bodovy system, silnicni zakon, nova pravidla

Překročíte rychlost... 5 bodů (foto: Jan Lokos/Velká Epocha)

Sviťme a pásejme se..

Mám rád když auta svítí po celý rok. Bez debaty, jsou lépe vidět, ať je zimní chmurno, šero nebo se v létě vlní horko nad silnicí. Že telefon v ruce za volantem je nebezpečný? Tuším, že každý kdo zkusil za jízdy telefonovat bez handsfree, musel alespoň jednou strhávat auto zpět do vozovky. Co se bezpečnostních pásů týče, nedokážu vyjet, dokud tu svou ustrašenou část v sobě k sedadlu nepřipásám. Tyto věci jsou bezpečnosti spíše ku prospěchu, přísná kontrola dodržování rychlosti však s sebou může přinést i nové situace.

Největším trnem v oku zůstává rychlost…

Je pár dní po změně silničního zákona. Sednu do auta, přejíždím město z jedné strany na druhou. Jedu podle předpisů, na městském okruhu však všechny neustále nechávám za sebou. Říkám si „To už všichni dostali pokutu za rychlost, že se tak courají?“ Po chvilce mi to začne docházet. Jsou všude! V táhlé zatáčce z kopce, kde už zahynulo několik lidí, měří rychlost, v podjezdu za pilířem vykukuje z pod žluté vesty uniforma a hlídá rozsvícená světla. Než jsem dorazil k cíli, potkal jsem šest policejních hlídek.

Všichni svítí, jsou připoutáni a jedou čtyřicet.

Nedalo mi to. Dříve jsem si hlídal oněch padesát a snažil se je nepřekročit o moc. Z pohybu ostatních jsem dnes však nabyl dojmu, že padesátka je skoro nepřípustná a o píď víc? O tom  zřejmě nemohla být řeč vůbec. Ještě pár minut předjíždím znervózňujícího pomalého hada v pravém pruhu a za chvíli už víc než okolní provoz hlídám ručičku tachometru. Řidič asi ví, jaká se naskýtají nebezpečí, když namísto před sebe koukáte na ciferník.  

Nejste řidič? Pokusím se Vám to přiblížit. Představte si: Jste zvyklý chodit určitou rychlostí, teď ale dostanete nařízení, že smíte dělat kroky maximálně 25 cm dlouhé. Vaše pozornost se roztříští - pendluje mezi „kam jdete“ a druhá půlka se upíná k „jak daleko už jsem šlápl“. Musíte se holt naučit chodit 25centimetrovými kroky.  V autě je to podobné, jenom jde o hlídání tachometru a okolního provozu.

Jsou také řidiči, kteří raději než aby hlídali sebe, budou jezdit vesele dál jak „za starých časů“. To však neznamená nezbytně nebezpečně. Podle jejich slov se ale musí daleko více ohlížet, zda někde nestojí páni v uniformách s radarem. V jednom komentáři k článku o novém silničním zákonu jeden řidič uvedl, že přes 60% času se ohlíží kolem, kouká za mosty a zajímá se o kdejaké křoví, jestli tam není policejní hlídka. Komentář ukončil sarkasticky „Ať žije bezpečnost“.

Teď si představte, že jedno nebo druhé dělají za volantem téměř všichni.
Ať žije bezpečnost.

Nezbývá nám zřejmě než se umírnit. Podle současného provozu to značí buď jet tak pomalu, aby si řidiči zachovali ten luxus občas trochu nevědomě zrychlit. Anebo se při řízení nevěnovat ničemu jinému než samotnému řízení a hlídat si rychlost (alespoň dokud se neadaptujeme na novou).

Pokuty a bodíky..

Změn je víc, ale zdá se, že rychlost je největším trnem v oku. Zatím jsem na změny neslyšel příliš chvály. Dřív peněžní pokuty mnoho řidičů nevyvedly z míry. Jedou rychle, zaplatí a rychle zase odjedou. Teď se pokuty vyšplhaly na jedny z nejvyšších v Evropě, což bude hrát určitou roli. Věřím však, že s ubývajícími body budou řidiči opatrnější.  

Já mám stále 12. :o)