Slovenská premiéra: 3. januára 2008 (c) (SPI / Focus Features)

Režia: Lajos Koltai
USA 2007, 117 min

Tajomstvo, ktoré malo zostať neprezradené

Ann Grantová (Vanessa Redgrave) leží na smrteľnej posteli a obzerá sa po svojom uplynulom živote. Vracia sa jej onen víkend, v ktorom zažila lásku, radosť, sklamanie i smútok. Kto je ten tajomný Harris, ktorého Ann stále spomína?

Príbeh založený na románe Susan Minot upravil do filmovej podoby držiteľ Pulitzerovej ceny Michael Cunningham (The Hours). Annine dcéry sa po útržkoch dozvedajú o udalostiach spred rokov, ktoré pre ich matku toľko znamenali a dodnes ju ťažili. Téma matka a dcéra, ktorá prevláda vo väčšej časti príbehu, sformovala i castingový proces. Staršia dcéra Vanessy Redgrave (Murder on the Orient Express, Blowup), Natasha Richardson (The White Countess), bola aj vo filme vybratá do úlohy Anninej staršej dcéry. Príbeh zaujal aj ďalšiu hereckú dvojicu matka-dcéra - Meryl Streep a  Mamie Gummer (The Hoax, The House of Spirits). Gummer o svojej postave prezrádza: „Lila pochádza z rodiny s modrou krvou, ale cíti sa tým zviazaná. Najradšej by sa toho všetkého vzdala, keby si mohla vziať muža, ktorého skutočne miluje – čo nie je muž, ktorého si má i vziať. Zaujal ma jej smútok a spôsob, akým je v príbehu odhalený konflikt medzi láskou a sociálnymi kompromismi, ktorý je taký starý ako ľudstvo.“

Dôsledné spracovanie

Claire Danes a rovnako aj Hugh Dancy snímku výrazne oživujú (SPI / Focus Features)

Americká éra 50-ych rokov, kúzelná atmosféra ako v Rozprávkove, pekná hudba od poľského skladateľa Jana Kaczmareka (Total Eclipse, získal Oscara za hudbu k filmu Finding Neverland). Dôsledne spravené, úžasné zábery. Nečudo, režisérom snímky je bývalý kameraman, budapeštiansky rodák Lajos Koltai, (nominovaný na Oscara za najlepšiu kameru v snímke Malèna; v roku 2005 natočil svoj celovečerný režisérsky debut Fateless.) Producent filmu Jeffrey Sharp sa o ňom zmieňuje: „Hľadali sme talenty skrz celé režisérske spektrum. Na podnet človeka z produkčnej spoločnosti Focus Features sme sa s Michaelom šli jedno popoludnie pozrieť na film Fateless. Hneď od prvých záberov sme si uvedomili, že sme v rukách filmárskeho majstra – virtuóza. Dokáže sa presne dostať do svojich postáv a má hlboké porozumenie pre spoločenské postavenie ľudí, pre to, ako sa všetci snažíme o niečo lepšie, i keď to nedosiahneme, je tu tá základná ľudská túžba to skúšať. V spojení s jeho „dokonalým okom“ a zmyslom pre film ako vizuálne médium sme si povedali, že môže priniesť nášmu materiálu ten správny cit. Potom sme dali Lajosovi scenár a on okamžite súhlasil.“

Pohľad do zákulisia

Pri písaní knihy Evening autorka Susan Minot dúfala, že „každý, kto si tento príbeh prečíta, bude premýšľať o tom, čo je v jeho osobnom živote dôležité, o čo sa najviac strachuje a ako by chcel ďalej žiť.“ Scenárista Michael Cunningham tvrdí: „Tú knihu som miloval, ale hneď som vedel, že budeme musieť urobiť veľké zmeny, aby sme z nej spravili film. V knihe boli desiatky postáv, všetky výborne vykreslené, ale ja som vedel, že ich nebudem môcť v scenári všetky obsiahnuť. Cunningham ďalej vysvetľuje: „Keď pracujem na scenári, vytváram si jasnú predstavu o postavách, takže nepremýšľam o konkrétnych hercoch. Ale poviem vám, že ako písanie scenára pokračovalo, začal som pre úlohu Ann Grantovej uvažovať o Claire Danes (Terminátor 3, The Hours, U-Turn), ktorú som poznal už roky a ktorá má podobné vlastnosti ako Ann - inteligenciu, iskru i rebelského ducha.“ Danes k tomu dodáva: „Je vždy vzrušujúce hrať niekoho, kto prechádza určitou premenou... Ann je veľmi idealistická a ambiciózna ...Presadzuje svoje túžby byť nezávislá a mať rodinu. Láka ju materstvo, ale tiež túžba spievať.“ Jednu z najnáročnejších  a najviac rozpísaných postáv knihy - Buddyho Wittenborna, získal príťažlivý Hugh Dancy (Elizabeth I, Shooting Dogs). Dancy hovorí: „Bol som tým scenárom doslova unesený; cesty jednotlivých postáv boli spletité, pútavé a ľudské. Všetci sa snažíme naplánovať si našu cestu skrz labyrint života a dostať sa na koniec nedotknutí. Bolo neobvyklé nájsť to aj v scenári.“

Dva príbehy

Evening je filmom o láske, žiarlivosti a voľbe rozhodnutia. Dej sa odohráva v dvoch líniách: Súkromný podvečer v súčasnosti a zlomový letný víkend pred 50 rokmi.  Zábery z matkinej súčasnosti sú trocha prehnané, mätúco spomína, alebo skôr sentimentálne blúzni o mužovi, ktorý ju kedysi očaril. Človek čaká niečo závažnejšie, spravili z komára somára. Nie je to zlé, je to film na oddych, ktorý pohladí ženské srdcia. Niečo tomu však chýba, snímka je občas sladká, predvídateľná, menej pútavá a celkovo ničím neprekvapí. Zaujímavý je konflikt rozhodnutia sa pre umeleckú dráhu alebo rodinu. Čo uprednostniť, aby človek neskôr neľutoval?

Zdroj: SPI