Nové ztvárnění života a tragické smrti tatranského zbojníka Jánošíka. (bioskop.cz)

Žánr: Historický
Scénář: Eva Borušovičová
Režie: Agnieszka Hollandová, Kasia Adamiková
Hrají: Václav Jiráček,Ivan Martinka, Michal Zebrowski, Sarah Zoe Cannerová a další.

Všichni už asi znají legendu o proslulém zbojníkovi Jánošíkovi, který se společně se svou družinou ukrýval ve slovenských Tatrách. Podle legendy používal Jánošík bylinku, díky níž se mohl stát neviditelným, a ve svém opasku měl ukrytou kouzelnou žilku, díky níž byl nezranitelný - aby jej někdo mohl přemoci, musel by mu kouzelnou žilku v opasku přeseknout.

Nové ztvárnění života a tragické smrti tatranského zbojníka v režii Agnieszky Hollandové a Kasie Adamikové slibuje pravdivý příběh o skutečném Jánošíkovi a jeho družině. Režie se téměř výlučně drží realističnosti, a i když scénář obsahuje i některé nadpřirozené prvky, jako kontakt Jánošíka s duchovním světem, jde spíše o snímek ryze realistický. Od prvních záběrů však film postrádal nějakého vypravěče, který by diváka trochu více zapojil do děje, celý film lépe sjednotil a pomohl divákovi se v příběhu lépe orientovat. Ze snímku často čiší dojem něčeho nevysloveného, nebo něčeho, s čím se počítá, že by divák měl automaticky vědět nebo by si měl sám domyslet.

Navzdory určité nestejnorodosti celého snímku je třeba ocenit výběr herců a jednotlivé herecké výkony. Film rozhodně nekopíruje rozšířené trendy hlavního proudu a už vůbec se nepokouší o akční scény ve stylu holywoodských bitek. Namísto toho se snaží o opravdovost a nestrojenost. Určité prvky příběhu se oproti původní legendě o Jánošíkovi změnily, a tak legendu vystřídala realita.

Kdyby dal scénář větší důraz na vyprávění příběhu a vzestupu zbojnické legendy, možná by byl snímek lépe ohraničený a nevytvořil by nakonec pouze obecný dojem. Důkazem toho, že polský film není pro diváka ani zdaleka totéž, co český, je i nedávný snímek Operace Dunaj, který neměl u diváků ani u kritiků příliš velký úspěch. Samozřejmě Jánošík má mnohem větší ambice u diváků uspět. Navzdory zmíněným mezerám má snímek stále co nabídnout - neotřelou atmosféru, dobré herecké výkony českých, slovenských i polských herců, příjemnou hudbu a malebné kulisy slovenských hor.

janosik-film-recenze2
Představitel hlavní postavy Václav Jiráček si z natáčení odnesl několik šrámů a ulomený kousek zubu. (bioskop.cz)

Z filmové dílny o tvorbě příběhu zbojníka

Scénáře se ujala Eva Borušovičová, která studovala několik let archivní záznamy a dokumenty o životě charismatického muže, který zemřel mladý a stal se legendou.

„Základ tvoří dochovaná fakta o životě Jánošíka. Příběh je pak doplněn událostmi a činy, které byly v kontextu té doby velmi pravděpodobné. A zbytek tvoří to, co vzniklo v mé hlavě. Před téměř čtyřmi sty lety se lidé milovali a nenáviděli, přátelili se i záviděli. V touze najít si své místo v životě, směřovat k naplnění svého poslání, v hledání štěstí a lásky se toho moc nezměnilo,“ říká scenáristka Eva Borušovičová.

Představitele hlavního hrdiny hledaly režisérky na konkurzech ve třech zemích – v Čechách, Polsku a na Slovensku. Hlavní roli nakonec dostal mladý český herec Václav Jiráček. Režisérka Hollandová o výběru herce do hlavní role říká: „Kasia vybírala z více než tří set Jánošíků. Po výběru jsme vyzkoušeli padesát nejlepších. Vašek nás okamžitě nadchl tím, že se odlišoval od všech ostatních. Měl nejen chlapecké kouzlo, soustředěnost, zdrženlivost a upřímný projev, ale hlavně bylo cítit, že má ten vnitřní druh nezávislosti, bez které se každý hrdina stává jen loutkou. Nejen že vypadal zajímavě a přesvědčivě hrál, ale měl v sobě tu jiskru, se kterou jsem se setkala u několika nejlepších amerických herců.“

„Náš film není o legendě, ale o člověku, který se stal legendou, i když o to vůbec nestál. Záměrně jsme ho očistili od „chlapáctví“ a nadpřirozenosti. Představíme ho jako typického outsidera osmnáctého století“, dodává mladší z režisérského tandemu, Kasia Adamiková.

Jánošík se kvůli problémům s financemi natáčel celých sedm let s celkovém rozpočtem šest milionů euro. Film vznikl během devadesáti natáčecích dní na slovenské a polské straně Tater, v Těrchové, Pieninách, v Podhájí a na Spiši. I když bylo natáčení přerušeno na dlouhých šest let, kdy byly uschovány kostýmy a filmová stopáž , není na filmu skutečně rozpoznat záběry které se točili v první fázi od těch které vznikli až šest let poté. A to i když v jednom záběru otvírají herci dveře v roce 2002 a zavírají je za sebou až v roce 2008.

„Příběh Juraje Jánošíka, podobně jako jiných zbojníků, Ondráše nebo Robina Hooda, se stal legendou. A legenda pomalu vytlačila z povědomí společnosti skutečné postavy a události. Náš film vrací této postavě historickou autenticitu, při zachování jeho romantického charakteru,“ dodávají režisérky.

Snímek nabízí příjemnou hudbu a malebné kulisy slovenských hor. (bioskop.cz)