Image

Jan Ámos Komenský

Mezinárodní den učitelů, který se ve světě slaví od roku 1994 z rozhodnutí UNESCO, připadne na 5. října. Od října také probíhá anketa Zlatý Ámos, ve které žáci a studenti základních a středních škol navrhují svého oblíbeného pedagoga. Na přihlášce musí být přitom uvedena charakteristika navrhovaného kandidáta s fotografií, jedna příhoda s ním prožitá a sto podpisů těch, kteří s návrhem souhlasí. U příležitosti narození význačného myslitele i pedagoga Jana Ámose Komenského 28. března na Den učitelů jsou pak známy její výsledky. V Čechách se konala již počtrnácté, tento rok poprvé proběhla i na Slovensku. Nejoblíbenějším pedagogem se v letošním roce stal učitel chemie Ivan Sedlák z Masarykovy střední školy chemické v Praze 1.  Osmdesátiletý pedagog získal i titul Ámos Sympaťák, kde probíhalo hlasování pomocí SMS zpráv.

A proč právě Zlatý Ámos? Jan Ámos Komenský, který žil v letech 1592 až 1670, byl pozoruhodnou osobností, teolog i básník, příslušník a biskup jednoty bratrské, který byl kvůli své víře celý život pronásledován; musel čelit těžkému osudu. Pocházel z rodiny drobného podnikatele, ale brzy osiřel. Po bitvě na Bílé hoře v r. 1621 byl donucen opustit Fulnek na Přerovsku, přitom ale ztratil část svého majetku. Sedm let se pak musel skrývat na různých místech. V té době přišel o svou první ženu a děti. Kvůli pobělohorskému pronásledování nekatolíků odešel do polského Lešna, jako pedagog rok strávil v Anglii, žil i ve Švédsku. Prožil zdrcující zklamání, když závěr třicetileté války (1618-1648) nepřinesl náboženskou svobodu do zemí ovládaných Habsburky. V té době umírá i jeho druhá žena. Po vestfálském míru, který zmařil naděje exulantů na návrat do vlasti, v této bezvýchodné situaci vydává Kšaft umírající matky. Posledních čtrnáct let strávil v Holandsku, kde působil až do své smrti jako pedagog.

Dnes ho vnímáme jako ikonu českého školství, byl to právě Komenský, kdo vypracoval ucelený systém školské soustavy, což zahrnovalo rozdělení výchovy do 4 stupňů po šesti letech, či tvrdil, že vyučování má být podřízeno potřebám života a má být zdarma, aby bylo přístupné všem bez rozdílu, zdůrazňoval názornost - používání didaktických pomůcek. Mnohé z Komenského odkazů či metod jsou dnes běžně používány. Vedle těchto pedagogických spisů (Velká didaktika či Informatorium školy mateřské) napsal Komenský řadu učebnic (Svět v obrazech či Dveře jazyků otevřené), je autorem překladů i slovníku jazyka českého, jenž se ovšem nedochoval. Svou literární činností vytvořil dílo, které svým rozsahem (vydal takřka dvaašedesát spisů) i hloubkou nemá v českém prostředí obdoby. Není proto divu, že Komenský jako jeden z mála českých autorů pronikl do širokého povědomí i se stal tvůrcem světovým.

Zlatého Ámose proto můžeme chápat jako ocenění svého druhu nejvyšší. Uctíváme tím památku muže spravedlivého, který, třebaže musel zdolávat bezpočet překážek, jež mu osud nadělil, se nikdy nevzdal sám sebe ani své víry.