Walker Larson

26. 4. 2025

Klasická literatura a poezie mají sílu inspirovat velká umělecká díla. Podíváme se na pět obrazů úzce spojených s legendami, divadelními hrami a mýty.

Průnik výtvarného umění a literatury vytváří úrodnou půdu pro rozkvět tvořivosti. Jedním z největších pokladů západní civilizace je nepřetržitý „rozhovor“, který se v průběhu staletí odehrává mezi básníky, malíři a filozofy, kteří reagují na myšlenky a umělecké výrazy jeden druhého. Každé umělecké dílo inspirované literaturou se vyjadřuje k textu, který ho inspiroval – interpretuje autorovu vizi, dodává hloubku jeho dílu a zároveň se stává novou vizí, novým samostatným uměleckým dílem.

Zkoumání tohoto uměleckého dialogu je čirou radostí pro literární kritiky i odborníky na umění. Ve vzájemném vztahu dochází k synergii – umění osvětluje poezii a poezie zase osvětluje umění.

Zde je pět příkladů této umělecké souhry v její nejlepší podobě.

Krajina s pádem Ikara od Pietera Bruegela (1560)

Tento obraz nizozemského mistra Pietera Bruegela, podobně jako kmen stromu, vyrůstá z literární tradice a tvoří základ pro pozdější literární výhonky. Bruegel na něm zachytil scénu z řeckého mýtu o Ikarovi a Daidalovi.

„Krajina s pádem Ikara“, 1560, Pieter Bruegel starší. Olej na plátně; 73,5 × 112 cm. Královská muzea výtvarných umění Belgie, Brusel. (Public Domain)

V tomto mýtu si král Minós z Kréty najme vynálezce Daidala, aby postavil složitý labyrint jako vězení pro Minotaura, z něhož nebude úniku. Poté, co Daidalos úkol splní, král Minós mu nedovolí vrátit se domů a uvězní jej i s jeho synem Ikarem ve věži.

Vynalézavý Daidalos vytvoří dva páry křídel z peří a vosku, aby se s Ikarem mohli zachránit. Ikaros však nedbá otcových varování, letí příliš blízko ke slunci, vosk se rozpustí, peří odpadne a Ikaros se zřítí do moře, kde umírá.

Bruegel zvolil zajímavý způsob zobrazení okamžiku Ikarova pádu – zasadil ho do pozadí obrazu tak, že si ho kolemjdoucí sotva všimne. Z vody trčí jen dvě malé nohy, které mizí v tmavě zeleném moři. Malba se soustředí na velkou majestátní loď a oráče pracujícího na poli v popředí.

Tento slavný obraz inspiroval i slavnou báseň modernistického básníka W. H. Audena. Ten v ní uvažuje o tom, jak většina postav na obraze Bruegela nevnímá Ikarovu tragédii:

O utrpení se nikdy nemýlili,
Staří mistři: jak dobře chápali
Jeho lidskou pozici; jak se odehrává
Zatímco někdo jiný jí nebo otevírá okno nebo jen tupě kráčí dál.

Takto velké umění rodí další velké umění v nekonečném cyklu.

Andromaché oplakává Hektora od Jacquese-Louise Davida (1783)

Čtenáři Ílias znají jeden z jejích nejpůsobivějších a nejdojemnějších prvků – vztah trójského hrdiny Hektora a jeho milující ženy Andromaché. Hektor, princ Tróje, drží pohromadě obranu města proti obléhajícím Řekům. Jeho vůdcovství, odvaha a bojové schopnosti z něj činí oporu, která chrání město. Zároveň je pečlivým otcem a manželem.

Jedna z nejdojemnějších scén básně nastává, když se Hektor po boji vrací do města, aby navštívil Andromaché a jejich syna Astyanakta. Hraje si s dítětem a utěšuje ženu, která ho prosí, aby se nevracel do boje. Hektor se však vrací, především proto, aby ji ochránil.

Nakonec však neuspěje – je sražen k zemi mocnou rukou Achilla. Davidův obraz zobrazuje Andromaché a Astyanakta, jak truchlí u Hektorova těla.

David scénu zachytil s takovou technickou zručností a dramatickým patosem, že byl v roce 1784 přijat do Královské akademie.

„Andromaché oplakává Hektora“, 1783, Jacques-Louis David. Olej na plátně; 275 × 203 cm. Louvre. (Public Domain)

V Davidově ztvárnění dopadá světlo především na zoufalou Andromaché. Odvrací zrak od Hektorova těla, které leží před ní a je napůl zahaleno stínem. Z levého okraje obrazu se jako stín smrti blíží temnota.

Hostina ze Shakespearova Macbetha od Daniela Maclise (1840)

Tento silný obraz Daniela Maclise bere divákům dech svým realistickým zacházením se světlem a stínem, tísnivou atmosférou a dramatickými postoji postav.

Zachycuje okamžik ve hře Macbeth, kdy hlavní postava spatří ducha svého zavražděného přítele Banqua. Banquo sedí v Macbethově vlastním trůnu během hostiny pořádané pro šlechtice. Banquo se stal vedlejší obětí Macbethova děsivého pádu do žárlivosti, paranoie a krutosti. Macbeth reaguje na přízračné zjevení šokem a hrůzou. Jeho žena, Lady Macbeth, se snaží hostům, kteří ducha nevidí, vysvětlit jeho podivné chování. 

„Hostina ze Shakespearova Macbetha“, 1840, Daniel Maclise. Olej na plátně; 183 × 305 cm. Guildhall Art Gallery, Londýn. (Public Domain)

Od divoce planoucího lustru přes rozmáchnuté gesto Lady Macbeth až po zděšeného Macbetha (v kontrastu s nehybným obrysem ducha otočeného zády) – obraz má silnou, lehce šílenou energii. Odráží Macbethův pád téměř do šílenství, jak ztrácí kontrolu nad situací.

Tmavé stíny po okrajích kompozice odrážejí temnotu, čarodějnictví a zlo, které obklopuje Macbetha v této nejtemnější Shakespearově tragédii. Lady Macbeth je dominantní a nejjasněji osvětlenou postavou na obraze, což bezpochyby odráží její významný vliv na manžela a děsivé události hry.

Ofélie od sira Johna Everetta Millaise (1851)

Shakespearovo dílo je mezi výtvarníky velmi oblíbené, a zde máme další scénu z jeho tragédie, tentokrát v podání sira Johna Everetta Millaise. Millais s dojímavou silou zachycuje Oféliiny poslední okamžiky ze hry Hamlet.

Ofélie je Hamletovou milenkou. Když Hamlet, zarmoucený smrtí svého otce – dánského krále – začne jednat zmateně a nechtěně zabije jejího otce Polonia, Ofélie se zhroutí a propadá šílenství. Poté bezcílně bloudí divočinou, zpívá podivné písně a nakonec se utopí v potoce.

„Ofélie“, 1851, John Everett Millais. Olej na plátně; 76 × 112 cm. Tate Britain, Londýn. (Public Domain)

Millais zachytil Ofélii těsně předtím, než se ponoří pod hladinu. Její rty jsou stále pootevřené, jako by zpívala, šaty a vlasy se kolem ní vznášejí ve vodě a v ruce svírá několik uvadlých květin. Syté barvy a zvláštní, téměř sošné držení těla napůl ponořené ženy přitahují pozornost.

Jak napsala Janie Slabbert pro magazín The Collector: „I ve smrti působí ladně a vyrovnaně, s dlaněmi jemně obrácenými vzhůru, jako by přijala svůj osud.“ Opravdu – Oféliiny rozpažené paže naznačují, že je připravená přijmout to, co přichází: svou blížící se smrt.

Dáma ze Shalott od Johna Williama Waterhouse (1888)

Na tomto obraze zachytil John William Waterhouse scénu z díla svého současníka, velkého básníka Alfreda, lorda Tennysona. Tennyson se silně inspiroval artušovskými legendami – další příklad toho, jak jedno umění plodí druhé. Mimo jiné napsal sbírku básní Idyly královy, která legendy převypráví ve verších.

Samostatná báseň Dáma ze Shalott vypráví o dívce žijící ve věži u řeky, která teče do Kamelotu. Je obětí kletby, kvůli níž se nesmí přímo podívat na svět. Kdyby tak učinila, zemře. Vnímat okolí může jen skrze zrcadlo, přičemž vše, co v něm vidí, tká do tapisérií. Nakonec se však rozhodne pravidlo porušit. Podívá se přímo na Kamelot, čímž svůj osud zpečetí. Opustí věž, nastoupí do loďky a pluje po řece směrem ke Kamelotu. Umírá dřív, než tam dorazí.

„Dáma ze Shalott“, 1888, John William Waterhouse. Olej na plátně; 153 × 200 cm. Tate Britain, Londýn. (Public Domain)

Tento jeden z nejslavnějších Waterhouseových obrazů zachycuje hrdinku ve chvíli, kdy sedí v loďce, pluje po řece a míří vstříc smrti. Obraz vyniká kombinací fotografického realismu s mystickou, až snovou atmosférou. Díky hustým detailům a bohatým barvám Waterhouse tento okamžik silně oživil – jen několik chvil před příchodem smrti.

Z výrazu dámy lze vyčíst, že si své blížící se smrti vědomě uvědomuje – její tvář je hluboce smutná, unavená, křehká, a přesto klidná. Sedí rovně, jednu paži má mírně nataženou, a hledí vpřed, jako by chtěla ještě naposledy spatřit co nejvíc ze světa, než jí navždy zmizí z očí.

Podobně jako dáma ze Shalott viděla svět jen v odrazu zrcadla, i velcí umělci zmínění v tomto článku pozorovali svět skrze mýty, básně a příběhy, které se snažili výtvarně vyjádřit. Jejich díla se tak stávají jakýmsi dvojím odrazem reality – literatura a umění se v nich prolínají, aby společně přinesly pravdu a krásu do ostřejšího zřetele, jako čočky složené jedna na druhou v dalekohledu.

ete

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Ústavní soud zamítl návrh hnutí ANO na zrušení důchodové reformy

Ústavní soud zamítl návrh poslanců hnutí ANO na zrušení důchodové reformy, jež kromě jiného postupně posouvá věkovou hranici pro odchod do důchodu.

Co řekli zástupci frakcí Europarlamentu k nadcházejícímu hlasování o nedůvěře Leyenové a EK

Jak se staví čeští europoslanci a předsedové frakcí Evropského parlamentu ke čtvrtečnímu hlasování o nedůvěře von der Leyenové a její komisi?

Vláda má seznamy českých firem, které podle Ukrajiny porušují protiruské sankce

Vláda má k dispozici seznamy českých firem, které podle Ukrajiny porušují protiruské sankce a dál dodávají své výrobky nebo materiál do Ruska.

Deset let od výroku Merkelové „Zvládneme to“

Zpětný pohled na rozhodnutí Angely Merkelové z roku 2015 a jeho dopady na migraci, EU, německou politiku i vzestup AfD.

Trump po tvrdých úderech rozhodl, že USA pošlou Ukrajině další zbraně k obraně

Prezident Trump nařídil Pentagonu dodat Ukrajině více zbraní: „Musí se být schopni bránit. Teď čelí velmi silným útokům.“

Čínský prezident Si Ťin-pching se poprvé nezúčastnil summitu BRICS

Podle analytiků může být Siho nepřítomnost důsledkem politických bojů v Pekingu a ekonomického tlaku, nebo také známkou napětí mezi členy BRICS.

Tchaj-wan zahájil cvičení simulující útok Číny, ta se je snažila narušit

Tchaj-wan dnes zahájil každoroční vojenské cvičení, jehož cílem je prověřit obranu před možnou čínskou invazí.

Vystavení plodu „věčným chemikáliím“ může vést k hypertenzi v dospívání

Studie spojuje prenatální expozici „věčným chemikáliím“ s vyšším krevním tlakem u dospívajících, nejvíce ohroženi jsou chlapci a děti afroamerických matek.

Jak trpělivost může zpomalit stárnutí buněk

Naše posedlost rychlostí nám doslova způsobuje stárnutí.