Flora Zhao

4. 4. 2024

Škodlivé účinky vysokého příjmu soli na srdce jsou nepopiratelné, ale překvapivě i konzumace příliš malého množství soli může zvyšovat riziko srdečních onemocnění.

Neustále jsme varováni před nebezpečím nadměrné konzumace soli. Některým lidem však hrozí větší nebezpečí z příliš malého množství soli, byť se jí snaží jíst méně.

Důležitost soli

Sůl se používá již od starověku ke konzervaci a dochucování potravin. Starověcí lidé často získávali sůl vařením pramenité vody bohaté na minerály. Některé z nejstarších známých solných dolů na světě pocházejí z doby kolem roku 6000 př. n. l.

Výraz plat – anglicky salary – pochází z latinského slova salarium, které označovalo příspěvek římským vojákům na nákup soli, což odráží význam soli v každodenním životě. V průběhu lidských dějin byly některé války, vzestupy a pády měst úzce spojeny se solí.

Sodík skutečně potřebujeme k udržení našich životních funkcí.

Cindy Chan Phillips, registrovaná dietoložka

Když však přijde řeč na sůl, často nás napadne: „Neměl bych jí konzumovat příliš mnoho – způsobuje vysoký krevní tlak – škodí mému srdci.“ Ve skutečnosti je sůl pro naše životní funkce nepostradatelná.

Vědecký název kuchyňské soli je chlorid sodný, hlavní zdroj sodíku ve výživě.

„Sodík skutečně potřebujeme k udržení našich životních funkcí,“ řekla Cindy Chan Phillipsová, registrovaná dietoložka, deníku Epoch Times. „Sodík je jedním z elektrolytů. Bez něj bychom zemřeli.“

Sodík jako základní živina v lidském těle reguluje rovnováhu tekutin a elektrolytů a udržuje krevní tlak ve zdravém rozmezí. Phillipsová popsala sodík jako houbu, která dokáže absorbovat a přenášet vodu. „Kam se dostane sodík, tam se dostane voda,“ řekla.

Sodík je také zodpovědný za přenos signálů ve svalových a nervových buňkách. „Bez dostatečné hladiny sodíku naše nervové buňky nedokážou reagovat,“ řekla Phillipsová.

Sodík také umožňuje našim svalům stahovat se a uvolňovat se, když potřebujeme. „Naše srdce a plíce jsou také svaly. Aby srdce mohlo pulzovat, musí také vědět, kdy se má samo stahovat a kdy uvolňovat,“ řekla.

Chloridové ionty v kuchyňské soli jsou nezbytnou součástí žaludeční kyseliny. Jinými slovy, vylučování trávicích tekutin vyžaduje také sůl.

Vědecký název soli je chlorid sodný. Jak sodík (Na), tak chlorid (Cl) jsou důležité pro životní funkce. (Ilustrace: The Epoch Times, Shutterstock)

Průměrný obsah sodíku u dospělého muže je 92 gramů, z toho polovina (46 gramů) se nachází v extracelulární tekutině (včetně plazmy a krve). Přibližně 11 gramů se nachází ve vnitrobuněčné tekutině a zbylých 35 gramů v kostře.

Kdo je náchylný k nedostatku soli?

„Tvrdit, že nedostatek soli je vzácný, znamená jednoduše se nedívat na data nebo na lidi, kteří trpí kolem nás,“ řekl Epoch Times James DiNicolantonio, vědecký pracovník v oblasti kardiovaskulárního výzkumu, doktor farmacie v Saint Luke’s Mid America Heart Institute v Kansas City ve státě Missouri a autor knihy The Salt Fix.

DiNicolantonio se již mnoho let zabývá vlivem soli na lidský organismus. Od roku 2013 publikoval 15 výzkumných prací o soli ve vědeckých časopisech. Uvedl, že mylná představa, že lidem sůl nechybí, je způsobena tím, že jen málo lidí podstupuje řádné testování nedostatku soli. Nízká hladina sodíku v krvi je nejčastější elektrolytovou abnormalitou u hospitalizovaných pacientů. Uvedl také, že ve Spojených státech je každoročně diagnostikována hyponatrémie u milionů lidí. Kromě toho jsou miliony lidí hospitalizovány kvůli hypovolemii, „mnohdy v důsledku nedostatku soli“.

Hyponatrémie nastává, když je hladina sodíku v krvi abnormálně nízká. Jedná se o běžnou elektrolytovou abnormalitu u ambulantních i hospitalizovaných pacientů. Nízký příjem soli je považován za jednu z možných příčin hyponatrémie; podle dřívější studie vedl nízký příjem soli a vysoký příjem vody k hospitalizaci 5 259 osob v Anglii v letech 2006–2007.

Hypovolemie znamená snížení objemu extracelulární tekutiny, kdy ztráty soli a tekutin převyšují příjem. Sůl hraje klíčovou roli při udržování přiměřeného objemu krve, protože zajišťuje, že naše tkáně jsou naplněny krví přenášející kyslík a živiny.

Výzkumníci z Johns Hopkins University School of Medicine provedli studii, v níž měřili specifickou hmotnost plazmy u více než 300 osob, včetně mladých dospělých, důchodců a starších pacientů, kteří byli posláni na pohotovost. Mezi staršími pacienty na pohotovosti mělo téměř 40 % pravděpodobnou nebo potvrzenou hypovolémii. Dokonce i mezi mladými dospělými a staršími jedinci, kteří neohlásili žádné abnormality, mělo hypovolémii pět procent a osm procent.

Solné kameny v solném dole Khewra, druhém největším solném dole na světě, a interiéry solného dolu Khewra. (ikadapurhangus/ Envato / Muhammad Dawood Hashmi)

Hypovolemie může také souviset s nedostatečným příjmem vody. „Starší lidé jsou náchylní k vyčerpání objemu, protože mají otupené mechanismy žízně, a proto si nemusí uvědomovat, že přijímají nedostatečné množství soli a vody,“ uvedl pro Epoch Times dr. Jason Fung, nefrolog specializující se na diabetes 2. typu. Zmínil také, že demence může ovlivnit stravovací a pitné návyky starších lidí, což vede k nedostatečnému objemu krve.

Poznamenal však, že nedostatek soli není ve většině částí světa běžný, protože sůl je levná a široce používaná, často přidávaná do potravin pro zlepšení chuti.

Phillipsová uvedla, že pacienti s nedostatkem soli, kteří ji vyhledají, jsou sice vzácní, ale nedostatek soli v populaci nelze vyloučit. „V epidemiologii může být někdy nízký výskyt způsoben i nedostatečnou diagnostikou,“ uvedla.

Starší dospělí žijící v pečovatelských zařízeních nebo nemocnicích mohou mít nedostatečnou hladinu sodíku v krvi z důvodu užívání léků nebo některých zdravotních stavů, jako jsou srdeční onemocnění, onemocnění ledvin nebo rakovina. Kromě toho může nadměrné zvracení, průjem a pocení vést k významným ztrátám soli z těla.

DiNicolantonio upozornil, že nadměrný příjem kofeinu, vysoké teploty, spánková apnoe, užívání diuretik, nadměrná konzumace čisté vody, nízkosacharidová dieta a půst mohou vést ke ztrátě soli. Zmínil také, že jedinci s hypotyreózou jsou náchylní k nedostatku soli, protože hormony štítné žlázy hrají roli při regulaci zpětného vstřebávání sodíku v ledvinách.

Nedostatek soli může poškodit srdce a zvýšit úmrtnost

Navzdory některým výživovým doporučením, která radí omezit příjem soli u běžné populace na relativně nízkou úroveň (méně než jedna čajová lžička), četné studie prokázaly, že pro osoby bez hypertenze a bez kardiovaskulárních zdravotních problémů je zdravější udržovat příjem soli na úrovni jedné až dvou čajových lžiček denně. Příliš nízký příjem soli může ve skutečnosti vést ke zvýšenému riziku kardiovaskulárních příhod a úmrtí.

Jedna čajová lžička soli obsahuje přibližně pět gramů, z toho 2,3 gramu sodíku.

Studie zveřejněná v časopise European Heart Journal v roce 2020 zkoumala příjem sodíku a délku života ve 181 zemích a zjistila, že příjem sodíku pozitivně souvisí s délkou života a nepřímo souvisí s úmrtností ze všech příčin. Studie dospěla k závěru, že příjem sodíku ve stravě není viníkem zkracování délky života ani rizikovým faktorem předčasného úmrtí. Zároveň však zdůraznila, že „tyto údaje jsou pozorovací a neměly by být používány jako základ pro nutriční intervence“.

Škodlivé účinky vysokého příjmu soli na srdce jsou nepopiratelné, ale překvapivě i konzumace příliš malého množství soli může zvyšovat riziko srdečních onemocnění.

Je to kompromis v tom smyslu, že můžete snížit krevní tlak možná o něco málo, ale zaplatíte za to zvýšením těchto dalších hormonů.

Dr. Jason Fung, nefrolog

Prospektivní kohortová studie publikovaná v časopise The Lancet v roce 2018, které se zúčastnilo téměř 10 000 osob z 18 zemí po dobu sledování v průměru osmi let, odhalila, že riziko kardiovaskulárních příhod se významně zvýšilo u účastníků v nejvyšším tercilu příjmu sodíku (více než pět gramů denně). Riziko kardiovaskulárních příhod se však výrazně zvýšilo i u účastníků v nejnižším tertilu příjmu sodíku (méně než 4,5 gramu denně).

Přehled publikovaný v časopise Nutrients v roce 2021 naznačil, že optimální příjem sodíku pro nejnižší riziko kardiovaskulárních onemocnění a úmrtí se pohybuje mezi třemi a pěti gramy denně. Výzkumníci to nazvali „sladkým bodem“. Vyšší i nižší hodnoty příjmu byly spojeny se zvýšeným výskytem nepříznivých zdravotních následků.

Podle studie publikované v časopise Nutrients je optimální množství tři až pět gramů sodíku denně. (The Epoch Times)

Neexistuje dokonalá metoda, jak přesně změřit denní příjem soli. Některé studie jej odhadují pomocí dietních průzkumů, zatímco jiné měří sodík v moči a používají ukazatel denního vylučování sodíku.

Časopis New England Journal of Medicine zveřejnil v roce 2014 výsledky sledovací studie, které se zúčastnilo více než 100 000 lidí ze 17 zemí. Po průměrné době sledování 3,7 roku vědci zjistili, že vylučování sodíku a riziko nežádoucích kardiovaskulárních příhod a úmrtí sleduje křivku ve tvaru písmene J. Navrhli, že ideální denní příjem sodíku se pohybuje mezi třemi a šesti gramy, což je doporučení, které podporuje i DiNicolantonio.

Podle jiných výzkumů je ideální denní příjem sodíku tři až šest gramů. (The Epoch Times)

Jedním z možných důvodů, proč existuje „sladký bod“, je to, že nízký příjem soli může stimulovat zvýšení hladiny hormonů nepříznivých pro kardiovaskulární zdraví a také zvýšení celkového cholesterolu a triglyceridů. „Protože pro srdeční onemocnění je krevní tlak pouze jedním z rizikových faktorů pro vznik těchto zdravotních potíží. Vyšší hladiny těchto hormonů jsou také poměrně škodlivé,“ řekl dr. Fung. „Blokování těchto hormonů vlastně tvoří samotný základ naší moderní léčby aterosklerózy.“

„Je to kompromis v tom smyslu, že můžete snížit krevní tlak možná o něco málo, ale zaplatíte za to zvýšením množství těchto dalších hormonů.“ Výsledkem je, že „máte nižší krevní tlak, ale vyšší riziko infarktu“.

Jako příklad uvedl Japonsko a Spojené státy: přestože je spotřeba soli v Japonsku ve srovnání se zbytkem světa poměrně vysoká a dokonce vyšší než ve Spojených státech, riziko srdečních onemocnění je u Japonců mnohem nižší než u Američanů.

Vědci se však obecně shodují na tom, že konzumace více než dvou čajových lžiček soli denně má negativní vliv na zdraví.

Běžné příznaky nedostatku soli

Jedinci s nedostatkem soli mohou pociťovat různé potíže, ale tyto příznaky jsou často přisuzovány jiným příčinám než nedostatku soli.

1. Únava, svalová slabost a křeče

Jedná se o běžný příznak u lidí s nedostatkem soli, podobný příznakům pozorovaným u pacientů s chronickým únavovým syndromem. DiNicolantonio poukázal na to, že nedostatek soli má za následek nedostatečný objem krve a nedostatečné prokrvení orgánů, jako je mozek a svaly, což vede k únavě a svalové slabosti. Nedostatek soli navíc také snižuje množství tkáňového moku, což může způsobit deformaci nebo stahování nervových zakončení svalů, což vyvolává svalové křeče a bolest.

Japonští vědci provedli sérii testů u 75 starších lidí s nízkou hladinou sodíku v krvi a u 2 907 lidí s normální hladinou sodíku. Testy zahrnovaly hodnocení indexu svalové hmoty, síly stisku, rychlosti chůze a doby stání na jedné noze. Výsledky ukázaly, že i mírná hyponatrémie může vést k tělesným dysfunkcím, jako jsou poruchy rovnováhy a chůze, což u těchto lidí zvyšuje náchylnost k častým pádům.

2. Krátké závratě při vstávání

Někteří lidé pociťují závratě při vstávání z dřepu nebo sedu, přičemž si často neuvědomují jejich příčinu. Tento stav, známý jako ortostatická hypotenze, může být způsoben nedostatkem soli. Pacientům s tímto stavem se často doporučuje zvýšit příjem soli, aby se příznaky zmírnily. DiNicolantonio navíc poznamenal, že syndrom posturální ortostatické tachykardie často vyžaduje k léčbě vyšší příjem soli.

V malé studii na pacientech s nevysvětlitelnými mdlobami se každodenní podávání soli po dobu osmi týdnů významně zlepšilo a zvýšilo ortostatickou toleranci u 70 % pacientů. Za zmínku stojí, že ti, kteří na léčbu solí reagovali pozitivně, měli před léčbou nízké vylučování sodíku v moči, což svědčí o nedostatku soli.

3. Bolesti hlavy, zapomnětlivost a duševní zmatek

Sůl hraje klíčovou roli při přenosu signálů mezi nervovými buňkami. Při nedostatku soli v těle dochází ke snížení funkce neuronů. Nedostatek soli může navíc vést ke snížení objemu krve a nedostatečnému prokrvení mozku, což způsobuje bolesti hlavy a zapomnětlivost.

U pacientů s akutní hyponatremií je to ještě důležitější. Nízká hladina soli v krvi může způsobit edém mozku, což vede k neurologickým příznakům, jako jsou záchvaty, poruchy duševního stavu, kóma, a dokonce i smrt. U pacientů s chronickou hyponatremií dochází také ke změnám v mozku, ale protože k nim dochází postupně, mohou být bez příznaků. Mohou se však u nich vyskytnout gastrointestinální příznaky, ztráta chuti k jídlu a jemné neurologické abnormality.

Vaše tělo umí velmi chytře regulovat příjem základních minerálů, zejména tak důležitých, jako je sůl.

James DiNicolantonio, doktor farmacie, Saint Luke`s Mid America Heart Institute

4. Deprese a stres

DiNicolantonio zdůraznil, že nedostatek soli může aktivovat sympatický nervový systém a zvýšit hladinu adrenalinu a noradrenalinu. To následně přispívá ke zhoršení spánku a zvýšení stresu.

V již zmíněné studii zahrnující starší Japonce byla mírná hyponatrémie rovněž spojena s depresivní náladou. Deprese souvisí s látkou glutamát, jejíž obsah v mozkových buňkách může být v důsledku hyponatrémie snížen.

Nedostatek soli navíc může vést ke ztrátě sodíku, vápníku a hořčíku, zatímco nedostatek hořčíku může vyvolat depresi a úzkost. Vědci zjistili, že vzhledem k tomu, že kostra je hlavní zásobárnou sodíku, dochází při odčerpávání sodíku z kostí k vyčerpání vápníku a hořčíku. Je třeba poznamenat, že i při dostatečném množství vápníku a hořčíku ve stravě může nedostatek sodíku vést k nedostatku těchto minerálů. Zejména nedostatek vápníku a hořčíku může zvýšit riziko osteoporózy.

Pokusy na zvířatech potvrdily, že nedostatek soli může změnit chování myší, konkrétně vyvolat anhedonii (nedostatek potěšení), což je jedno z hlavních kritérií pro diagnózu velké depresivní poruchy.

Kromě výše uvedených příznaků mohou některé případy zažívacích potíží a gastroezofageální refluxní choroby souviset také s nedostatkem soli ve stravě. Nedostatečný příjem soli totiž může ovlivnit vylučování žaludeční kyseliny, a tím narušit trávení potravy a vstřebávání živin.

Jak tělo reguluje obsah soli, je „velmi chytré“

Neustálá chuť na jídlo, zejména na sladkosti, může být známkou nedostatečného množství soli v těle.

Tělo má složité a přísné automatické mechanismy pro regulaci hladiny soli. Zjednodušeně řečeno, když má tělo nedostatek soli, mozek to zjistí a vyšle do těla signály, které vedou ke změnám souvisejících hormonů. Tyto změny pak vyvolávají zájem a potřebu slaných potravin. Naopak, když má tělo soli nadbytek, vylučují se jiné hormony, které podporují žízeň a chuť k jídlu a nutí člověka pít více vody.

„Vaše tělo si umí velmi chytře regulovat příjem základních minerálů, zejména tak důležitých, jako je sůl,“ řekl DiNicolantonio. „Pokud během jednoho jídla zkonzumujete příliš mnoho soli, vaše tělo má vrozený bezpečnostní mechanismus, který způsobí, že později během dne budete mít chuť na méně soli.“

Pokus na zvířatech prokázal, že potkani, kteří zpočátku slanou vodu odmítali, ji po injekci hormonů signalizujících potřebu soli v těle okamžitě s chutí konzumují.

„Nedostatek soli aktivuje v mozku dopaminové centrum odměny, které nás nutí vyhledávat sůl,“ řekl DiNicolantonio. To však může vést k nadměrné konzumaci zpracovaných potravin za účelem získání soli, což nechtěně vede k příjmu dalších návykových látek, jako je například cukr.

Článek původně vyšel na stránkách americké redakce Epoch Times.

Epoch sdílení

Facebook
Twitter
LinkedIn
Truth Social
Telegram