23. 6. 2025

Berlínský dopravní senát chce zvýšit maximální povolenou rychlost z 30 na 50 kilometrů v hodině na až 25 ulicích ve městě. To se vůbec nelíbí Německé ochraně životního prostředí (Deutsche Umwelthilfe).

Německá ochrana životního prostředí (DUH) ostře kritizovala plány berlínské vlády, podle kterých by mohlo být zrušeno omezení rychlosti na 30 km/h na až 25 úsecích silnic.

Výkonný ředitel DUH, Jürgen Resch, oznámil, že zvažují právní kroky, „aby zachránili oblasti s omezením rychlosti 30 km/h a tím potenciálně zachránili lidské životy“. Argumentoval tím, že by to vedlo k horší kvalitě ovzduší, většímu hluku a vyšším nehodám: „Při 56 dopravních obětech v Berlíně pouze v minulém roce“ by plány senátu byly „ránou do obličeje“ všem chodcům a cyklistům, uvedl Resch.

Dále berlínská vláda podle něj ignoruje přísnější evropské normy kvality ovzduší: Ty jsou v Berlíně v současnosti „výrazně překračovány“, varoval Resch v tiskovém prohlášení své neziskové organizace. Již v polovině března DUH odmítla návrh třetí aktualizace berlínského plánu na ochranu ovzduší (PDF) v oficiálním stanovisku bývalé senátorce pro dopravu Manje Schreinerové (CDU) (PDF).

Aktuální znečištění ovzduší v Berlíně lze zjistit na webu luftdaten.berlin.de. V odpoledních hodinách 18. června 2025 graf ukázal v závislosti na městské oblasti hodnocení mezi „dobré“ a „dostačující“. Většina dopravních měřicích bodů se nacházela v kategorii „uspokojivé“.

Na 25 z 34 hlavních dopravních tepen s relativně čistým vzduchem by mohla brzy platit rychlost 50 km/h

Berlínská vláda rozhodla 17. června na svém týdenním zasedání v Rudé radnici, že současné omezení rychlosti na 30 kilometrů v hodině na 34 hlavních dopravních tepnách již nelze z právních důvodů udržovat, protože „konkrétní měřené hodnoty“ znečištění ovzduší se výrazně zlepšily.

Na devíti těchto silnicích však bude zůstávat „z důvodů bezpečnosti silničního provozu“ rychlost 30 km/h, uvedla tisková zpráva senátní kanceláře.

Tím zůstalo nakonec 25 úseků silnic, na kterých bude brzy opět platit rychlost 50 km/h, jak uvedl senát – pokud však i zde nebude možné s odůvodněním bezpečnosti silničního provozu rychlostní zóny snižující rychlost udržet na delší dobu. Pro zjištění dalších informací budou silniční úseky podle zákonných předpisů pro „vysokofrekventované školní cesty“ podrobeny dalším testům.

Kdy se očekávají výsledky těchto testů, kdy a kde přesně by měly být odstraněny značky rychlosti 30 km/h a jak senát reaguje na odpor DUH, není jasné. Senátní kancelář nebyla pro dotazy Epoch Times k dispozici až do uzávěrky článku.

19 kilometry silnic by se mohlo projíždět rychleji

Podle údajů novin BZ – die Stimme Berlins by mohlo být na celkové délce 19 kilometrů silnic opět povoleno 50 km/h místo 30 km/h. Na těchto úsecích by bylo nutné odstranit stovky značek rychlosti 30 km/h a nově nastavit 128 semaforů. Pouhá úprava semaforů by mohla stát přibližně 1,6 milionu eur. Mapa s možnými dotčenými úseky je k dispozici na webu RBB.

Tento záměr byl na podnět senátorky Ute Bonde (CDU), která ve vládě Kai Wegnera (CDU) zodpovídá za mobilitu, dopravu, ochranu klimatu a životní prostředí, přijat jako součást třetí aktualizace rozsáhlého plánu na zlepšení kvality ovzduší Berlína (PDF) členy senátu.

Rozhodnutí podle údajů tiskového oddělení senátní kanceláře také „zahrnuje řadu opatření pro zlepšení kvality ovzduší, která mají městský rozsah“, například „podporu elektromobility a postupnou elektrifikaci autobusů BVG nebo opatření pro čisté zásobování teplem budov“.

Součást koaliční smlouvy

Černočervená vláda Berlína se již v dubnu 2023 v koaliční smlouvě rozhodla, že na hlavních silnicích této milionové metropole bude opět povolena maximální rychlost 50 km/h. Maximální rychlost 30 kilometrů v hodině by měla být omezena pouze na vedlejší silnice nebo tam, kde to bude „smysluplné“. Tento termín „smysluplné“ je ve smlouvě definován následovně:

„V Berlíně by měla být rychlost 30 km/h zaváděna tam, kde jsou překročeny zdraví ohrožující limity hluku a oxidů dusíku, a tam, kde to vyžaduje bezpečnost silničního provozu, například před mateřskými školami, školami, seniorskými nebo pečovatelskými zařízeními. To zahrnuje i prověřování nařízení.“ (PDF, strana 55)

Koncepce ochrany proti hluku počítá s nočními zónami Tempo 30 na 230 kilometrech

Nový plán opatření na zlepšení ochrany proti hluku (Akční plán proti hluku 2024 – 2029) by měl také ulehčit život přibližně 200 000 obyvatel Berlína, jak na svém účtu na platformě X informovala senátní kancelář.

Na rozdíl od plánu na ochranu ovzduší však plán na ochranu proti hluku počítá mimo jiné s tím, že na některých hlavních silnicích bude mezi 22:00 a 06:00 hodinou zavedena rychlost 30 km/h. Tato opatření by se týkala 230 kilometrů silniční sítě. Součástí přizpůsobené koncepce ochrany proti hluku hlavního města jsou také takzvané hlukové radary.

etg

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Ústavní soud zamítl návrh hnutí ANO na zrušení důchodové reformy

Ústavní soud zamítl návrh poslanců hnutí ANO na zrušení důchodové reformy, jež kromě jiného postupně posouvá věkovou hranici pro odchod do důchodu.

Co řekli zástupci frakcí Europarlamentu k nadcházejícímu hlasování o nedůvěře Leyenové a EK

Jak se staví čeští europoslanci a předsedové frakcí Evropského parlamentu ke čtvrtečnímu hlasování o nedůvěře von der Leyenové a její komisi?

Vláda má seznamy českých firem, které podle Ukrajiny porušují protiruské sankce

Vláda má k dispozici seznamy českých firem, které podle Ukrajiny porušují protiruské sankce a dál dodávají své výrobky nebo materiál do Ruska.

Deset let od výroku Merkelové „Zvládneme to“

Zpětný pohled na rozhodnutí Angely Merkelové z roku 2015 a jeho dopady na migraci, EU, německou politiku i vzestup AfD.

Trump po tvrdých úderech rozhodl, že USA pošlou Ukrajině další zbraně k obraně

Prezident Trump nařídil Pentagonu dodat Ukrajině více zbraní: „Musí se být schopni bránit. Teď čelí velmi silným útokům.“

Čínský prezident Si Ťin-pching se poprvé nezúčastnil summitu BRICS

Podle analytiků může být Siho nepřítomnost důsledkem politických bojů v Pekingu a ekonomického tlaku, nebo také známkou napětí mezi členy BRICS.

Tchaj-wan zahájil cvičení simulující útok Číny, ta se je snažila narušit

Tchaj-wan dnes zahájil každoroční vojenské cvičení, jehož cílem je prověřit obranu před možnou čínskou invazí.

Vystavení plodu „věčným chemikáliím“ může vést k hypertenzi v dospívání

Studie spojuje prenatální expozici „věčným chemikáliím“ s vyšším krevním tlakem u dospívajících, nejvíce ohroženi jsou chlapci a děti afroamerických matek.

Jak trpělivost může zpomalit stárnutí buněk

Naše posedlost rychlostí nám doslova způsobuje stárnutí.