá teta nic nepotřebuje, váš nejlepší přítel nikdy nic nechce a vy nemáte ponětí, jaké koníčky má váš oblíbený spolupracovník. Nemáte tušení, co těm lidem koupit. Přitom se stačí trochu zamyslet nebo si položit pár otázek.
„Je to jen o tom, věnovat pozornost lidem ve svém životě, být opravdu přemýšlivý a vcítit se do jejich uvažování,“ říká Jennifer L. Scottová, autorka bestsellerové série Madam Chic o etiketě a dobrém chování. „Co by rádi dostali?“
Pokud máte na seznamu někoho, koho tak dobře neznáte, promluvte si s nějakým jeho blízkým, aby vám poradil. „Je to skvělá strategie ptát se lidí, kteří je znají lépe než vy. Lidé, kteří jsou jim bližší, vám dokáží pomoct,“ radí Scottová.
Diane Gottsmanová, která provozuje školu The Protocol School of Texas, dokonce navrhuje, abyste se zeptali samotných příjemců. „Ve vaší vlastní rodině nebo ve vašem okruhu přátel není absolutně nic špatného na tom, když řeknete: ‚Hej, poslyš, co potřebuješ? Co si přeješ? Co by tě potěšilo?’“ konstatuje a dodává: „Pokud to opravdu chcete udělat správně, musíte se zamyslet nad každým člověkem.“
Zakladatelka školy etikety Doors of Success Bethany Friskeová, souhlasí s tím, že být přemýšlivý vyžaduje to, co toto slovo znamená: trochu přemýšlet. Vědět toho dost o osobě na vašem seznamu.
„Potřebujete znát osobnost toho člověka a nedávat mu něco, co by nikdy, nikdy nepoužil jen proto, že je to něco, co se líbí vám,“ líčí. Pokud někoho dobře neznáte, doporučuje nedávat dárek, který je super osobní, jako jsou šperky nebo domácí dekorace.
Ráda dávám něco, o čem ten člověk nevěděl, že to potřebuje nebo by za to ty peníze nikdy neutratil. Přesto toho člověka znám dost dobře [na to, abych věděla], že by se mu to líbilo – naplňuji potřebu, o které nevěděl, že ji má,“ podotýká. Například její maminka měla od vlastní maminky sadu vánočních figurek z 50. let, kde byl jeden kousek ulomený. Její sestra ho našla a darovala jí náhradu. „Máma byla celá nadšená při pomyšlení na tento dárek!“ vypráví Friskeová.
Navrhuje také vést si záznamy o svých darech, abyste neskončili tím, že někomu dáte stejný dárek dvakrát, zvláště pokud je někdo na vašem seznamu dárků roky. Proto si sama vede deník dárků. „Můžete se vrátit v čase a zjistit, co jste tomu člověku dali, a dokonce i to, kolik jste utratili,“ vysvětluje.
A pokud selže všechno ostatní, hotovostní nebo dárkové poukazy jsou vždycky dobrou možností, nabízí řešení Gottsmanová. Ale znovu navrhuje trochu se nad tím zamyslet, aby to vypadalo jako skutečný dárek. „Důležitá je prezentace. Nevkládejte to jen do obyčejné obálky, vložte ji do pěkného přáníčka nebo krásně zabalené krabice. Všechny dárkové karty by měly být pro obchody nebo restaurace, které má příjemce skutečně rád.
Scottová poznamenává, že hotovost je skvělý dárek pro mladé lidi: „Peněžní dárky starší děti vždycky docení.“
Pro mladší děti dodává, jsou vždy dobrý nápad klasické hračky, které dlouho vydrží. „Myslím, že je hezké, když dětem dáte nadčasové, vysoce kvalitní věci, spíše než hračky, které se kazí,“ řekla. Holčička, která dostane krásný domeček pro panenky, si ho může nechat navždy jako připomínku svých nejlepších vzpomínek z dětství a nakonec ho předá své vlastní dceři.
Pamatujte, že krásný balíček je často ten, který se otevírá jako první, takže se snažte, ať vaše dárky vyniknou. Naštěstí někdo přišel na to, že většina chlapů neumí slušně zabalit krabici nebo uvázat hezkou mašli, proto je každý muž vděčný za barevnou dárkovou tašku.
Pracovní dárky
Pokud máte na vánočním seznamu spolupracovníky nebo klienty, pamatujte, že jde o byznys. Gottmanová radí nebýt příliš osobní s dárky, jako je parfém nebo masáž. „Udržte to v oficiálnější rovině. Možná lístky do divadla nebo na hru, o které víte, že se jim líbí. Něco obecného, ale pěkného. Něco promyšleného,“ říká.
Scottová navrhuje, že pokud máte hodně spolupracovníků, měli byste jim dát to samé. „Obecné, ale pěkné“ funguje i zde.
„Nemusí to nutně být drahá položka. Možná upéct cukroví pro všechny a zabalit ho do pěkných balíčků. Domácí cukroví – kdo by je nechtěl dostat?“
Dárky pro vaše nejbližší
Vaše současná drahá polovička může být vaší spřízněnou duší – nebo nemusí. Je ještě brzy na to to posoudit? Chcete dárek, který je promyšlený, aniž byste toho druhého vyděsili. Gottsmanová navrhuje něco „bezstarostného a laskavého“, jako je večeře v oblíbené restauraci této osoby.
Udělejte něco promyšleného – vezměte je na nějaké výjimečné místo, na koncert… Nemyslím si, že to musí být vždy něco, co držíte v ruce.
— Bethany Friskeová,
zakladatelka Doors of Success School of Etiquette
Scottová si myslí, že výběr dárku, pokud jste ve vztahu, je jednoduchý. Říká, že byste si měli vybrat „něco, co ukazuje, že věnujete pozornost tomu, co se jim líbí, a že vám na nich záleží“. „To na druhou osobu opravdu udělá dojem. I když je to něco malého,“ myslí si.
Friskeová navrhuje zaměřit se na kvalitní čas spolu. „Udělejte něco promyšleného. Vezměte je na nějaké výjimečné místo, na koncert… Nemyslím si, že to musí být vždy něco, co držíte v ruce,“ říká.
Na druhém konci spektra, pokud jste manželé už dlouho a došly vám nápady na dárky, je nejlepší se jednoduše zeptat, co vaše druhá polovička chce.
Hrozný, otřesný, k ničemu, hodně špatný dárek
Žijete v bytě a někdo vám daruje plastové plameňáky (V Americe jsou plameňáci v životní velikosti oblíbenou ozdobou trávníků, něco jako u nás trpaslíci v zahrádkách). V práci vám někdo dá zastřihovač chloupků v nose. A samozřejmě zlatým hřebem nechtěných dárků je vánoční štola.
Jak reagujete, když máte pocit, že vám někdo podal mrtvou rybu? „Je čas využít své herecké schopnosti. Předstírejte že jste přešťastní. Mysleli na vás a to je opravdu vše, na čem záleží. Zaměřte se spíše na tu myšlenku na dárek než na věc samotnou,“ míní Scottová.
Ať už dárek skončí jakkoli, Friskeová radí, že obdarovaní by měli při otevírání zaměřit veškerou pozornost na přítomnost. Uvedla jeden příklad hrubého příjemce: „Když otevírali dárek, neprojevili nic, protože byli celou dobu na telefonu.“
Mysleli na vás a to je opravdu vše, na čem záleží. Zaměřte se spíše na myšlenku za dárkem než na tu věc samotnou.
— Jennifer L. Scottová, spisovatelka
Podle Gottsmanové je důležité zůstat zdvořilí a vděční, i když dostanete něco, co nechcete. „Buďte zodpovědní a respektujte dárce. Je to dárek. Jakmile vám to patří, můžete si dělat, co chcete,“ podotýká. Navrhuje nechtěný předmět věnovat charitě, která ho může prodat. To, co je pro vás odpad, může být pro druhého poklad.
Věci, které nechcete, můžete také prodat, například online. Friskeová však navrhuje, aby se věci neprodávaly na místních stránkách, jako je Facebook Marketplace, kde by je dárce mohl vidět.
Darovat darované?
Pokud chcete nechtěný dárek darovat někomu jinému, existují tam určitá rizika. Příjemce může mít pocit, že jste se nad tím moc nezamysleli. Je tu možnost, že se vás zeptá, kde jste to koupili a pak budete teprve v nezáviděníhodné situaci.
Pokud jste přesto ochotni vrhnout kostku, Gottsmanová říká, že existují pravidla: „Nesmíte dovolit, aby na dárku zůstal štítek. Nemělo by tam být žádné jméno. Nemělo by to být v krabici z jiného obchodu, pro případ, že by to šli zkusit vrátit.“
Frisková říká: „Podle mého názoru by to mělo být něco, co je ještě zabalené, zcela nové, nepoužité. A obdarovaný je někdo, komu by se to líbilo.“ Podle Scottové je bezpečnější věci nedarovat.
Důležitost jednoduchého poděkování
V éře e-mailů a textových zpráv se posílání ručně psaného dopisu prostřednictvím šnečí pošty stalo ztraceným uměním. A s tím začala mizet i tradice děkovných dopisů, zejména u svatbeních darů. Gottsmanová říká, že ruční psaní děkovného dopisu u svatebních darů, by nemělo být považováno za staromódní.
„Dáváme dárek bez jakéhokoli očekávání – to bychom měli dělat. Ale vždy se očekává děkovný list. Je to správné. Dopisy nejsou zastaralé. Nevyšli z módy. Dávají dárci vědět, že jste dárek dostali,“ myslí si.
Scottová souhlasí, že s tím, jak se společnost stává neformálnější, se zapomíná na některé zdvořilé tradice. „U svateb musíte na tisíc procent poslat děkovný dopis.“ Friskeová dodává, že mladá generace je v udržování tradice děkovných dopisů laxní. „Nevím, jak je dostatečně pobídnout, že je to nepřijatelné. Děkovný dopis se napsat má. A svatby jsou jiné než Vánoce nebo narozeniny. Obvykle by měl být děkovný dopis napsán do jednoho týdne od obdržení daru.“
Zapomněli jste na někoho?
Překvapení! Někdo vám dal dárek a vy pro něj nic nemáte. I když to může být velmi nepříjemné, nepředstírejte, že pro něj někde máte schovaný dárek. Gottsmanová navrhuje mile se usmát a říct: „Děkuji, že na mě myslíte.“
Sečteno a podtrženo
Všimli jste si, že naši odborníci na etiketu často používají slovo „promyšlený“? Mějte vždy na paměti: „Rozhodující je myšlenka.“
–ete–
Oslavte Vánoce
s Epoch Times!
V dnešním světě plném informačního šumu je důležité mít přístup k ověřeným a nezávislým zprávám. Epoch Times Vám nabízí hluboké analýzy, objektivní reportáže a různé úhly pohledu.
Získejte kvalitní informace, na které se můžete spolehnout.
NYNÍ S 24% SLEVOU
Zahrnuje přístup k placeným článkům. Lze kdykoli zrušit.