Brusel obvinil TikTok z porušování právních předpisů EU. Pro společnost, jejíž majitel Bytedance sídlí v Číně, by to mohlo být drahé.
Online platforma TikTok podle Evropské komise porušuje digitální pravidla EU kvůli netransparentní reklamě. Čínská společnost dosud nezřídila dostatečně podrobnou databázi s informacemi o reklamách na TikToku, uvedla Komise ve čtvrtek – a tím riskuje vysokou pokutu.
Netransparentní reklama
Platforma například neuvádí, kterým uživatelům je zobrazována personalizovaná reklama. Není ani zřejmé, kdo financuje jednotlivá reklamní sdělení. Vyhledávací funkce v reklamním archivu společnosti je navíc nedostatečná, „což omezuje užitečnost tohoto nástroje,“ uvedla Komise.
„Občané mají právo vědět, kdo stojí za sděleními, která vidí,“ uvedla eurokomisařka pro digitalizaci Henna Virkkunenová.
Funkční databáze je podle Komise „zásadně důležitá“ pro vědeckou obec i veřejnost. Podrobné údaje mohou pomoci odhalit podvodné nebo falešné inzeráty a šíření dezinformací. To platí zejména v kontextu voleb.
Podle bruselského úřadu stanovuje zákon o digitálních službách (Digital Services Act, DSA) povinnost zveřejňovat archiv reklam. To je klíčové pro vědce a občanskou společnost, aby mohli rozpoznat podvodnou reklamu, hybridní hrozby, koordinované informační operace a falešné inzeráty.
Pokuta až do výše šesti procent ročního obratu
Sociální mediální společnost – jejímž vlastníkem je čínská firma Bytedance – byla informována o předběžných závěrech a podle sdělení Komise jí hrozí pokuta až do výše šesti procent celosvětového ročního obratu.
Předběžná zjištění vycházejí z vyšetřování, které zahrnovalo mimo jiné analýzu interních firemních dokumentů, testování nástrojů TikToku a rozhovory s odborníky v dané oblasti.
Vyšetřování se vedou i proti americkým platformám
Na úrovni EU probíhá již několik řízení proti platformě X amerického miliardáře Elona Muska kvůli údajnému porušování zákona DSA. Tento zákon má mimo jiné zajistit důsledný postup proti nenávistným projevům. DSA-vyšetřování v Bruselu se vedou také proti společnosti Meta, mateřské firmě Facebooku a Instagramu.
(S přispěním dpa / afp)
–etg–