Vedení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) minulý týden projednalo návrh nových rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. „Závěry z této debaty budou zapracovány do revidovaných vzdělávacích programů, aby mohly být schváleny ještě do konce letošního roku,“ píše ministerstvo na síti X.
K návrhům na změny ve vzdělávacích programech pro školky a základní školy se nejvíce vyjadřovali učitelé a rodiče, uvedl Národní pedagogický institut (NPI). Hlasy rodičů byly nejvíce kritické.
Podle NPI bylo zpracováno více než 4 tisíce připomínek, z nichž se více než 3 tisíce týkaly základního vzdělávání, zbytek předškolního vzdělávání.
Genderová tématika jako speciální bod
Největší diskuse se odehrávaly okolo takzvané genderové tématiky nebo genderové ideologie. Skupina rodičů projevovala „výraznější nesouhlas hlavně v případě zařazení genderové tématiky (21 %),“ konstatuje zpráva NPI. Nesouhlas měla vyjádřit také 3 % učitelů a 3 % expertů, kteří na změny reagovali připomínkami. NPI vydal k výsledkům reakcí na vznesené námitky zprávu.
Téma genderu (pohlaví a jeho psychologických „variant“ a „orientací“) a takzvané „genderové rovnosti“ označuje MŠMT za klíčové a věnuje mu speciální sekci.
„Strategie přináší opatření, která pomohou narovnávat postavení mužů a žen v souvislosti s rodičovstvím, zajistí větší dostupnost školek a jeslí, zvýší transparentnost mezd, povedou ke zvýšení podílu žen na veřejném rozhodování, zlepší dostupnost služeb pro oběti domácího a sexuálního násilí, podpoří osvětu v boji proti genderovým stereotypům,“ prohlašuje ředitel Odboru rovnosti žen a mužů Úřadu vlády Radan Šafařík.
NPI se ve vzdělávacích programech speciálně vyjadřuje k tomu, že slova jako „ředitel“ nebo „žáci“ jsou sice použita v mužském rodě, ale „vztahují (se) na osoby všech pohlaví“, a že „dokument plně respektuje rovnost mezi pohlavími“, aby si snad jeho čtenáři nemysleli, že dokument diskriminuje ženy tím, že nepoužívá slova jako ředitelka a žákyně.
„Osobnostní a sociální kompetence jsme částečně upravili s ohledem na diverzitu, předsudky a sebereflexi,“ uvádí NPI s tím, že do vzdělávacích programů zahrnul témata jako „respekt k diverzitě“, „genderová rovnost“ nebo „respekt k jinakosti“.
Reakce na „vnucování ideologie“ dětem
Aliance pro rodinu iniciovala v reakce na změny iniciativu Bek to school. Konzervativní spolek vyjádřil obavy, že nové vzdělávací programy povedou k propagaci změny pohlaví mezi nezletilými dětmi.
„Nám připadá velmi nevhodné, aby se ministerstvo angažovalo ve změně pohlaví žáků v pubertálním věku, protože jsou velmi zranitelní. V tomto období se každý z nás v pubertě hledal a je to skutečně věc jenom těch dětí a jejich rodičů, škola do toho nemá zasahovat,“ uvedl Jan Gregor z Aliance pro rodinu na happeningu před ministerstvem školství.
Na žádost deníku Epoch Times o komentář v září odpověděla mluvčí ministerstva Tereza Fojtová, že „škola nemá dětem vnucovat žádnou ideologii, poskytovat návody k politickému rozhodování, zasahovat do jejich intimní sféry či sexuální orientace a ani připravovaná revize Rámcových vzdělávacích programů nic podobného neobsahuje“.
Podle ministerstva mají nové vzdělávací programy poskytovat možnost diskutovat se žáky o tom, že „do utváření lidské identity vstupují nejen biologické zákonitosti, ale i kulturní zvyklosti“.
Ještě během diskusí o nových úpravách ve vzdělávacích programech se objevila řada komentářů, které upozorňovaly, že programy kromě „možnosti“, o které nyní hovoří tisková mluvčí, uvádějí k této problematice také tvrzení a směřují žáky k vymezenému pochopení.
„Žák se seznamuje s tématem pohlaví a genderu v dějinách… očekávaný výsledek učení by měl žáka směrovat k poznání, že tzv. sociální, resp. genderový řád je utvářen a vynucován autoritami,“ stálo v návrhu programů a v doplněném znění nadále stojí.
Tato myšlenka je některými kritiky považována za součást marxistické ideologie, která prohlašuje, že „přirozenost neexistuje“ a která je vnímána jako podporující argument pro provádění chirurgických změn pohlaví u nezletilých dětí.
To je jedním z důvodů citovaného prohlášení Aliance pro rodinu, které mluvčí ministerstva označila za „nepravdivé“. Podle ní programy školy nemotivují k „zasahování do intimní sféry či sexuální orientace“ žáků.
Kontext „genderového řádu“ zmiňovaného ve vzdělávacích programech se však netýká pouze žen a mužů a jejich rolí ve společnosti, ale také homosexuality, lesbismu, transgenderu a queer (LGBTQ+).
Tisková mluvčí ministerstva, které v současné době vede Mikuláš Bek (STAN), sdělila Epoch Times, že „na tvorbě tohoto programu se podíleli zkušení pedagogové s letitou praxí, kteří pečlivě zohlednili potřeby současného vzdělávání“.
Podle Jana Gregora se na vytváření programů podílely také organizace jako nadace Open Society Fund založená na počátku 90. let Georgem Sorosem, Česká společnost pro inkluzivní vzdělávání, která se nedávno přejmenovala na Society for All a další.
Ve své analýze citoval „hlavní architektku wellbeingu“ ze Society for All, v jejíž metodice mělo stát: „Aktivity ve třídě mohou žákům pomoci prozkoumat vlastní genderovou identitu, zpochybnit stereotypy a naučit je, aby si vážili rozmanitosti a rozdílů a respektovali je.“