30. 6. 2025

Speciální výstava Metropolitního muzea umění zkoumá základy umělecké tvorby Johna Singera Sargenta.

John Singer Sargent (1856–1925) byl nejuznávanějším portrétistou své doby. Na vrcholu kariéry maloval společenskou smetánku – průmyslové magnáty z období pozlaceného věku, americké dolarové princezny i aristokratické krásky edwardiánské éry. Základy jeho umělecké tvorby však sahají do období, které strávil v Paříži. Přijel tam v roce 1874 jako osmnáctiletý a zůstal deset let. Inspiraci čerpal od svého učitele, současníků z řad malířů, různorodého okruhu přátel a mecenášů, ale také z dějin umění.

Výstava „Sargent a Paříž“, kterou pořádá Metropolitní muzeum umění a která potrvá do 3. srpna 2025, zkoumá toto plodné a zásadní období jeho tvorby. Vyvrcholením expozice je slavný obraz „Madame X“, avšak originalita výstavy spočívá v tom, že jej zasazuje do širšího kontextu Sargentových bohatých pařížských portrétů z raného období.

Studium v Paříži

John Singer Sargent ve svém pařížském ateliéru s portrétem „Madame X“, kolem roku 1884, foto: Adolphe Giraudon. Public Domain

Sargent byl skutečně mezinárodní umělec. Narodil se ve Florencii americkým rodičům a z otcovy strany pocházel z jedné z nejstarších koloniálních rodin. Dětství strávil častými cestami po Evropě – zimy trávil v Římě nebo francouzském Nice, léta u moře či v Alpách. Do Ameriky se poprvé podíval až ve dvaceti letech. Formálního vzdělání se mu kvůli kočovnému životnímu stylu rodiny příliš nedostalo, zato plynně ovládal čtyři jazyky – angličtinu, francouzštinu, němčinu a italštinu. Od raného věku byl obklopen evropským výtvarným uměním – matka ho vedla k návštěvám slavných muzeí a kostelů a povzbuzovala ho, aby denně kreslil.

Sargent se rozhodl stát se umělcem a nastoupil na florentskou Akademii výtvarných umění (Accademia di Belle Arti), brzy však byl z výuky zklamaný. Společně s rodiči dospěl k závěru, že nejlepší umělecké vzdělání získá v Paříži. Po přestěhování do francouzské metropole se jeho výuka ubírala dvěma směry: začal navštěvovat ateliér Caroluse-Durana (1837–1917), předního francouzského portrétisty, a zároveň se zapsal na pařížskou École des Beaux-Arts. Brzy si osvojil schopnost kombinovat klasickou tradici s akademickým uměním své doby a rozvíjel jedinečný styl, který se v průběhu kariéry nadále vyvíjel.

Tři roky po příjezdu do Paříže vystavil Sargent svá díla poprvé na Pařížském salonu. Tato prestižní každoroční státní výstava s výběrem poroty byla zásadní platformou pro mladé i zavedené umělce, kteří zde mohli získat mecenáše, uznání veřejnosti a příznivé kritiky. Mohla rozhodnout o jejich úspěchu – nebo pádu.

Předčil svého učitele

Portrét Frances Sherborne Ridley Wattsové, 1877, autor John Singer Sargent. Olej na plátně; 106 × 81,3 cm. Philadelphia Museum of Art. Public Domain

Hned první sál výstavy v Metropolitním muzeu představuje Sargentův portrét americké rodinné přítelkyně Frances Sherborne Ridley Wattsové. Sargent a Wattsová se poprvé setkali jako děti v 60. letech 19. století, kdy jejich rodiny pobývaly v Nice, a zůstali blízkými přáteli po celý život. Tento raný portrét, který však vykazuje profesionální úroveň, byl kritikou příznivě přijat. Dnes je součástí sbírek Filadelfského muzea umění, které o díle uvádí: „Jemné tóny pleti, subtilní hra světla a hebký rukopis štětce, jaké vidíme na tomto obraze, jsou tím, co učinilo Johna Singera Sargenta jedním z nejvyhledávanějších portrétistů své doby.“

Sargentův mimořádný talent byl patrný již tehdy – a když o rok později představil dva obrazy na Salonu 1878, tisk dokonce naznačoval, že předčil svého učitele Caroluse-Durana.

Portrét La Dame au Gant (paní Carolus-Duranová, rozená Pauline Croizetteová), 1869, autor Carolus-Duran. Olej na plátně; 228 × 164 cm. Musée d’Orsay, Paříž. S laskavým svolením Metropolitního muzea umění.

Portrét Caroluse-Durana, který předložil na Salon v roce 1869, je rovněž součástí výstavy v Metropolitním muzeu a pomáhá zasadit Sargentovu tvorbu do širšího kontextu. Tento elegantní portrét Duranovy manželky jako noblesní a módní Pařížanky si získal uznání kritiků. Zároveň položil základy specializovanému žánru velkoformátových pláten, která zobrazovala idealizované moderní Pařížanky ztělesňující krásu, půvab, styl, šarm a tajemství.

Dalším reprezentativním obrazem tohoto typu je výjimečné dílo Žena v rukavičkách, známé také jako Pařížanka, jehož autorem je švýcarský malíř Charles-Alexandre Giron (1850–1914), Sargentův přítel. Žena na obraze má elegantní šaty zdobené výšivkou z černého skla a sametovými aplikacemi, které doplňuje klobouček typu toque ozdobený marabu peřím.

„Žena v rukavičkách“, známá také jako „Pařížanka“, 1883, Charles-Alexandre Giron. Olej na plátně; 200 × 91 cm. Petit Palais, Paříž. Public Domain

Rodina Pailleronových

V celé Sargentově tvorbě vyniká jeho výjimečná schopnost zachytit nádheru textilií. Barvy a vzory oděvů podtrhovaly osobnost portrétované postavy v očích diváka. Jeho portrét Marie Buloz Pailleronové (paní Edouard Pailleronová) z roku 1879 byl jeho prvním celopostavovým portrétem. Marie, představitelka buržoazní krásy, patřila společně se svým manželem, básníkem a dramatikem Edouardem Pailleronem, k literární a umělecké elitě. I jeho Sargent portrétoval. Marie zachytil na obraze ve venkovském sídle rodiny. Portrét kombinuje prvky tradičního portrétního umění – jako jsou bohaté detaily šatů a šperků – s osobitým přístupem samotného umělce. Marie je zobrazena pod širým nebem, z vysokého úhlu pohledu.

Portrét Marie Buloz Pailleronové (paní Edouard Pailleronová), 1879, John Singer Sargent. Olej na plátně; 211,1 × 104,5 cm. National Gallery of Art, Washington. Public Domain

Edouard Pailleron byl Sargentovým nejvýznamnějším raným mecenášem. Po objednávce portrétu sebe samého a své manželky nechal následující rok od Sargenta portrétovat i jejich děti, Marie-Louise a Edouarda. Výsledný obraz, který si vysloužil chválu na Salonu roku 1881, představuje Sargentův jedinečný přístup ke ztvárnění dětí. V 19. století bývaly děti na portrétech obvykle zobrazovány v sentimentálních výjevech. Sargent však dokázal vystihnout osobnostní nuance dětského portrétovaného, čímž se stal průkopníkem v tomto žánru. V daném obraze dominuje napjatá, téměř konfrontační figura Marie-Louise.

Marie-Louise později jako dospělá vzpomínala, že portrétování trvalo údajně 83 sezení – což však mohlo být nadsazené – a že se se Sargentem přeli o oblečení a doplňky. Umělec trval na tom, že si oblékne krémově bílou hedvábnou róbu, která mu umožnila vytvořit jemné stínování.

Edouard a Marie-Louise Pailleronovi, 1881, John Singer Sargent. Olej na plátně; 152,4 × 175,3 cm. Des Moines Art Center, Iowa. S laskavým svolením Metropolitního muzea umění.

Španělsko a Orient

Sargentovo mistrovství v zobrazování bílé barvy v různých světelných podmínkách vyniká na obraze Fumée d’ambre gris (Kouř z ambry), který vznikl během jeho cesty do Maroka. Výjevy orientalistického žánru, jako je tento, byly mezi pařížským publikem velmi oblíbené. Během svého francouzského období cestoval Sargent kromě severní Afriky i po Evropě. Navštívil například Haarlem v Nizozemsku, aby viděl díla Franse Halse, jehož virtuózní práce se štětcem ho silně ovlivnila. Jednou z nejvýznamnějších cest byla jeho návštěva Španělska v roce 1879. Carolus-Duran, zapálený obdivovatel Diega Velázqueze, své studenty vybízel, aby studovali tohoto starého španělského mistra.

„Fumée d’ambre gris“ (Kouř z ambry), 1880, John Singer Sargent. Olej na plátně; 139,1 × 90,7 cm. The Clark Art Institute, Massachusetts. S laskavým svolením Metropolitního muzea umění.

Vliv Velázqueze a španělské období

V Madridu Sargent kopíroval Velázquezova díla v muzeu Prado, včetně slavného obrazu Las Meninas. Jeho vlastní verze je k vidění i na výstavě v Metropolitním muzeu. Umístěna je v místnosti společně s jediným dalším dílem – monumentálním portrétem Dcery Edwarda Darleyho Boita z roku 1882. Tento obraz byl vystaven na Salonu následujícího roku a odráží výrazný vliv Velázqueze a jeho slavného díla. Název Sargentova obrazu evokuje skupinový portrét a skutečně zachycuje dcery amerických expatriotů Edwarda Darleyho Boita a Mary Louis Cushingové ve věku 4 až 14 let.

Zvláštností tohoto portrétu je, že dvě dívky mají zastřené rysy, což je v portrétním žánru neobvyklé, a všechny jsou navíc zachyceny jako navzájem odcizené. Děti sdílejí kompozici s potemnělým interiérem, kterému dominují dvě velké japonské vázy, a obraz tak získává tajemný nádech. Scéna se odehrává v předsálí rodinného pařížského bytu – prostoru, který stírá hranice mezi veřejným a soukromým.

„Dcery Edwarda Darleyho Boita“, 1882, John Singer Sargent. Olej na plátně; 221,8 × 222,6 cm. Museum of Fine Arts, Boston. S laskavým svolením Metropolitního muzea umění.

Další portrét, který propojuje výrazně osobní i veřejné rysy, je Sargentovo okázalé dílo Dr. Pozzi doma. Zobrazuje průkopnického francouzského chirurga Samuela-Jeana Pozziho, který byl zároveň známý svým okouzlujícím společenským životem. Celopostavový portrét zachycuje lékaře ve formálním postoji, avšak oblečeného do neformálního šarlatového domácího roucha. Obraz je oslnivou studií červených odstínů a připomíná portréty princů, papežů a kardinálů od starých mistrů.

„Dr. Pozzi doma“, 1881, John Singer Sargent. Olej na plátně; 201,6 × 102,2 cm. Hammer Museum, Los Angeles. S laskavým svolením Metropolitního muzea umění.

Ustálení v Anglii

V roce 1883 si Sargent zřídil vlastní ateliér v Paříži. Téhož roku začal malovat neobjednaný portrét Virginie Amélie Avegno Gautreauové (paní Pierre Gautreauová), který později získal název Madame X. Gautreauová, narozená v New Orleans rodičům francouzského původu, vyrůstala v Paříži a stala se vyhlášenou kráskou společenské smetánky. Madame X byla vystavena na Salonu v roce 1884 a poprvé se Sargentovo dílo setkalo s nepříznivým přijetím – pobouřením, posměchem a skandálem.

Právě tento negativní ohlas byl jedním z důvodů, proč Sargent v červnu 1884 Paříž opustil a přesídlil do Londýna. Současně už měl domluvené portrétní zakázky od nově zbohatlé britské rodiny Vickersových. Znechucení z přijetí Madame X v něm přetrvávalo – v roce 1886 se v Anglii usadil natrvalo, přesto však nadále často cestoval a vystavoval i v Paříži.

Portrét paní Alberty Vickerse (Edith Fosterová), 1884, John Singer Sargent. Olej na plátně; 210,2 × 101,1 cm. Virginia Museum of Fine Arts, Richmond. Public Domain

Portrét paní Vickersové byl vystaven na Salonu v roce 1885. Jeho portrét La Carmencita z roku 1890, zobrazující španělskou tanečnici flamenca Carmen Dauset Moreno, zakoupil francouzský stát v roce 1892. Tento obraz uzavírá výstavu Sargent a Paříž a Metropolitní muzeum k němu uvádí: „Jeho zakoupení v podstatě stvrdilo Sargenta, tehdy teprve šestatřicetiletého, jako jednoho z mistrů své doby a znamenalo jeho definitivní přijetí v Paříži.“

Výstava v Metropolitním muzeu jako pocta pařížskému období

Výstava Sargent a Paříž představuje hloubku přátelských vazeb, mecenášství, technické zdatnosti a tvůrčího ducha, které Sargent během desetiletého pobytu v Paříži rozvíjel. Kromě olejomaleb tu návštěvníci uvidí i jeho kresby, akvarely, žánrové výjevy, mořské krajiny a městské scény. Právě tato raná tvorba připravila půdu pro jeho raketový úspěch v 90. letech 19. století. A Metropolitní muzeum svou důkladnou analýzou Sargentova pařížského období potvrzuje slova jeho přítele, amerického spisovatele Henryho Jamese, podle něhož jeho díla z této éry „představují lehce ‚záhadné‘ zjevení talentu, který už na samém prahu kariéry nemá co se učit“.

ete

Související témata

Přečtěte si také

Decroix ve středu představí vládě auditora k objasnění bitcoinové kauzy

Ministryně spravedlnosti Eva Decroix ve středu představí vládě i veřejnosti vybraného externího auditora k objasnění postupů v bitcoinové kauze.

Oldřich Kužílek
„Ústavní soud důrazněji praštil pěstí do stolu,“ říká autor zákona o svobodnému přístupu k informacím

„Nález Ústavního soudu potvrzuje dlouhodobý názor, že i ze soudních procesů je třeba poskytovat veřejnosti informace...“

Nevstupovat do sklepů, řek a koupacích vod, doporučuje ministr. Na východ republiky míří silné deště

Během úterý a středy jsou podle Českého hydrometeorologického ústavu  v Moravskoslezském, Olomouckém a Zlínském kraji očekávané intenzivní srážky. 

Dvořák, odsouzený za násilné útoky na ženách, neuspěl se svou stížností u Ústavního soudu

Ústavní soud odmítl stížnost Jiřího Dvořáka, jenž za útoky na několik žen v Praze dostal doživotní trest.

Geopolitické bojiště vzácných zemin

Vzácné zeminy jsou strategickou surovinou budoucnosti. Svět hledá cesty, jak se vymanit ze závislosti na Číně a přetváří globální rovnováhu.

EU dala definitivní zelenou pro přijetí Bulharska do eurozóny od příštího ledna

Drtivá většina poslanců Evropského parlamentu dnes podpořila zavedení eura v Bulharsku od 1. ledna příštího roku.

V důsledku koronavirové krize mnozí trpěli, ale někteří se obohatili, řekl europoslanec

Včera večer se na plénu Evropského parlamentu probíral návrh na vyslovení nedůvěry Ursule von der Leyenové a její Evropské komisi. Co říkal navrhovatel a jak argumentovala Leyenová?

Síla dýně: Posiluje imunitu, reguluje krevní cukr a chrání zrak

Dýně posiluje imunitu, reguluje cukr v krvi, podporuje trávení a chrání zrak. Objevte její účinky i recepty z tradiční medicíny.

Nové doporučení upřednostňuje léky na hubnutí před změnou životního stylu při prevenci srdečních chorob

Nové směrnice doporučují léky na hubnutí jako první volbu u obézních pacientů s rizikem srdečních chorob. Výzvy i přísliby léčby.