Choreograf Shen Yun vysvětluje unikátní povahu mužských tanců

20111029-shen-yun
Yungchia Chen, držitel Zlaté medaile z mezinárodní soutěže v klasickém čínském tanci pořádané Televizí NTD v roce 2007. Pan Chen je statný umělec, jenž se stal vynikajícím tanečníkem, učitelem a choreografem. (Debora Cheng/The Epoch Times)

Soubor Shen Yun Performing Arts, založený v New Yorku, je rychle vycházející hvězdou světového kulturního světa, charakterizovanou nezkrotným přesvědčením, že bohatství tradiční čínské kultury patří lidem po celém světě.

Shen Yun přišel s odvahou a integritou zaujmout osamocené poslání obnovit, navrátit a uchovat základní pojetí posvátného spojení mezi božským, lidským a přírodním světem, navzdory složitému společenskému klimatu současné Číny.

Základní pojetí předávané čínskou 5 000 let starou kulturou je jedno z nejuznávanějších pojetí současnosti: Tedy koncept Jin - Jang, dvou protichůdných vzájemně se ovlivňujících sil existujících v dynamickém vztahu, sil, jejichž pohyb probíhá ve smysluplném vztahu k přírodnímu světu.

Taneční experti často říkají, že vlastnosti mužské síly a ženské elegance zobrazované tanci souboru Shen Yun jsou skutečným příkladem harmonické rovnováhy mezi Jinem a Jangem popisované v tradiční čínské kultuře.

Neobyčejná krása mužských tanců souboru Shen Yun nezůstala bez povšimnutí evropských diváků z oblasti tance. Jeanne Brabantsová, zakladatelka belgického Královského baletu ve Flandrech, během své profesionální kariéry působila jako tanečnice a choreografka. Po shlédnutí představení Shen Yun vyjádřila svůj neskrývaný úžas nad množstvím mužských tanců a ocenila jejich disciplínu a životní energii.

„Co je na tomto souboru fantastické je to, že předvádí tak mnoho mužských tanců. V naší zemi,… ne ve Španělsku a ne v Maďarsku, ale ve Francii a Německu, máme opravdu potíže zařadit mužské tance do našich společností. A [v tomto představení] tančí muži výjimečně dobře. Naše tance se s nimi nemohou srovnávat.“

Silný muž s vnitřním klidem

Známá čínská intelektuálka Lin Xiling, která žije ve Francii, kam se z politických důvodů uchýlila již před 20 lety do exilu, hodnotila mužské tance v interview pro Televizi NTD.  

Paní Lin se dotklo především mužské vystoupení, které zobrazovalo muže z Dynastie Tang: „Velká dynastie Tang byla v čínské historii tou nejskvostnější. Muži z dynastie Tang byly podle mne schopni ‘ulovit tygra v horách nebo chytit draka v oceánu’. Oplývali velkou mužností, sebedůvěrou, klidem a s pevnou vůlí následovali svoji snahu o získání ctnosti.”

„Myslím, že v moderní Číně, po více než 50 letech komunistické nadvlády,… byla páteř našeho národa zlomena. Kde tam můžete nalézt silného muže s vnitřním klidem? Je těžké nalézt opravdového muže, který může ‘nést ctnost na ramenou z oceli’, ale bubeníci z dynastie Tang [Tanečníci ze dvora  dynastie Tang – tanec programu Shen Yun z roku 2007] skutečně ukazuje ducha čínských mužů a dává mi naději na to, že uvidím obrodu našeho národa,” řekla v rozhovoru paní Lin.

Choreograf Shen Yun

Yungchia Chen (čti jungčía čen) je zastupující manažer, choreograf a hlavní tanečník souboru Shen Yun Performing Arts Touring Company. Pan Chen je statný umělec, jenž se stal vynikajícím tanečníkem, učitelem a choreografem.

Pan Chen začal tancovat v jedenácti letech a promoval na katedře tance Centrální univerzity pro národnosti v Pekingu, na níž později působil jako profesor. Před tím, než přicestoval do Spojených států, působil jako člen Taneční asociace Čínské republiky a Tchaj-wanu.

Během 28 let svojí kariéry získal pan Chen, trénovaný v oblasti čínského klasického a lidového tance I západního Baletu, dlouhý seznam ocenění, poct a uznání včetně Zlaté medaile z mezinárodní soutěže v klasickém čínském tanci pořádané Televizí NTD v roce 2007. Chen je držitelem ceny Cultural Exchange (nejvyšší pocty), Stříbrné medaile (choreografie) z mezinárodní taneční soutěže v japonském Kitakyushu, Stříbrné medaile (za výkon) a Gardenerovy ceny (pedagogie) poháru  Čínské národní taneční soutěže broskví a švestek.

Bojová umění a tanec

Pan Chen v rozhovoru s Velkou Epochou sdílel svůj názor na to, co dělá mužské tance souboru Shen Yun tak unikátními a pozoruhodnými, na základě svých pochopení klasického čínského tance a esence toho, co cítí že Shen Yun on sám odevzdal.

„Klasický čínský tanec má dalekosáhlý a hluboký vnitřní význam. V Čínštině existuje pro pojmenování tance a bojového umění stejně znějící výraz, jenž naznačuje, že mají společný původ. Nejstarší forma čínského dvorního tance byla ve skutečnosti předváděna vojáky a byla charakteristická svojí mužskou silou (rázností),” říká Chen.

Třemi hlavními prvky klasického čínského tance jsou – postoj, uspořádání (forma) a technika. Poslední zmíněný prvek obsahuje nesnadno zvládnutelné dovednosti, jako jsou skoky, obraty, otočky a pády. Představení, které obsahuje tyto dovednosti, vyžaduje značnou fyzickou vitalitu.”

Pan Chen vysvětluje, co odlišuje mužský klasický čínský tanec od jiných moderních mužských tanců: To, co vnímáme jako ´mužskou ráznost´ není barbarské a primitivní, ani divoké a nespoutané vyjádření moderních tanečních forem. Hovoříme o uměleckém výrazu vnitřního pocitu, takového, který může být uchován i uvolněn. Zadržení a načasování přispívají k výbušné intenzitě, která charakterizuje mužské tance. I když je to těžké popsat slovy, mnozí diváci říkali, že při sledování Shen Yun cítili silnou energii,"  řekl pan Chen.

Jeho studenti získali řadu mezinárodních tanečních ocenění. Pan Chen vyjádřil svoji hrdost nad jejich vynikajícími výsledky.

Ohledně školení nových umělců řekl: „Inspirujeme je pomocí slov. Vysvětlíme jim rytmus a styl tance, pomáháme studentům učit se nejenom na vizuální, ale i psychické úrovni. Není to pouze otázka tréninku, ale také otázka životních zkušeností."

Vzestup technické úrovně

Po celých pět let, co Shen Yun vystupuje na mezinárodní scéně, se mužské tance nadále vyvíjejí a stávají se postupně náročnějšími a rozmanitějšími.

Diváci výstižně poukazují na to, že zatímco ženské tance mohou být vyjádřeny pomocí komplikovaných kostýmů a různých rekvizit, jako jsou vějíře a rukávy, mužské tance se spoléhají především na pohyby těla, takže je jejich choreografie poměrně složitější.

Pan Chen s diváky souhlasí: Zejména čínské tance mají vysoký technický standard​​. Pro ženské tance je často dostačující, pokud jsou krásné, to ovšem pro mužské tance neplatí. Nicméně, když vytváříme choreografii, také dáváme pozor, abychom využili kombinace jednoduchých a složitých pohybů,"  řekl.

Pokud použijeme výlučně velmi technické kousky, povedou pouze k akrobacii či různým aktům. Taneční choreografie musí být plná změn, musí koordinovat různé pohyby, a tím dodat vystoupení vytříbený dotek."

Diváci hovoří o tom, jak představení Shen Yun zachytilo a udrželo jejich pozornost, neboť se v něm objevují neočekávaná překvapení jedno za druhým.

„Pokud vím, dobré taneční choreografie lze dosáhnout použitím zkušeností a inspirace," řekl pan Chen. V posledních několika letech jsme v Shen Yun na každý rok vytvořili zcela nové představení, což je pro choreografy a skladatele poměrně náročné. I tak mám pocit, že míra inspirace neustále roste."

 

Hluboký vnitřní význam

Na otázku, co dělá Shen Yun tak odlišným, pan Chen odpověděl: Ve srovnání s jinými tanečními skupinami, ukazuje Shen Yun bohatý a jedinečný vnitřní význam tradiční čínské kultury."

Shen Yun se liší především tím, že jeho představení neslouží pouze k pobavení publika. „Naše tance nesou morální ponaučení, která divákům pomáhají porozumět tomu, jak by se lidé měli chovat a jakou duchovní úroveň by měli následovat."

Jako příklad pan Chen citoval taneční představení znázorňující Boha a Buddhu: Při společné synchronizaci umělců a pozadí máte pocit, že jste vstoupili do nebes. Je to něco, co je opravdu velmi nadpozemské."

Podle Chena včleňují taneční soubory v Číně do představení také některé podobné prvky, jejichž obsah ovšem postrádá onu oslnivou krásu. Shen Yun je však velmi odlišný. Pozadí je dokonale  sladěné s umělci, což divákům opravdu umožňuje představit si sebe sama na nebesích a poznat klidné, krásné říše. Jedná se o jeden z jedinečných zážitků.“

Samozřejmě, že celý program se neskládá pouze z tanců v podobě příběhu. Máme rovněž tance, které zobrazují emoce, užívané pro přidání různých zvratů do představení. Vyvážením těchto dvou prvků umožňujeme divákům cítit a vnímat klid a obsah."