Autorka dětských knih Alison Stegert se připojila k rostoucí komunitě tvůrců iluminací.
Jen pár minut a kliknutí – a umělá inteligence dokáže vytvořit jakýkoli obraz, grafické dílo či moderní logo.
Právě tato snadnost a masová dostupnost tvorby však přivedla jednu spisovatelku a ilustrátorku k opačnému směru.
Alison Stegertová bere do ruky pero a papír, aby se věnovala „iluminaci“ – umění starému tisíc pět set let, které většina lidí pozná, ale málokdo mu věnuje pozornost.
Iluminace je v Evropě doložena přibližně od roku 500 a spočívá ve zdobení knih či rukopisů zlatem nebo stříbrem tak, aby se zdály zářit.
Jednou z nejběžnějších forem je zdobení první iniciály stránky, ale používá se i mnoho dalších technik.

V moderní podobě zažívá tento umělecký směr znovuzrození v online komunitách – například na Instagramu – kde autoři sdílejí svá díla se statisíci sledujících.
„Je to můj malý vzdor proti umělé inteligenci… Kdybych otevřela Photoshop, mohla bych to udělat dokonale, ale nechci,“ říká Stegertová pro Epoch Times.
„Jsme zvyklí na dokonalou, uhlazenou grafiku, která je tak lesklá a hladká, že ztratila lidskost. A tenhle druh umění, zvlášť když se podíváte na originály, v sobě chyby má.“
„Na některých místech se čáry vlní, nejsou dokonale vycentrované. A přesto jsou krásné a úchvatné – mají v sobě něco, co říká: tohle vytvořil člověk, ne stroj.“
Stegertová je autorka dětských knih, která s nadšením usiluje o znovuoživení tohoto starobylého umění.
Za svůj debutový román z roku 2023 Her Majesty’s League of Remarkable Young Ladies (Liga pozoruhodných mladých dam Jejího Veličenstva) získala několik ocenění, ale její láska k ilustraci od té doby ještě zesílila.

„Mám rozpracovaných víc věcí, ale když si chci od psaní odpočinout, tvořím umění,“ zmiňuje Stegertová.
V dávných dobách knihy neměly záložky, a tak jednotlivé oddíly nebo kapitoly začínaly nádhernými zlatými písmeny.
„Tehdy měli zvláštní odborníky – vzdělané lidi –, kteří dělali písařskou práci, tedy přepisování,“ vysvětluje Stegertová.
„A potom měli umělce, kteří vytvářeli ilustrace. Takže pro mě je iluminace matkou ilustrace.“
Aby si tuto starodávnou techniku osvojila, začala Stegertová obkreslováním vzorů, ale po více než roce už začala vytvářet vlastní návrhy.

„V Queenslandu je pár lidí – a já se mezi ně rozhodně nepočítám – kteří jsou profesionální kaligrafové. Ti vytvářejí oficiální dokumenty a další důležité listiny,“ říká.
Jedním z těchto oficiálních kaligrafů je Peter Taylor, který jí pomohl vydat se na uměleckou cestu.
„Měla jsem problém vytvořit si v životě pravidelný výtvarný návyk, tak jsem si stanovila výzvu, kterou jsem nazvala hashtagem „Illuminated lettering challenge“ – výzva iluminovaných písmen.“
Myšlenkou bylo každý druhý týden vytvořit jedno písmeno, abych během roku dokončila celou anglickou abecedu. Ale místo abych začala písmenem A, začala jsem tím nejjednodušším na kreslení – ,I‘.“
„Vydržela jsem to a bylo to opravdu skvělé, protože mi to pomohlo vytvořit si pravidelnou výtvarnou praxi. Mohla jsem se naplno ponořit do tohoto nádherného umění.“
Snaha Alison Stegertové přichází v době, kdy stále více lidí cítí odpor k neustálému propojení se sociálními sítěmi a technologiemi.
„Od závislosti na sociálních sítích přes bloudění v králičích norách YouTube až po tzv. tetrisový efekt a mobilní telefony, které jako by nám přirostly k ruce – technologie je lepkavá věc, od níž je těžké se odpoutat, a má schopnost pomalu ovládnout váš život jako pavučina v opuštěném domě,“ napsal v Epoch Times odborník na anglickou literaturu Walker Larson.
Podle něj sílí snaha znovu promyslet, jak lidé technologie používají.
„Znamená to stanovit si jasné hranice jejich používání a upřednostnit skutečné lidské rozkvétání – přítomnost, celistvost, soustředění, rozjímání a osobní kontakt. Tomu říkáme ‚odpor vůči technologiím‘.“
–ete–
