Usnadnit výstavbu optických sítí i anténních vysílačů pro šíření mobilního signálu má novela zákona o elektronických komunikacích, která začne platit v úterý 1. července. Novela také ve schválené podobě kromě jiného přesouvá řešení všech sporů klientů s operátory o platby na Český telekomunikační úřad. Část sporů řešily soudy a část úřad. Úřad dosud řešil jen spory o volání, data a SMS. Nově bude řešit i další spory související s placením, jako jsou třeba splátky za mobilní telefon od operátora nebo nákup SMS jízdenek.
„Spotřebitelé již nebudou muset čekat měsíce na rozhodnutí soudu ve sporech s operátory o peněžní plnění za služby nebo zařízení,“ uvedl již dříve ministr průmyslu Lukáš Vlček (STAN).
Novela vyvolala pozornost především tím, že vláda jejím prostřednictvím prosadila odklad dokončení digitalizace služeb státu o dva roky na rok 2027. Tento odklad ale začal platit již den po vyhlášení zákona ve sbírce, tedy letos v únoru. Důvodem odkladu je, aby se úřady stačily na digitalizaci připravit. Zákon o právu občanů na digitální služby z roku 2020, takzvaná digitální ústava, měl původně začít fungovat od února příštího roku.
Vládní předloha měla původně přinést plošný zákaz marketingu prostřednictvím jakékoli hlasové komunikační služby, tedy nejen telefonické, s výjimkou případů, kdy s tím volaný souhlasil. Sněmovna ale na návrh hospodářského výboru toto upřesnění vypustila.
Sněmovna naopak do novely vložila ustanovení, které zasahuje do zákona o ochraně přírody a krajiny. Má usnadnit výstavbu anténních stožárů pro šíření mobilního signálu i souvisejících staveb, a to především v odlehlých oblastech nebo chráněných krajinných oblastech. U staveb anténních stožárů pro veřejné komunikační sítě do výšky 50 metrů a souvisejících zařízení se nebude posuzovat krajinný ráz podle uvedeného zákona. Půjde o případy, kdy operátoři potřebují pokrýt území signálem ze svého závazku. Mohlo by to pokrýt takzvaná bílá místa.
Zákon by měl také více chránit klienty bank před podvody. Zabránit tomu má spolupráce mezi podnikateli zajišťujícími mobilní veřejnou komunikační síť, bankami a družstvy. Půjde o propojení informací o potenciálně podvodných hovorech a informací o případných podezřelých aktivitách. Podle ministerstva průmyslu roste počet těchto protiprávních podvodných praktik, jejichž cílem je neoprávněné získání peněz nebo osobních údajů poškozených.