Mezihvězdný cestovatel s označením Oumuamua. Dle pozorování skrze observatoře z různých koutů světa se přišlo na to, že objekt pluje vesmírem již po milióny let. (Evropská jižní observatoř / M. Kornmesser)
Záhadný objekt s označením Oumuamua (havajsky „daleký posel přicházející jako první“), jenž byl zpozorován v naší sluneční soustavě, by podle harvardské studie zveřejněné začátkem tohoto měsíce mohl být mimozemskou lodí.

Vzhledem k cizímu původu objektu představuje jednu z možností varianta, že Oumuamua je plovoucím tělesem v mezihvězdném prostoru spadající do kategorie pozůstatků pokročilých technologických zařízení. Tuto informaci uvedli vědci ve zprávě publikované 1. listopadu. Dle jejich názoru disponoval objekt „zvláštní formou zrychlení“.

„Takové zrychlení se očekává u komet. Naše nedávné pozorovací a teoretické studie naznačují, že Oumuamua aktivní kometou není,“ dodali.

NASA dříve v září uvedla, že objekt má délku přibližně 396 metrů a šířku 40 metrů. Jeho povrch je kovový nebo skalnatý s tmavě červeným zbarvením a hustotou podobnou kometám.

Harvardská studie dále uvádí, že obdobná plavidla byla s odkazem na projekty IKAROS a Starshot již v minulosti navržena naší vlastní civilizací. Ve zprávě dále stojí, že tento objekt může sloužit k přepravě zboží mezi planetami či hvězdami.

Dle vědců Oumuamua pravděpodobně opustila svou domovinu před milióny let během formování planety a migrace.

Sluneční plachtění představuje jednu z forem kosmického pohonu, založeném na využití radiačního tlaku ze slunečního záření.

Mezi exotické scénáře patři teorie, že tato sonda byla vyslána do okolí naší Země jinou mimozemskou civilizací úmyslně.

Zpráva NASA doplňuje, že červený povrch může symbolizovat bohatost plavidla na organické látky (stejně jako u komet a asteroidů) nebo poukazovat na složení obsahující minerály s železem, stejně jako u odvrácené strany Saturnova měsíce Iapetuse.

Oumuamua cestuje od slunce k vnější části sluneční soustavy rychlostí přibližně 112 600 km za hodinu. Za přibližně čtyři roky dorazí k Neptunu.

object-in-the-solar-system
Ilustrace zobrazující cestu Oumuamua k okraji naší sluneční soustavy. (NASA/ESA/STScl)

V loňském roce bylo zjištěno, že objekt dosáhl neočekávaného posunu po trajektorii a zvýšení rychlosti.

Protože jde o první mezihvězdný objekt pozorovaný v rámci naší sluneční soustavy, není pro vědce jednoduché dospět k jasnému závěru.

Dle NASA je docela možné, že různé hvězdné systémy pravidelně vysílají průzkumné objekty podobné kometám a celkový počet těchto objektů napříč hvězdami může být značný.

Přeložil: Petr Matějček

Původní článek v angličtině

Pokud se vám náš článek líbil, podpořte nás prosím jeho sdílením na sociálních sítích.