Film Paracely – utrpení ze ztráty, Vietnam. (Screenshot z filmu)
Film Paracely – utrpení ze ztráty, Vietnam. (Screenshot z filmu)

Žánr: Dokument

Scénář a režie: André Menraz

Snímek i autor jsou velmi zajímavými objekty ke zkoumání. André Menraz odjel v roce 1968 do Vietnamu, kde jako vysokoškolský absolvent oboru pedagogiky vyučoval francouzštinu v rámci své civilní služby, kterou nahrazoval povinnou vojenskou službu.

V tu dobu právě probíhala válka ve Vietnamu. „Nikdo tam nechtěl tehdy jet. Viděl jsem válku a její každodenní tragédii. Jel jsem na mopedu do krajiny a pozoroval, co se děje,“ řekl režisér v rozhovoru s Epoch Times. Už tehdy se rozhodl, že musí něco udělat, aby válku zastavil. Jeho pokus skončil zatčením a dvěma lety vězení, během nichž získal nové přátele, naučil se vietnamsky a prošel těžkými zkouškami.

O třicet osm let později se opět vydal protestovat proti válce ve Vietnamu, nyní se však jedná o tichou, málo známou válku v okolí souostroví Paracely, nerovnou válku mezi místními rybáři a čínským námořnictvem, kterou zachytil ve svém dokumentárním snímku Paracely – utrpení ze ztráty.

Unikátní snímek

Jedná se o unikátní dokument o vietnamských rybářích, kteří projevují obrovskou odvahu, nejenom tím, že se dokáží potápět s podomácku vyrobeným vybavením do hloubek až 70 metrů, ale také čelí neustálé hrozbě střetu s čínským námořnictvem, které okupuje jejich ostrovy a neváhá na rybáře zaútočit.

Protože rybáři nemají jinou možnost, jak se uživit a přežít, než jezdit lovit k Paracelským ostrovům (vietnamsky Quần Đảo Hoàng Sa), což je skupina přibližně 130 malých korálových ostrovů v přímořském pásu u pobřeží Vietnamu v Jihočínském moři, vyplouvají k Paracelám každý den.

Nejde pouze o nebezpečí zajmutí čínským námořnictvem, které jim obvykle zabaví veškerý úlovek, ale často také o obří výkupné, které námořnictvo požaduje po členech jejich rodin. Existují případy, kdy rybáři po střetu s námořnictvem zmizeli beze stopy nebo čelili vězení a fyzickému týrání.

Vdova po zesnulém rybáři. Život bez manžela je velmi těžký. Na moři zahynul i její syn. (Screenshot z filmu)
Vdova po zesnulém rybáři. Život bez manžela je velmi těžký. (Screenshot z filmu)

Okupace s tichým souhlasem

Po roce 1945 začal čínský režim okupovat největší ostrov (Đảo Phú Lâm), od roku 1974, kdy zde byla objevena ložiska ropy, okupuje Čína i zbytek souostroví, který byl do té doby v držení Vietnamu. V roce 1974 okupace vyústila v čínsko-vietnamskou bitvu o Paracelské ostrovy. Dnes vietnamská vláda dává Číně k okupaci tichý souhlas, a zároveň nenabízí rybářům žádnou pomoc kromě nízkého státního příspěvku ženám, jejichž manželé zemřeli při lovu ryb.

A je to právě tragédie žen, jejich muži zemřeli na moři, která prostupuje celý snímek. A nejenom tragédie, ale také jejich velká duchovní síla a tradice.

Přesto, že jejich manžel zemře a ony jsou v těžké situaci, neuzavřou jiný sňatek, aby nepošpinily vzpomínky na své muže. Podle tradice není ženám dovoleno jezdit na lodích. „Přestože by mohly být lepší, než někteří muži. Ženy v této zemi jsou velmi silné, mají silnou mysl a jsou i fyzicky odolné. Některá jejich zaměstnání jsou velmi, velmi těžká,“ říká André Menraz. Ženy zůstávají na pevnině, kde pěstují zeleninu, suší řasy a dělají vše pro to, aby uživily svoji rodinu. Na pobřeží se však příliš mnoho jídla vypěstovat nedá, a pokud rybáři nemají úspěšný lov, je pro ně velmi těžké přežít.

Závěrem

Vietnamský rybář. (Screenshot z filmu)
Vietnamský rybář. (Screenshot z filmu)
Snímek je sondou do lidem ve světě neznámé a neobjevené oblasti lidského života, do konfliktu, který je symbolem bezohlednosti, honu za mocí a nadvládou, jež ničí životy běžných lidí, kteří mají život i tak velmi obtížný.

Režisér musel překonat řadu obtíží a zasahování vietnamských úřadů, aby mohl snímek natočit a odvézt ze země, přesto se mu to podařilo a díky němu můžeme do tohoto koutu světa krátce nahlédnout.

Podle mě se jedná o hodnotný dokument, který dokáže přiblížit každodenní životní skutečnost a informace o aktuálním problému, který přerůstá hranice jednoho národa, což je samo o sobě velmi cenné.

Hodnocení:

Pokud máte zájem, vietnamské sdružení Van Lang umožnilo Epoch Times krátké interview s režisérem v pražském hotelu City Club. Níže naleznete link na náš rozhovor.




 
Premiéra: 2006; délka snímku: 60 minut



Čtěte dále:

Rozhovor: Režisér André Menraz – jak jsem natáčel dokument o vietnamských rybářích u souostroví Paracely