Pavel Šafr, ředitel skupiny Blesk po vystoupení Shen Yun v pražském Kongresovém centru. (Epoch Times ČR)
Pavel Šafr, ředitel skupiny Blesk po vystoupení Shen Yun v pražském Kongresovém centru. (Epoch Times ČR)

Newyorský umělecký soubor Shen Yun Performing Arts, který si klade za cíl obnovit hluboký odkaz pěti tisíc let původní tradiční čínské kultury, vystoupil 2. a 3. dubna v  Kongresovém centru Praha.

Soubor založili čínští umělci v New Yorku, kde mohou svobodně tvořit nezávisle na čínském režimu. Soubor Shen Yun si vytvářel umělecké renomé po dobu posledních šesti let, kdy sklízel ovace na jevištích prestižních divadelních scén ve Spojených státech, Evropě, Asii a Austrálii. Jádrem jeho vystoupení je klasický čínský tanec, jenž se vyvíjel po tisíce let a jehož prvky později převzala řada jiných uměleckých směrů.

Jedním z diváků, kteří přišli zhlédnout večerní představení, byl Pavel Šafr, ředitel skupiny Blesk, jenž po vystoupení poskytl Epoch Times krátký rozhovor.

Jak se vám představení líbilo?

Moje dojmy jsou mimořádně dobré. Pracuji pro největší české vydavatelství denního tisku, a to se snažilo toto představení podpořit, jsem opravdu rád. Je to důležité, protože v naší zemi se často zapomíná na to, že Čínská lidová republika není svobodná země. A ta nesvoboda je něco, co chybí duchovnímu rozvoji. V naší zemi, s naší zkušeností, to dobře víme a mě mrzí, když se na toto zapomíná. Kultura a duchovní rozvoj potřebují svobodné a tolerantní prostředí. Proto si myslím, že toto představení je nesmírně důležité. Jsem opravdu velmi rád, že jsem ho mohl vidět.

Bylo pro vás v představení něco konkrétního, co zasáhlo vaše srdce?

Mohu říci, že Fénixový tanec, a pak na mě opravdu hodně působil tanec se třemi pagodami, Vznešené dědictví. Bylo to fantastické. A také tanec dynastie Han.

Jak jste vnímal texty písní, které zazněly během vystoupení tenora a sopranistky Shen Yun?

Na naše české poměry, pro naši českou mentalitu to je vzdálené. Je to jiná kultura, ale tím spíš je důležité se s ní seznámit. To, co by Češi řekli skromněji, je tady řečeno naplno. Ale mně se to líbí. Je to fascinující. Naprosto ke mně konvenuje ten aspekt duchovní nebo ideový. Myslím, že v současnosti v Číně vládnou rudí ďáblové.

Jak byste popsal ten aspekt?

Víte, je to až děsivé, že něco tak krásného nesmí být na tak ohromném prostoru světa, jako je celá velikánská Čína -  že se tam takové krásné představení nemůže zrealizovat. A to je to, co se mě osobně dotýká. A věřím, že to takhle přece nebude vždycky.

Děkujeme za rozhovor.

Soubor Shen Yun Performing Arts nemůže kvůli restrikcím čínského režimu na území Čínské lidové republiky vystupovat. Čínský režim se také po celém světě snaží představení soboru narušovat a překazit jejich vystoupení.

Milovníci a znalci čínské kultury považují projekt Shen Yun za počátek renesance prastaré čínské kultury. Umělci ze Shen Yun věří, že jednoho dne vystoupí i v pevninské Číně, kde předají svým krajanům ztracený odkaz pět tisíc let staré čínské kultury. V Číně vládlo dvacet dynastií, které čínskou kulturu obohatily o různé způsoby odívání, tance, architektury a myšlení.

 

Čtěte také:

Shen Yun v Praze zazářil a české osobnosti nešetřily chválou

Baletní mistr Vlastimil Harapes: Shen Yun je opravdu mimořádný zážitek!

Shen Yun obdivován v Praze i druhý večer. Svět ducha pozvedá hlavu, říká ředitel ÚSTRu

O Shen Yun v Praze s Jitkou Hosprovou: Bylo to impozantní představení, říká přední česká violistka

Profesionální tanečnice o tanečnících Shen Yun: „Oni doslova létají“

Bylo to vzrušující, úžasné, neuvěřitelné a odvážné, říká členka představenstva o Shen Yun

Je to jedinečné představení, nesmírně kultivovaná záležitost, říká Daniel Herman

Byl to ohromný zážitek! Vyjádření touhy po udržení kultury a jejím rozvoji, říká bývalý ministr