S potvrzenou konečnou bilancí obětí vyvstává klíčová otázka: Jak se mohla potopit tak blízko břehu?
Těla britského technologického magnáta, výkonného ředitele Morgana Stanleyho a dalších pěti osob, včetně teenagerky, byla nalezena poté, co se superjachta Bayesian 19. srpna potopila u sicilského pobřeží.
Co se stalo a jak se mohla tak obrovská loď náhle potopit na dohled od břehu?
Kdo byl na palubě a proč?
Když bouře zasáhla superjachtu Bayesian poblíž Porticella, nedaleko Palerma, okolo páté hodiny ranní 19. srpna, bylo na palubě 22 lidí: 12 pasažérů a 10 členů posádky.
Mezi pasažéry byl Mike Lynch, zakladatel a bývalý CEO softwarové firmy Autonomy, jeho manželka Angela Bacares – právní majitelka jachty Bayesian – a jejich osmnáctiletá dcera Hannah.
Lynch pozval několik blízkých přátel a pracovních kolegů na plavbu, aby oslavil své červnové zproštění viny v případu federálního podvodu v Kalifornii.
Byl zproštěn obvinění z podvodu vůči společnosti Hewlett-Packard, když v roce 2011 prodal firmu Autonomy, softwarovou společnost, kterou spoluzaložil, americkému počítačovému gigantovi za 11 miliard dolarů.
Jeho spolupachatel v případu podvodu, 52letý Stephen Chamberlain, zemřel po srážce s vozidlem při běhu v Cambridgeshire v Anglii dne 17. srpna. Chamberlain byl také zproštěn obvinění.
Mezi hosty na jachtě Bayesian byli Jonathan Bloomer, předseda Morgan Stanley International Bank, jeho manželka Judy a právník firmy Clifford Chance, Chris Morvillo – který byl součástí Lynchova obhajovacího týmu v procesu – se svojí manželkou Nedou.
Všichni zahynuli, stejně jako Lynch a i kuchař lodi, Recaldo Thomas, antiguánsko-kanadský státní příslušník.
Lynchova dcera je mezi oběťmi, ale jeho manželka Angela Bacares byla zachráněna spolu s dalšími 14 osobami, včetně ročního dítěte, kteří se dostali na záchranný člun. Přeživší byli následně zachráněni jinou lodí v blízkosti.
(Vlevo) Nedatovaný snímek Mikea Lynche a jeho dcery Hannah, kteří oba zemřeli při potopení luxusní jachty Bayesian u Sicílie 19. srpna 2024. (Vpravo) Nedatovaný snímek Jonathana Bloomera a jeho manželky Judy, kteří zahynuli při potopení jachty Bayesian u pobřeží Palerma v Itálii 19. srpna 2024. (Rodinné foto / PA Wire, Rodinné foto 0 /PA Wire)
Co se stalo v časných ranních hodinách v pondělí?
Luxusní jachta Bayesian vyplula 14. srpna z přístavu Milazzo, nedaleko Messiny na východní Sicílii, a plula kolem Eolských ostrovů a malebné vesnice Cefalu.
V noci na 18. srpna byla zakotvená u pobřeží Palerma na severozápadě Sicílie.
Italská pobřežní stráž uvedla, že předpovědi počasí varovaly před špatným počasím, ale bouře byla horší, než se předpokládalo.
Kolem páté hodiny ranní 19. srpna, asi hodinu před východem slunce, byla jachta Bayesian bičována obrovskými větry.
Existují nepotvrzené zprávy, že jachtu zasáhl také vodní vír.
Novozélandský kapitán lodi, 51letý James Cutfield, údajně italským médiím sdělil, že podmínky, které byly popsány jako tzv. černá labuť (extrémně vzácná událost), nemohl předvídat.
Jachta Bayesian se převrátila na pravobok, nabrala velké množství vody a během 16 minut se potopila.
Přeživším se podařilo dostat do záchranného člunu, ale zdá se, že sedm lidí, včetně Lynche a jeho dcery, zůstalo uvězněno na jachtě, která se potopila pod hladinu a nakonec spočinula téměř 50 metrů pod hladinou na mořském dně.
Debatuje se rovněž o tom, že oběti nemohly rychle utéct, protože v době incidentu pravděpodobně spaly.
Záchranáři uvedli, že oběti se nejspíš snažily najít úkryt na jedné straně převrácené lodi, kde mohly být vzduchové bubliny, když se loď potápěla. Jedna z obětí měla být nalezena sama v kajutě, zatímco pět dalších bylo nalezeno v odděleném prostoru – což naznačuje, že se možná chtěly dostat na horní paluby, aby unikly.
Video: Video ukazuje potápějící se jachtu Bayesian u pobřeží Sicílie během silné bouře. (Epoch Times, Giornale di Sicilia / Reuters)
Kdo navrhl a postavil jachtu Bayesian?
Jachta Bayesian, dlouhá přibližně 56 metrů, byla postavena v roce 2008 italskou loděnicí Perini Navi ve Viareggiu, poblíž Pisy.
Původně nesla název Salute, ale Lynch ji přejmenoval podle matematického konceptu Bayesovské pravděpodobnosti, který studoval.
Loď navrhla společnost se sídlem ve Vancouveru, kterou založil Novozélanďan Ron Holland.
Podle webových stránek Rona Hollanda se jednalo o jednu z 23 lodí, které navrhl a nechal postavit společností Perini Navi ve Viareggiu.
Jachta měla stožár vysoký 72 metrů – údajně nejvyšší hliníkový stožár na světě – a zatahovací kýl, který byl navržen tak, aby zvyšoval stabilitu v nepříznivém počasí.
Podle britského deníku The Telegraph byl kýl částečně vytažen.
Správcem jachty byla společnost Camper & Nicholsons, která má kanceláře v Miami, Monaku a Londýně.
Loď byla dvakrát přestavěna, naposledy v roce 2020, ovšem ne společností Perini Navi.
Video: Video ukazuje jachtu Bayesian zakotvenou v přístavu na britském zámořském území Gibraltar, archivní foto. (Ilustrace Epoch Times, @dannywheelz prostřednictvím TMX/Reuters)
Co se mohlo stát?
Andrea Ratti, profesor námořního designu na Milánské polytechnice, uvedl, že jachta Bayesian se mohla tak rychle potopit pouze v případě, že nabrala obrovské množství vody.
Domnívá se, že mohlo dojít k tomu, že vodní vír rozbil jedno nebo více lodních okének, čímž došlo k proniknutí vody.
Prokurátor vyšetřování Ambrogio Cartosio uvedl, že potopení bylo náhlé a nepředvídatelné, pravděpodobně způsobené silným sestupným proudem větru zvaným downburst, který se vyskytuje při bouřkách.
Ratti také uvedl, že samotný vysoký stožár by loď neudělal zranitelnou.
Zatahovací kýl měl maximální hloubku 10 metrů, ale pokud byl částečně vytažen na čtyři metry, loď mohla v silném větru ztratit stabilitu a pohybovat se „jako kyvadlo“.
Stavební inženýr Filippo Mattioni uvedl, že otevřený poklop mohl vpustit do lodi osudné množství vody.
Začátkem týdne inspektor potápěčské jednotky hasičského sboru v Palermu Marco Tilotta řekl italskému deníku Il Messaggero, že vrak je „zjevně neporušený“ s „žádnými trhlinami, žádnými známkami nárazu“.
Potápěčům však byla viditelná pouze polovina trupu.
Loď Sir Robert Baden Powell, která byla zakotvena nedaleko, přečkala bouři poté, co její kapitán zapnul motor, aby udržel kontrolu nad plavidlem.
Kapitán této lodi, Karsten Borner, uvedl o posádce jachty Bayesian: „Nemyslím si, že udělali něco špatně, myslím, že byli překvapeni silou bouře.“
Video: Video ukazuje těla (v pytlích na mrtvoly) vytažená záchrannými týmy. (Reuters)
Giovanni Costantino, generální ředitel mateřské společnosti Perini Navi, The Italian Sea Group, sdělil: „Loď utrpěla sérii nepopiratelných, nevysvětlitelných chyb.“
„Na té lodi se stalo nemožné… ale potopila se, protože nabrala vodu. Odkud, to odhalí vyšetřovatelé,“ dodal.
Costantino zároveň obvinil posádku z „neuvěřitelné chyby“ nepřipravenosti na bouři.
Podle něj měli být pasažéři vyvedeni na palubu s nasazenými záchrannými vestami, zatímco posádka měla vytáhnout kotvu, zavřít všechny dveře a poklopy a spustit kýl na plnou délku.
Uvedl, že kdyby posádka takto postupovala, loď by bouři přečkala „a následující ráno by pokračovali ve své nádherné plavbě“.
Bývalý kapitán lodi Stephen Edwards mezitím ve svém příspěvku na webu Scuttlebutt uvedl, že si je jistý, že trup lodi nemohl zůstat v noci otevřený, a dodal, že na palubě nejsou žádná otevíratelná okna ani průzory. Plavidlo bylo dle něj tedy konstrukčně zdravé a způsobilé k plavbě.
Naznačil také, že naklonění plavidla o více než 45 stupňů mohlo vést k zaplavení. Dodal také, že loď měla v trupu pouze jedny plášťové dveře, které bylo možné otevřít pouze za „rovných a klidných podmínek“, což znamená, že „v noci rozhodně nebyly otevřené“.
Bude probíhat vyšetřování?
Prokuratura v nedalekém městě Termini Imerese zahájila vyšetřování této katastrofy, ale jejich šetření bude pravděpodobně trvat několik měsíců.
Čtyři vyšetřovatelé z britské Námořní vyšetřovací komise pro nehody (MAIB) odletěli na Sicílii, kde provádějí vlastní šetření, protože Bayesian byla britskou lodí s domovským přístavem v Londýně.
Několik členů posádky také zůstalo na ostrově, aby pomohlo při probíhajícím vyšetřování.
Italští prokurátoři také zahájili vyšetřování kapitána Davida Cutfielda a strojníka Tima Parkera Eatona kvůli podezření ze zabití z nedbalosti a zavinění potopení jachty.
Eaton je podezřelý z toho, že možná zanedbal aktivaci bezpečnostních systémů, které měly automaticky uzavřít všechny poklopy na plavidle.Vyšetřovatelé také zkoumají roli dalších členů posádky a výrobce jachty, kterou výrobce označil za takřka nepotopitelnou.
Vyšetřování bude také založeno na vyzdvižení vraku ze dna.
K článku přispěli Associated Press, PA Media a Reuters.
Aktualizoval Michal Cabejšek.
–ete–
Video: Video ukazuje záchranné týmy při hledání pohřešovaných těl. (Epoch Times, AP)