Dokonce i žáci, kteří ve své třídě nepoužívají mobilní telefony, mají horší studijní výsledky, než jejich spolužáci, kteří je používají, ukázala studie.
Po desetiletích práce ve třídě si oceňovaný učitel Steve Gardiner z Billings v Montaně uvědomil nový problém, který jeho středoškolským studentům ztěžuje učení.
Paradoxně to byl takzvaný chytrý telefon.
„Telefony působily rušivě a rozptylovaly pozornost – za 38 let mé učitelské praxe to bylo to nejvíce rušivé a rozptylující ve třídě,“ řekl pro Epoch Times pan Gardiner, který je nyní v důchodu,.
„Studenti se na ně nemohli přestat dívat. A když se na ně nedívali, mysleli na to, že se na ně podívají. Říkal jsem tomu závislost.“
Odborníci nyní upozorňují na to, že používání chytrých telefonů ve třídě může mít negativní vliv na učení a bezpečnost ve škole. Uvádějí důkazy, které naznačují, že povolení žákům mít tato zařízení u sebe během školního dne vede k horším studijním výsledkům a někdy i k ohrožení bezpečnosti a zvýšení pravděpodobnosti ničivých následků šikany.
Gardiner bere výuku – a překážky v ní – vážně. Má doktorát z pedagogiky, tři roky působil v představenstvu Národní rady pro profesní standardy výuky. V roce 2008 se stal Učitelem roku v Montaně.
Když učil angličtinu na střední škole v Billings, byl natolik znepokojen vlivem telefonů na výuku, že provedl neformální průzkum. Zeptal se osmi majitelů firem ve městě, jak řeší používání mobilních telefonů zaměstnanci v práci.
„Bylo to úžasné,“ řekl pan Gardiner. „Až na jednu výjimku měly všechny stejnou variantu, a to, že psaní textových zpráv na pracovišti není povoleno a zaměstnanec dostane dvě varování, pokud bude přistižen při psaní textových zpráv, a poté bude propuštěn.“
Jedinou výjimkou byly podle něj místní noviny, protože posílání textových zpráv zaměstnancům „za účelem kladení otázek, vyhledávání a získávání informací bylo součástí jejich práce“.
Dospívající jsou připoutaní k telefonům
Vzhledem k tomu, že vládní reakce na pandemii covid-19 způsobila sociální izolaci a delší absenci ve škole, dramaticky se zvýšil čas, který děti tráví online.
Podle výzkumu zveřejněného v časopise JAMA Pediatrics ze dne 1. listopadu 2021 se denní doba strávená online u dětí a dospívajících ve věku 10 až 14 let více než zdvojnásobila – z průměrných 3,8 hodiny na 7,7 hodiny.
I když byla karanténní omezení zrušena, autoři napsali, že „používání obrazovek zůstává trvale zvýšené“.
Téměř všichni studenti dnes mají chytré telefony.
„Získání chytrého telefonu je nyní pro většinu dětí a dospívajících ve Spojených státech jako projít obřadem,“ uvádí Common Sense Media ve své studii z roku 2023 s názvem „Stálý společník: Týden v životě mladých lidí, kteří používají chytrý telefon“.
Studie uvádí, že „přibližně polovina amerických dětí dostane svůj chytrý telefon do 11 let“.
Common Sense Media s odvoláním na vlastní údaje a výzkum Peggy Rideoutové a Pew Research Center uvádí, že 88 až 95 procent dospívajících (ve věku 13 až 18 let) má vlastní smartphone.
Krátce poté, co společnost Apple v roce 2007 představila iPhone, zavedly téměř všechny školy nějaký druh zákazu telefonů.
Rozsah zákazu se však v průběhu let měnil.
Podle Národní vzdělávací asociace (NEA) platil v roce 2009 v 90 procentech amerických škol zákaz používání mobilních telefonů v hodinách.
V roce 2015 mělo zákaz používání mobilních telefonů pouze 67 % škol.
Podle Národního centra pro statistiku vzdělávání se v roce 2020 počet škol, které zakazují používání chytrých telefonů, opět zvýšil na 77 % škol.
Učitelé již více než deset let soupeří s mobilními telefony o oči a uši žáků, což dokládá studie Pew Research Center z roku 2010. Zahrnuje údaje z roku 2009, kdy 90 % amerických škol mělo zákaz používání mobilních telefonů.
Z dotazovaných dospívajících 62 procent uvedlo, že mohou mít telefon ve škole, ale ne ve třídě, a 24 procent nesmělo mít telefon na školním pozemku. Z těch, kteří navštěvovali školu s úplným zákazem, si 65 procent telefon do školy stejně přineslo a 58 procent psalo ve třídě.
Vědci zjistili, že 64 % dospívajících psalo během vyučování SMS a 25 % volalo nebo přijímalo hovory.
Rostoucí odpor proti telefonům ve škole
Arnold Glass si dobře uvědomuje, že telefon studenty láká a přitahuje.
Glass, profesor kognitivní psychologie na Rutgersově univerzitě, vedl tým, který v roce 2018 publikoval první akademickou studii dokumentující, jak mobilní telefony ve třídách snižují výsledky žáků v testech.
„Negativní účinky mobilních telefonů ve třídě byly okamžitě zřejmé, což vedlo k prvním zákazům,“ řekl Glass Epoch Times.
Nyní rodiče žalují školní rady za následky – včetně šikany – které jsou důsledkem povolení mobilních telefonů ve školách.
Arnold Glass, profesor na Rudger University
„Rodiče a školské rady se však postavily proti a ředitelé ustoupili tomu, o čem věděli, že je to destruktivní politika“ a povolili studentům nosit je do školy.
„Nyní jsou školní rady žalovány rodiči za následky – včetně šikany – které jsou důsledkem povolení mobilních telefonů ve školách,“ řekl. „Takže se znovu zavádějí zákazy na ochranu sebe sama.“
Ačkoli jsou zákazy v různých formách dnes běžné po celé zemi, pouze na Floridě je zavedli jako zákon. V květnu, dva týdny před oznámením své prezidentské kandidatury, podepsal guvernér Ron DeSantis zákon č. 379, který zakazuje studentům používat telefony ve třídách během vyučování ve veřejných školách.
A na Floridě zavedla školní rada Orange County Public Schools (OCPS) – osmého největšího veřejného školního obvodu v zemi – ještě přísnější pravidla pro používání mobilních telefonů než státní zákon.
Podle nových pravidel, která byla schválena v srpnu, mají žáci zakázáno používat telefony kdykoli během školního dne, s výjimkou naléhavých případů. Studenti mohou mít své telefony u sebe, pokud je mají v batohu.
OCPS nyní provádí průzkum, v němž se ptá studentů, rodičů a učitelů na tuto politiku a na možnosti jejího zlepšení. Výsledky průzkumu budou zveřejněny po zimních prázdninách.
Manažer OCPS pro styk s médii Michael Ollendorff řekl Epoch Times, že na omezení telefonů jsou již pozitivní ohlasy.
„Neoficiálně pozorujeme zlepšení známek a pozitivnější osobní interakce mezi studenty,“ řekl Ollendorff.
„Zjistili jsme také, že v době oběda, kdy se dříve děti věnovaly svým telefonům, hrají hry, včetně pickleballu a cornhole.“
Čína, Velká Británie, Francie, Nizozemí a další země zavedly různé varianty zákazu telefonů ve třídě.
Tématem mobilních telefonů ve školách se zabývají i zákonodárci v Kongresu.
V říjnu se američtí senátoři Tom Cotton (Republikáni-Arkansas) a Tim Kaine (Demokrati-Virginia) představili zákon Focus on Learning Act. Návrh zákona by vyčlenil 5 milionů dolarů pro ministra školství, aby „provedl studii týkající se používání mobilních zařízení na základních školách a zavedl pilotní program udělování grantů, které by některým školám umožnily vytvořit školní prostředí bez mobilních zařízení“.
Čína, Velká Británie, Francie, Nizozemí a další země zavedly různé varianty zákazu telefonů ve třídě.
V srpnu vyzvala Organizace OSN pro výchovu, vědu a kulturu (UNESCO) k mezinárodnímu zákazu chytrých telefonů ve třídách. Spojené státy jsou členem UNESCO.
Důkaz problému
„Rozdělování pozornosti ve třídě snižuje výkony při zkouškách,“ ukázal Glass ve studii publikované v roce 2017 v odborném časopise Educational Psychology. Práci napsal společně s Mengxue Kangem, spolupracovníkem profesora kognitivní psychologie na Rutgersově univerzitě.
Na tuto studii se často odvolávají zastánci zákazu nebo omezení přístupu k telefonům ve škole.
„Učení a paměť studuji více než 50 let,“ řekl Glass. Jednou z jeho hlavních snah bylo „vytvořit výukové nástroje pro zlepšení výkonu ve třídě“.
Výzkum a analýza studijních výsledků jeho studentů v letech 2005 až 2010 ukázaly, že technologie a nástroje, které zavedl do výuky a do prostředí třídy, přinesly pozitivní výsledky, řekl.
„Studenti si ve zkouškách vedli každý rok lépe až do roku 2010, kdy jsme narazili na strop, a pak začaly známky klesat, a já jsem potřeboval zjistit, proč,“ řekl pan Glass.
„Pochopil jsem, že po celou dobu existence třídy, zhruba do roku 2010, měli žáci ve třídě v podstatě tři možnosti: věnovat pozornost učiteli, mluvit se svým spolužákem vedle něho nebo spát. A pokud učitel trval na tom, aby se nemluvilo, byly dvě možnosti: věnovat pozornost učiteli, nebo spát.“
Těsně před rokem 2010 si Glass a učitelé po celém světě všimli, že studenti využívají čtvrtou možnost – trávení času ve třídě na chytrých telefonech.
„Mnoho studentů se na učitele podívalo jen občas,“ řekl Glass. „Byl jsem si téměř jistý, že tato aktivita poškodí studijní výsledky. Ale potřeboval jsem to dokázat.“
Proto připravil experiment, který zahrnoval dvě třídy stejného kurzu v průběhu celého semestru. Každá třída měla asi 250 studentů. Jedna třída se scházela v úterý, druhá ve čtvrtek.
V každé třídě měli studenti povoleno používat své telefony během poloviny přednáškových hodin a během druhé poloviny hodin je používat nesměli. V hodinách, kdy byl mobilní telefon zakázán, pomáhali zákaz prosazovat proktoři.
„Jisté je, že na konci semestru, když se podíváte na výkony při zkouškách z látky, která se vyučovala v době, kdy se studenti mohli dívat do svých telefonů, byly tyto známky minimálně o stupeň nižší,“ řekl.
Studenti, kteří se dívali do svých telefonů, nejenže poškozovali své vlastní studijní výsledky, ale zdálo se, že poškozují i učení ostatních, kteří se do svých telefonů nedívali, řekl.
Telefony ve třídách, na chodbách a záchodech se používají k posilování šikany ve školách.
Arnold Glass, profesor na Rudger University
„Studenti, kteří se nedívali na své telefony, byli rozptylováni činností ostatních studentů ve třídě,“ řekl.
Glass uvedl, že žádné pozdější studie tato zjištění nepopřely.
„Když chce školní obvod zakázat mobilní telefony, může se vždy odvolat na mou studii, která ukazuje, že telefony ve třídě poškozují studijní výsledky.“
Nástroj pro šikanu
Podle Glasse má používání chytrých telefonů ve škole další negativní důsledky.
„Telefony ve třídách, na chodbách a toaletách se používají k posílení šikany ve školách,“ řekl.
„Předtím, než studenti nosili telefony, se mohlo stát, že dítě zakoplo a utrpělo krátký trapas, ale pak se vyhnulo dítěti nebo dětem, které jim nastavily nohu.“
Nyní se podle něj šikana plánuje a natáčí telefonem, „a video, na kterém dítě zakopne a spadne, se pak sdílí s celým světem na internetu. Ponížení, kterému je dítě vystaveno, a které se může přidat k dalším problémům, které prožívá, může dítě dohnat až k sebevraždě.“
V říjnu soud rozhodl, že město New York musí zaplatit 200 000 dolarů dívce, která byla donucena vykonat sexuální akt s muži, zatímco dva další se dívali a jeden z nich si to natáčel na telefon. K útoku došlo na izolovaném schodišti střední školy Tech Transit. Video bylo zveřejněno na TikToku a Snapchatu.
Odborníci varovali, že nadměrné používání chytrých telefonů také přispívá k problémům s duševním zdravím a kognitivním poruchám.
„Existuje mnoho lékařů, zdravotníků a vědců, kteří označili závislost na chytrých telefonech za skutečnou závislost, která představuje mnoho problémů a hrozeb pro duševní zdraví mladých lidí,“ řekl pan Glass.
Podle něj Japonsko oficiálně klasifikuje intenzivní vazbu mladých lidí na telefon, zejména za účelem hraní her, jako závislost.
V období izolace se telefony staly pro mladé lidi záchranným lanem.
Victor Pereira, instruktor, Harvard School of Education
Čína se snaží pomocí státní moci omezit dobu, kterou mladí lidé tráví na svých telefonech.
„Čínská vláda dokonce navrhla zákon, který požaduje, aby všechny chytré telefony a další mobilní zařízení a aplikace a obchody, které je prodávají, měly zabudovanou technologii, která omezí čas strávený u obrazovky na dvě hodiny denně,“ řekl.
Odpor k zákazům
Victor Pereira učil 14 let na bostonských veřejných školách, než začal působit jako instruktor na Harvard School of Education.
„Určitě vidím a uznávám mnoho problémů, které mobilní telefony ve třídě představují, a chápu, proč školy přistoupily k zákazu těchto zařízení,“ řekl Pereira Epoch Times.
„A problémy souvisejí s tím, že v období covid, v období izolace, se telefony staly pro mladé lidi záchranným lanem. Děti a dospívající se stali na těchto zařízeních více závislými.“
Pereira věří, že chytré telefony mají ve třídě své místo a že učitelé a administrátoři mohou řídit jejich používání a omezit jejich negativní vliv, a dokonce je využít k tomu, aby žákům pomohly při učení.
„Toto zařízení, které se snadno vejde do kapsy, je snadno a rychle dostupné a obsahuje výkonné aplikace, které studentům pomáhají při učení, je velmi pohodlné a hodnotné,“ řekl.
Dobrá pravidla „však musí být prosazována a být konzistentní ve všech školách“.
Umožnění řízeného používání telefonů ve třídě může být pro studenty přípravou na práci, může jim pomoci hospodařit s časem a rozvíjet „funkční dovednosti“, které jim umožní efektivně plnit úkoly i v prostředí s konkurenčními obrazovkami.
Někteří rodiče také nesouhlasí s přísným omezením telefonů ve škole, protože se obávají, že to povede k přerušení potřebného komunikačního spojení s jejich dětmi.
Rodiče a pečovatelé, kteří měli během dálkového studia neustálý přístup ke svým dětem, se ho nechtěli vzdát. Někteří se obávají, že ztratí kontakt se svými dětmi v případě mimořádné události, jako je například střelba ve škole.
Shannon Moserová, která má žáky v 8. a 9. třídě v Rochesteru ve státě New York, uvedla, že měla pocit, že rodiče byli odstrčeni, když letos školní obvod Greece Central začal žákům zamykat telefony. Podle ní existuje jistá forma odpovědnosti, když si žáci mohou zaznamenávat, co se kolem nich děje.
„Všechno je tak zpolitizované a rozdělující,“ řekla Moserová. „A myslím, že rodiče mají prostě všeobecný strach z toho, co se děje s jejich dětmi během dne.“
Třídy bez telefonů
Odpůrci chytrých telefonů ve třídě poukazují na to, že mnoho studentů má dnes k dispozici počítače přidělené školou, které mohou používat k výzkumu a spolupráci na úkolech.
Někteří namítají, že přítomnost telefonů ve třídě může snížit bezpečnost žáků v případě nouze.
Jeden z předních národních odborníků na bezpečnost ve školách uvedl, že v případě aktivního střelce v areálu školy mohou studenti s telefony ve třídách zvýšit nebezpečí pro osoby v budově.
V krizových situacích mohou děti na telefonech „vytvářet komunikační problémy pro vedení škol“, řekl Trump.
„Z hlediska školní bezpečnosti by studenti, zaměstnanci a rodiče měli vědět, že pokud děti během mimořádné události věnují pozornost svým telefonům, tak ji nevěnují dospělým, kteří by měli studentům dávat velmi konkrétní pokyny,“ řekl Kenneth Trump, prezident společnosti National School Safety and Security Services (není příbuzný s bývalým prezidentem).
V krizových situacích mohou děti na telefonech „vytvářet komunikační problémy pro vedení škol“, řekl Trump Epoch Times.
Problémy podle něj vznikají, „protože fámy a dezinformace, které se dříve šířily v řádu hodin nebo dnů, se nyní šíří v řádu sekund a minut, a dezinformace zvyšují nejasnosti, nejistotu a obavy ve školních komunitách“.
Výsledná „komunikační krize může být větší než samotný bezpečnostní incident“, řekl.
Glass souhlasí s tím, že telefonování studentů může narušit organizovanou a účinnou reakci v případě nouze.
Učitelé a bezpečnostní pracovníci by měli „říkat studentům, co mají a nemají dělat“ v krizových situacích, řekl Glass. „Nepotřebujete, aby všechny děti používaly své telefony k tomu, aby si psaly s rodiči a mezi sebou.“
To je jen další důvod, proč odstranit telefony ze tříd „na všech stupních škol od mateřských po vysoké“, řekl Glass.
„Nikdy nejsou vhodné.“
Článek původně vyšel na stránkách americké redakce Epoch Times.