Režie: Brad Bird
Kamera: Claudio Miranda
Výtvarník: Scott Chambliss
Kostýmy: Jeffrey Kurland
Hrají: George Clooney, Britt Robertson, Hugh Laurie, Raffey Cassidy, Tim McGraw, Kathryn Hahn, Keegan-Michael Key, Thomas Robinson

Jsou dva vlci. Jeden je temnota a zmar a druhý světlo a naděje, který z nich vyhraje? Ten kterého krmíš.“

Hluboký snímek od společnosti Disney, který se široce vyjadřuje k otázkám stavu současné společnosti, inspirativní a pozitivní. Překvapení pro mě začalo ve chvíli, když jsem se začetl do příběhu scenáristy a producenta Damona Lindelofa, který popisuje vznik základní myšlenky snímku.

Zrod se datuje do roku 1955, kdy Walt Disney vytvořil pro svůj Disneyland atrakci s názvem „Země zítřka“. V té době si lidé svou budoucnost představovali velice optimisticky. Postupem času, zejména v průběhu sedmdesátých let, se vize budoucnosti začaly postupně zhoršovat. Právě tento posun zaujal Damona Lindelofa. „Velice jsem toužil po tom, abych dokázal zprostředkovat ten původní optimismus,“ říká Lindelof.

Během práce na snímku se Lindelof doslechl o krabici, kterou zcela náhodou kdosi objevil ve skříni v ateliéru Disney. Obsahovala nejrůznější fascinující modely a plány, fotografie a dopisy, které souvisely se zrodem Země zítřka a se Světovou výstavou z roku 1964. „Začal jsem si představovat, že obsah téhle krabice je vodítkem k odhalení tajemství, která nikdo nezná,“ vzpomíná. Tajemství, že „kdesi existuje místo, zvané Země zítřka, které není zábavní atrakcí, ale skutečností“.

A tak vznikl příběh o smrtícím poraženectví, které uchvátilo celý svět. O depresivních vizích zkázy a konce světa, ale i příběh o tom, že vše mohou odvrátit nezlomní idealisté, kteří pomohou dovést společnost zpět na správnou cestu. „Život moderního člověka je plný neuvěřitelných výhod, ale přesto nejsme schopni cítit dostatečné uspokojení či být svými životy naplněni. Brad Bird a Damon Lindelof nám předkládají pozoruhodnou vizi budoucnosti, která se zcela odlišuje od oblíbených vizí světového vývoje, a ta mě naprosto uchvátila,“ říká Hugh Laurie (doktor House), který ve snímku ztvárnil geniálního vědce Davida Nixe.

Hledáme optimisty, snílky, kteří se nikdy nevzdávají. Pomozte nám změnit svět k lepšímu.“

Film Svět zítřka - George Clooney, Britt Robertson, Hugh Laurie, Raffey Cassidy. (Falcon.cz)
Film Země zítřka - Hugh Laurie v pozadí, Raffey Cassidyová vlevo. (Falcon.cz)

Metafory postav a „lov“ na herce

Když byl příběh hotov, začalo hledání herců pro hlavní role. Zklamaný vynálezce Frank Walker měl zastupovat schopné lidi, kteří již svoje snahy o lepší svět vzdali. Od raných fází práce na scénáři chtěli Bird a Lindelof, aby ho zahrál herec George Clooney, který se postavě nejvíce podobal. Walker je „zahořklý mrzout, který byl v mládí tak trochu snílek, byl to chytrý mladý vědec. Zjišťuje, že to, čemu věřil, tak docela neplatí, a stane se z něj patrně ten nejcyničtější člověk, jakého byste kdy mohli potkat,“ říká Clooney.

Postavu Casey, optimistické dospívající dívky, překypující vědeckou zvídavostí, musela zahrát herečka schopná si poradit s velice náročnými situacemi. Protože měla reprezentovat ty, kteří pomohou svět „napravit“, musela mít obrovskou dávku sebevědomí, odhodlání a pozitivní energie. O roli se zajímala řada mladých hereček, ale nakonec ji získala Britt Robertsonová. „Nikdy jsem se nesetkal s tak nadšenou a odhodlanou mladou herečkou,“ obdivuje ji producent Jeffrey Chernov. „Je to velice chytrá dívka, která odjakživa touží stát se astronautkou. Casey je poháněna touhou vykonávat velké věci a změnit svět – chce, aby svět byl plný naděje a inspirace, ale netuší, jak toho docílit,“ říká Britt Robertsonová o své postavě.

Velkým hereckým objevem snímku je mladá Raffey Cassidyová, která ztvárnila Athenu. (Falcon.cz)
Velkým hereckým objevem snímku je mladá Raffey Cassidyová, která ztvárnila Athenu. (Falcon.cz)
Velkým hereckým objevem snímku je mladá Raffey Cassidyová, která ztvárnila Athenu, postavu, jež reprezentuje zářnou budoucnost. „Raffey je důkazem toho, že lidé jsou schopni velkých věcí,“ míní vedoucí výroby John Walker. „Teď jsou v módě cynismus a sarkasmus; upřímnost, optimismus a láska jsou poněkud 'out'. Takže bylo sympatické narazit na mladou dívku, která vnímá věci tak pozitivně. Když se podíváte na záznam z jejího konkurzu, všimnete si, že na konci každé zkoušky ukáže na kameru palec nahoru. Je prostě nabitá energií. Ztělesňuje podstatu tohoto filmu.“

Mnohé jsme již prozradili, ale jistě nebudeme prozrazovat hlavní zápletku a vyvrcholení snímku, to už by si měl prožít každý sám za sebe. Snímek vlévá novou energii do žil, a dává divákovi pocit, že nic není ztraceno, když se spojí pozitivní myšlení s odhodláním a silnou vůlí. Ať už jde o námět, scénář, příběh, herecké výkony a další aspekty snímku, hodnotím je velice pozitivně. Byť nesdílím vizi toho, že lidstvo nalezne štěstí v elektronice a technických vynálezech, má snímek všechno, co bych od dobrého snímku čekal.

Režisér Brad Bird shrnuje, co by chtěl, aby si diváci po zhlédnutí snímku Země zítřka z kina odnesli. „Doufáme, že náš příběh diváky pobaví, ale při troše štěstí se nám také podařilo vytvořit něco, co jim poskytne důvod k rozhovorům a úvahám. A možná je to dokonce motivuje k zahájení úsilí o vytvoření zcela nové budoucnosti.“

Mládeži do 12 let nevhodné

Premiéra 21. května 2015, délka  * ČSFD * IMDB * WEB * Facebook *
Film Země zítřka - George Clooney. (Falcon.cz)