Případ newyorské společnosti Shen Yun Performing Arts je zkouškou pro Jižní Koreu v její snaze přiblížit se USA a odklonit se od Číny.
Jihokorejský prezident Yoon Suk-yeol byl v roce 2022 zvolen na základě platformy, která slibovala větší sblížení země se Spojenými státy a důraznější postoj vůči Pekingu.
Tento závazek Yoona je nyní podroben zkoušce, neboť bylo jednomu americkému uměleckému souboru sděleno, že v Jižní Koreji nemůže vystupovat kvůli nátlaku Komunistické strany Číny (KS Číny).
Myšlenka kulturní výměny mezi Spojenými státy a Jižní Koreou je něčím, co vrcholní představitelé, včetně Yoona, osobně podporují v zájmu posílení vazeb mezi oběma národy.
Během dubnové státní večeře v Bílém domě Yoon dokonce zazpíval americkou klasiku „American Pie“ a řekl, že vztah obou zemí je „spojenectvím hodnot“.
V případě newyorského souboru Shen Yun Performing Arts však KS Číny mohla pokračovat ve své téměř dvě desetiletí trvající vlivové kampani v Jižní Koreji.
Místní organizátoři Shen Yun tvrdí, že dvě hlavní soulská divadla zatím odmítla nabídku souboru na vystoupení v důsledku nátlaku ze strany KS Číny.
Interní dokumenty, které získal deník Epoch Times, odhalují, že čínské velvyslanectví v Jižní Koreji již léta vede zastrašovací kampaň zaměřenou jak na divadla, tak na jihokorejskou vládu, a vyhrožuje ekonomickými a politickými následky, pokud země povolí Shen Yun vystupovat.
Shen Yun, který prezentuje autentickou čínskou kulturu prostřednictvím tance a hudby v podobě, v jaké existovala před komunistickou vládou, vystupuje každoročně ve více než 20 zemích na pěti kontinentech.
KS Číny považuje Shen Yun za „velmi nebezpečný“ pro svou ideologii, protože umělecká společnost se snaží oživit a zobrazit tradiční čínskou kulturu, uvedl Trevor Loudon, odborník na komunistickou infiltraci.
Čínští komunisté „chtějí jen jeden způsob pohledu na Čínu, a to způsob komunistické strany,“ řekl Loudon deníku Epoch Times. „Chtějí nový svět řízený komunistickou stranou a potřebují zničit kulturu a odpojit lidi od jejich minulosti, jejich kořenů.“
Snahy KS Číny zabránit vystoupení Shen Yun se neomezují pouze na Jižní Koreu, ale objevily se ve většině zemí, kde skupina vystupovala. Zatímco však ve většině zemí snahy komunistického režimu selhaly, v Jižní Koreji úředníci jeho hrozbám ustoupili.
Han Minho, bývalý ředitel jihokorejského ministerstva kultury, sportu a cestovního ruchu, to přičítá desetiletím čínské infiltrace.
„Komunistická strana Číny naverbovala v Koreji za posledních 30 let mnoho významných osobností na různých úrovních,“ řekl deníku Epoch Times Han, který založil občanskou skupinu „Občané za odhalení Konfuciových institutů“, jež se zasazuje o zrušení stejnojmenného jazykového programu financovaného čínskou vládou v Jižní Koreji.
Zablokování Shen Yun v Jižní Koreji je podle něj důkazem, že ovlivňovací taktiky režimu fungují.
„Když se to stane opakovaně, lidé získají představu, že podřizovat se požadavkům KS Číny je přirozené a nezbytné, a stane se to rutinou,“ řekl.
Podle Hana je to, zda Shen Yun bude nakonec vystupovat v Jižní Koreji, „lakmusovým testem“ toho, zda je Korea skutečně spojencem Spojených států.
„Jihokorejská vláda nepovoluje americkému souboru Shen Yun vystupovat v Jižní Koreji. To znamená, že mnoho dalších zemí může Jižní Koreu považovat za nespolehlivou,“ řekl. „Budou nás považovat za zemi, která se sklání před hrozbami Číny.“
Historie obstrukcí
Zatímco soubor Shen Yun vystupuje v nejlepších sálech po celém světě, včetně newyorského Lincolnova centra a pařížského Palais des Congrès, v Jižní Koreji jsou špičková divadla spojena s vládou. KS Číny se proto zaměřila na divadla přímo i prostřednictvím jihokorejské vlády.
Od svého založení v roce 2006 je umělecká společnost vystavena různým hrozbám ze strany Pekingu, od vydírání kvůli vízům až po ekonomické škody a diplomatický nátlak ze strany čínských představitelů, kteří ji navštěvují, telefonují jí nebo posílají dopisy, aby na ni vyvíjeli nátlak.
V roce 2009 odstoupilo Universal Arts Center v Soulu od smlouvy 12 dní před plánovaným vystoupením Shen Yun. Místní organizátoři se později dozvěděli, že čínské velvyslanectví pohrozilo divadlu, že nevydá čínská víza jeho zaměstnancům a uměleckému souboru Universal Arts Center.
„Nesnažíme se Shen Yun nic ztěžovat. Ale čínská vláda se nám chystá způsobit škody za desítky až stovky miliard wonů, tak co můžeme dělat?“ řekl Bohee Park, tehdejší viceprezident nadace Tongil, která divadlo vlastní, později místním moderátorům Shen Yun a dodal, že přeje Shen Yun „úspěch“.
Při jednom z incidentů, který v roce 2016 vzbudil mezinárodní pozornost, napsalo čínské velvyslanectví nejméně dvakrát společnosti Korean Broadcasting System, která vlastní prostor KBS Hall v Soulu, a požadovalo, aby před vystoupením souboru Shen Yun zrušila smlouvu s touto společností.
Podle jednoho z dopisů z ledna, který získal deník Epoch Times, čínští představitelé uvedli, že KBS jako největší národní veřejnoprávní televize „navázala přátelskou spolupráci s médii, jako je CCTV“. Dále žádali divadlo, aby Shen Yun odepřelo přístup na základě „čínsko-korejských vztahů“.
Televizní společnost jim vyhověla, přestože již byly prodány tisíce vstupenek. V následné právní bitvě soud v Soulu nejprve rozhodl ve prospěch Shen Yun, ale pouhé dva dny před představením své rozhodnutí zrušil s odůvodněním, že případná ekonomická újma, kterou by KBS utrpěla ze strany Číny, dalece převyšuje jakoukoli reputační a finanční újmu, kterou by utrpěla společnost Shen Yun Performing Arts, kdyby se představení nekonalo.
Louis Ahn, koordinátor Shen Yun pro Jižní Koreu ze San Franciska, uvedl, že KS Číny vyvíjela v zákulisí „silný tlak“, který zasáhl do rozhodnutí soudu.
Případ KBS byl jedním z řady náhlých zrušení a obratů místních divadel, s nimiž se newyorská umělecká společnost setkala v zemi během svých světových turné v uplynulých 17 letech.
V prosinci 2012, když členové Soulské městské rady v Soulu sbírali podpisy na podporu nabídky Shen Yun vystoupit v Sejong Center, jim náměstek starosty Soulu pro politické záležitosti Kim Young Ju sdělil, že se město rozhodlo představení zablokovat „s ohledem na vztahy mezi Koreou a Čínou“ a že podepsání doporučujícího dopisu by nemělo žádný smysl, vyprávěl později tehdejší člen rady Jung Chan Lee místním prezentérům Shen Yun.
Nabídka pronájmu k „hlubokému zklamání Leeho“ nevyšla.
Ačkoli se problémy vyskytovaly po celou dobu, rok 2022 znamenal zlom k horšímu. Celkem 13 místních divadel napojených na vládu se nakonec k Shen Yun obrátilo zády, včetně jednoho, které se souborem udržovalo desetiletou spolupráci.
Kulturní a umělecké centrum v Inčchonu zamítlo žádost o pronájem prostor pro vystoupení Shen Yun v únoru 2023 poté, co bylo podle organizátorů na interní schůzce na radnici zmíněno možné zhoršení vztahů s Čínou.
Čínští představitelé se již dlouho radují z toho, že korejská vláda „plní jejich příkazy“, řekl Ahn.
„Vždycky se jim klaněli,“ řekl o minulých korejských úřednících.
„Slabé místo svobodné demokracie“
Lee Ji-yonga, profesora čínských studií na univerzitě Keimyung v Daegu, úzkosti místních úředníků a zaměstnanců divadla nepřekvapují.
Strach ze ztráty zaměstnání, poškození diplomatických vztahů s Čínou nebo finančních ztrát vede podle něj k autocenzuře.
„Celá korejská společnost musí studovat čínskou tvář ve svých činech,“ řekl.
Když se na začátku roku 2019 organizátoři Shen Yun obrátili na Sejong Center, největší umělecké a kulturní centrum v Soulu, ohledně možného pronájmu, manažer jim řekl, že pokud smlouvu schválí, dostane výpověď. Korejská vláda o tom věděla a centrum Sejong nebylo oprávněno udělit Shen Yun souhlas bez povolení shora, řekl.
Čínští agenti podle něj pečlivě studují „slabé místo svobodné demokracie“. „Zaměřují se na ně. A funguje to.“
Situace v Jižní Koreji vzbudila mezinárodní pozornost.
Ministerstvo zahraničí USA ve třech samostatných zprávách – dvou zprávách o mezinárodní náboženské svobodě a zprávě o lidských právech v Jižní Koreji – upozornilo na problém blokování představení Shen Yun v Jižní Koreji a na vliv KS Číny.
„Divadlo jednalo poté, co obdrželo dopis od čínského velvyslanectví,“ napsalo ministerstvo zahraničí v souvislosti se zrušením představení Shen Yun v sále KBS.
V srpnu napsala kongresmanka Michelle Steelová Yoonovi, že je „ znepokojena zprávou, že se [KS Číny] pokouší ovlivňovat představení v Korejské republice“.
Steelová napsala, že „Korejská republika je jako svobodný a demokratický stát jedním z nejdůležitějších spojenců Spojených států při prosazování společných hodnot lidstva“.
„Je povinností demokratických vlád bránit svobodu tváří v tvář útlaku,“ řekla.
Její názor podpořili i další zákonodárci.
„Je to pobuřující, nepřijatelné a překračuje to červenou linii,“ uvedl pro Epoch Times kongresman Tom Tiffany a dodal, že „není žádným tajemstvím, že čínská komunistická strana běžně vyzbrojuje své ,diplomaty‘ v zahraničí a organizuje plány na zastrašování a obtěžování místních kritiků – a dokonce i místních vůdců.“
„Tito agenti KS Číny by měli čelit tvrdým důsledkům,“ včetně vyhoštění ze země, když „budou tyto plány odhaleny“, dodal.
Kongresman Scott Perry uvedl, že „tato hrozná praxe“ je pro Spojené státy připomínkou, aby „zatlačily na KS Číny za tento prohřešek“ a označily ji za „vrcholnou mezinárodní zločineckou organizaci“.
„Komunistická strana Číny se nezastaví před ničím, aby uplatňovala svůj zhoubný vliv a cenzurovala ty, kteří s ní nesouhlasí, napříč celým světem,“ řekl deníku Epoch Times.
Lee, který důkladně studoval čínskou politiku a ekonomiku, řekl, že když vidí rozsah čínského vlivu ve své zemi, „láme mu to srdce“.
Chce, aby bylo tiché mlčení o čínském vměšování, které se projevilo při blokádách cesty Shen Yun v Jižní Koreji, zveřejněno jihokorejskému obyvatelstvu.
„Pokud ztratíme svobodu, ztratíme všechno,“ řekl.
Poznámka redakce: Epoch Times je mediálním sponzorem Shen Yun Performing Arts od roku 2006.
Článek původně vyšel na stránkách americké redakce Epoch Times.