Komentář
Představme si na chvíli, že evropská automobilka, jako Mercedes-Benz nebo BMW, oznámí, že odkládá platby svým dodavatelům až na 275 dní, přičemž je nutí přijímat digitální certifikáty prodávané se slevou, aby získali okamžitou likviditu, a současně vyvíjí tlak na snížení nákladů o 10-20 % pod hrozbou nevyrovnání neuhrazených dluhů. Co bychom řekli? Pravděpodobně bychom vyjádřili pobouření a obvinili bychom společnost z nekalého jednání, vykořisťování dodavatelského řetězce a kreativního účetnictví skrývajícího obří dluhy.
Evropské dohledové orgány by zasáhly, odbory by protestovaly a média by označila takové jednání za bezuzdný kapitalismus, který ohrožuje stabilitu průmyslu na kontinentu. Přesto, když se stejné taktiky přičítají BYD, čínskému gigantu v oblasti elektrických vozidel (EV), jsou často zlehčovány nebo ignorovány ve prospěch chvály za jeho „úspěch“ v prodeji a expanzi.
Tento dvojí metr odhaluje širší problém: kritizujeme-li, co Evropa udělala špatně v přechodu na elektrickou mobilitu, zaměřujeme se často pouze na to, co Čína dělá správně, aniž bychom viděli celý obrázek. BYD není vzorem udržitelné excelence; jeho financování a prodejní strategie jsou problematické a mohou vést k jeho krachu, jak varují nezávislí analytici.
BYD, založený v roce 1995 a transformovaný na globálního lídra v oblasti EV díky masivním státním dotacím, vykazuje působivé prodeje: v září 2025 prodal 396 000 jednotek, což však představuje meziroční pokles o 6 %, první po pěti letech (vyjma sezónních faktorů nebo pandemií).
Za těmito čísly se ovšem skrývá křehká finanční realita. Analýza GMT Research odhaduje, že skutečný dluh BYD může dosahovat 323 miliard jüanů (asi 40 miliard eur nebo 1,07 bilionu Kč), zatímco oficiálně vykazovaný dluh je pouze 24 miliard eur. Tento nesoulad vyplývá z „kreativního účetnictví“, jako je odkládání plateb a používání finančních nástrojů k zakrytí závazků.
Jednou z nejkontroverznějších praktik je extrémní zpoždění plateb dodavatelům. V roce 2023 průměrná doba splatnosti u BYD činila 275 dní, což výrazně překračuje globální normy (45-60 dní) a dokonce i čínské (120-180 dní). Tento postup funguje jako bezúročná „měkká půjčka“: BYD využívá peníze svých dodavatelů k financování svých operací bez úroků.
BYD udržuje průměrný „DPO“ (počet dnů po splatnosti) až 163 dní, zatímco u Tesly je to 72 dní. Pokud bychom to přepočetli, BYD by potřeboval dalších 17 miliard eur, aby normalizoval platby, což ukazuje, že jeho provozní cash flow je nedostatečné. Nezávislé výpočty dokonce ukazují, že BYD má po celou dobu své existence záporný cash flow, a to i po zohlednění vládních dotací nesouvisejících s emisemi. V druhém čtvrtletí 2025 klesla jeho čistá marže zisku, pokud nebereme v úvahu „jiné příjmy“ (především dotace), na 1,51 %, což je tříleté minimum.
Dalším problematickým nástrojem je systém De-Chain: digitální certifikáty, které převádějí závazky na prodejná IOUs (neproplacené pohledávky). Dodavatelé, kteří zoufale potřebují likviditu, je prodávají třetím stranám se slevou, což poškozuje jejich marže. V účetních výkazech BYD tyto certifikáty nefigurují jako dluh, i když se tak chovají a vytvářejí „skrytý dluh“, který, podle GMT, je 11krát vyšší než ten oficiálně vykazovaný.
Nezávislí analytici varují, že takový přístup je neudržitelný: „Byznys model BYD nikdy nevygeneroval žádný dolar přebytečného kapitálu (kumulativně).“ Podrobná analýza ukazuje, jak závazky vzrostly meziročně o 12,8 % na 28 miliard eur v červnu 2025, zatímco financování cash flow bylo pozitivní (1,4 miliardy eur) pouze proto, že organické cash flow není dostatečné. Žádný globální konkurent, jako Toyota nebo Volkswagen, neplatí takto pozdě. Dodavatele to donutí k bankrotu, což narušuje dodavatelský řetězec.
V oblasti prodejní strategie BYD přijímá agresivní politiku nízkých cen, aby dominoval trhu, což analytici přirovnávají k Evergrande, čínskému realitnímu gigantovi, který zkrachoval kvůli nadměrnému zadlužení. Tento model generuje ztráty pro většinu čínských výrobců elektromobilů, kromě Tesly. Nedávná data ukazují, že prodeje BYD stagnovaly v srpnu 2025 (0% meziroční růst), a ve třetím čtvrtletí klesly o 1,8 %.
Prodejci se uchylují k trikům, jako je prodej nových vozidel jako ojetých, aby nafoukli čísla, což eroduje důvěru spotřebitelů a vytváří začarovaný kruh: ceny klesají, prodeje klesají, důvěra mizí. Reuters v červnu 2025 informoval, že BYD soutěží s Teslou v oblasti autonomního řízení, ale kontrastní data ukázala, že zatímco Tesla vykázala rekordní prodeje, BYD stagnoval s nízkou ziskovostí a masivní státní podporou.
Tato krátkozrakost evropské kritiky je problematická. Chválíme-li Čínu za rychlost v rozvoji elektrických vozidel, ignorujeme fakt, že její „úspěch“ je založen na dotacích, vykořisťování dodavatelů a praktikách, které by byly v Evropě nelegální kvůli regulacím, jako je Směrnice o pozdních platbách.
Kdyby Mercedes nebo BMW udělaly totéž, čelily by milionovým pokutám a bojkotům. Ale BYD, podporován čínskou vládou, rozšiřuje své továrny v Evropě, Brazílii a Asii, financované tímto vykořisťujícím dodavatelským řetězcem. Nezávislí analytici předpovídají „významné zpomalení“ růstu a potřebu získat kapitál (dluh a vlastní kapitál). Pokud by zkrachoval, prospělo by to Tesle, která by zvýšila svůj podíl na trhu, ale ovlivnilo by to společné dodavatelské řetězce.
Pro spravedlivý přechod na elektrickou mobilitu musí Evropa vidět kompletní obraz: nejen závidět čínským prodejům, ale zpochybnit jejich udržitelnost. Kritizování evropských chyb (jako je pomalá regulace) je oprávněné, ale idealizování modelů, jako je BYD, ignoruje etická a finanční rizika. Jak nezávislí analytici uvádějí, prodeje BYD jsou „jen kouřovou clonou“. Je čas vyvážit narativ: inovace ano, ale ne na úkor globální stability.
Zdroje:
– Podrobná finanční analýza a data AJ (@alojoh) na X, včetně příspěvků o prodeji v září 2025, kumulativním negativním cash flow a srovnání s Teslou.
– Zpráva GMT Research o skrytém dluhu a účetních praktikách BYD.
– Zpráva Reuters z června 2025 o konkurenci BYD vs. Tesla v autonomním řízení.
– Veřejná data o prodejích a financích BYD, upravená nezávislými analytiky.
– etes –
