Aktualizace v 17:34
V ostravském bytě dnes odpoledne pravděpodobně explodovala baterie elektrické koloběžky a začalo hořet. Zranili se čtyři dospělí a roční dítě. ČTK o případu informovali mluvčí moravskoslezských policistů Eva Michalíková a mluvčí záchranné služby Lukáš Humpl. Z předběžných dat generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR vyplývá, že počet požárů v Česku meziročně stoupá.
„V bytě v ulici Českobratrská nastala exploze a následoval požár. Zřejmě od elektrokoloběžky. Jedná se o pětipatrový dům. Policisté evakuovali tři osoby, které byly předány do péče zdravotníků. Na místě zasahují všechny složky integrovaného záchranného systému,“ řekla Michalíková. Exploze poškodila také osobní auto zaparkované před domem. „Vše řešíme jako možné obecné ohrožení z nedbalosti,“ řekla.
Mluvčí moravskoslezské záchranné služby ČTK řekl, že zdravotníci na místě ošetřili pět lidí – dvě ženy, dva muže středního věku a roční dítě. „Pacienti se většinou nadýchali zplodin hoření. Jeden z mužů utrpěl drobnější poranění, jedna z žen pak akutní stresovou reakci. Posádky všem poskytly přednemocniční neodkladnou péči. Tři osoby jsme převezli do ostravské Městské nemocnice. Dva další ošetřili na místě. Jejich transport do zdravotnického zařízení nebyl nutný.
Požáry vzniklé od baterií koloběžek, kol či elektromobilů jsou stále častější. Loni v říjnu například byla elektrokoloběžka příčinou požáru domu v Kutné Hoře, který způsobil škodu 4,5 milionu korun. „S tím, jak stoupá počet dopravních prostředků na elektropohon v běžném provozu, stoupá samozřejmě i počet jejich požárů,“ řekla už dříve Klára Ochmanová z generálního ředitelství hasičů. Zatímco v roce 2019 hasiči v Česku vyjeli ke třem takovým požárům, v roce 2023 už řešili takových požárů 94.
„Drtivá většina požárů vzniká během nabíjení kvůli technické závadě. K nabíjení je proto třeba vždy používat pouze certifikované nabíjecí zařízení,“ dodala mluvčí hasičů. Pokud už začne baterie hořet, je důležité ihned vypnout nabíječku a pokud je to ještě možné dostat baterii, popřípadě celý elektrický dopravní prostředek, z domu ven. Pokud už to možné není, mají lidé ihned opustit objekt a zavolat hasiče. Pomoci může ponoření do nádoby s vodou.
Počet požárů vozidel na baterie, hlavně koloběžek, loni stoupl
Počet požárů elektrovozidel na baterie, tedy hlavně elektrokoloběžek, loni v Česku meziročně stoupl ze 17 procent na 92. Vyplývá to z předběžných dat generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR. Souvisí to hlavně s celkovým růstem počtu elektrovozidel v běžném provozu, sdělila dnes na dotaz ČTK mluvčí hasičů Klára Ochmanová. V bytě v Ostravě se dnes odpoledne zranili čtyři dospělí a roční dítě, když pravděpodobně explodovala baterie elektrické koloběžky a začalo hořet.
Požárů dopravních prostředků na elektropohon bylo ještě v roce 2019 pouze několik. V roce 2022 už byly těchto požárů více než dvě desítky a o rok později skoro stovka. Loni hasiči řešili dohromady 119 požárů elektrovozidel.
Většinu z těchto požárů tvoří dopravní prostředky na bateriový pohon, což jsou především elektrokoloběžky a také e-kola a e-motocykly. V roce 2023 hasiči zaznamenali 79 požárů elektrovozidel na bateriový pohon a loni 92. „Počet těchto požárů tedy mírně stoupá. V porovnání s tím, jak přibývá dopravních prostředků na elektropohon v běžném provozu, jde ale stále o velmi nízký počet případů,“ sdělila mluvčí hasičů.
Třeba v roce 2023 evidovali hasiči podle své statistické ročenky dohromady téměř 2500 požárů vozidel. Požáry dopravních prostředků na baterie tak tehdy tvořily jen asi tři procenta z celkového počtu požárů vozidel.
V tiskové zprávě z loňského října hasiči uvedli, že pro prevenci požárů vozidel na elektrický pohon je klíčové hlavně bezpečné nabíjení. „K nabíjení je proto třeba vždy používat pouze certifikované dedikované nabíjecí zařízení (tj. nabíjení definované, řízené, kontrolované, například tzv. wallbox) a postupovat v souladu s instrukcemi od výrobce elektromobilu,“ sdělili. Lidé by také neměli zanedbávat pravidelnou autorizovanou kontrolu a údržbu, tedy i aktualizaci softwaru. Aktuální software může v některých případech včas upozornit na závadu.
Pokud má člověk pocit, že se s elektrovozidlem u baterie děje něco nestandardního – třeba roste teplota nebo se objeví zápach – měl by jej okamžitě nechat zkontrolovat v servisu. Pokud už z baterie unikají nějaké zplodiny hoření, je nutné ihned přivolat hasiče.